ارسال به دیگران پرینت

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان تهران

جلوگیری از نابودی 650 درخت توسط منابع طبیعی تهران

در شرایطی که شهرداری منطقه 13 تهران قصد داشت که به بهانه ساخت ایستگاه متروی پردیس، 650 درخت سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر را جابه‌جا کند، اداره کل منابع طبیعی استان تهران جلوی این اقدام غیرقانونی شهرداری را گرفت. بنابراین با توجه به این که جابه‌جایی این درختان که بیشتر آنها عمری نزدیک به 30 سال دارند، می توانست منجر به نابودی عمده آنها شود، رضا بیانی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان تهران در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که شهرداری تهران باید با انجام هزینه بیشتر، جانمایی جدیدی برای ایستگاه متروی پردیس انجام دهد تا ساخت این ایستگاه منجر به نابودی درختان نشود.

جلوگیری از نابودی 650 درخت توسط منابع طبیعی تهران

اخیرا شهرداری منطقه 13 تهران قصد داشت که برای ساخت ایستگاه متروی پردیس، حدود 650 درخت سوزنی برگ عمدتا 30 ساله ای را که در حاشیه پارک ملی خجیر قرار گرفته اند، جابه‌جا کند. این در حالی است که از نظر کارشناسان منابع طبیعی، این اقدام شهرداری تهران می توانست منجر به نابودی این درختان شود. بنابراین اداره کل منابع طبیعی تهران جلوی این کار را گرفت و رضا بیانی، سرپرست این اداره کل نیز در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که هرگونه تلاش برای جابه‌جایی درختان سوزنی برگ منطقه 13 تا تعیین تکلیف این موضوع، غیرقانونی تلقی می شود.

تلاش شهرداری منطقه 13 تهران برای جابه‌جایی غیرقانونی درختان

در روزهای اخیر شهرداری منطقه 13 تهران قصد داشت که در محل احداث ایستگاه متروی پردیس، به صورت غیرقانونی اقدام به جابه‌جایی 650 درخت سوزنی برگ کند که البته با نامه نگاری های انجام شده توسط مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان تهران فعلا جلوی این طرح گرفته شده و قرار است بعد از تعیین تکلیف نهایی این موضوع توسط نهادهای دولتی، قضایی و زیست محیطی تهران، تصمیم جدیدی در این زمینه اتخاذ شود.

ماجرا از این قرار است که شهرداری منطقه 13 تهران قصد داشت که در حاشیه پارک ملی خجیر و در زمینی که متعلق به اداره کل منابع طبیعی استان تهران محسوب می شود و اکنون برای ساخت ایستگاه متروی پردیس در اختیار شهرداری قرار گرفته است، حدود 650 درخت سوزنی برگ را جابه‌جا کند. این در حالی است که هر گونه جابه‌جایی درختان در این منطقه باید با مجوز اداره کل منابع طبیعی استان تهران انجام شود، اما مسئولان این اداره کل با اقدام شهرداری منطقه 13 مخالف بودند.

با این حال، شهرداری منطقه 13 تهران در نظر داشت با استفاده از مجوز کمیسیون ماده 7 حفظ و گسترش فضای سبز و باغات که تصویر آن در ادامه متن آورده شده است و توسط حمیدرضا صارمی، سرپرست معاونت معماری و شهرداری تهران و مهدی عباسی، نماینده شورای شهر در کمیسیون ماده 7 امضا شده، اما نماینده قوه قضاییه در این کمیسیون از امضای آن خودداری کرده است، بخش زیادی از درختان سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر را برای تسهیل شرایط ساخت ایستگاه متروی پردیس در این منطقه جابه‌جا کند که البته به گفته مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان تهران، فعلا جلوی این کار گرفته شده است.

تعهد پیمانکار شهرداری منطقه ۱۳

برای عدم جابه‌جایی درختان از پیمانکار شهرداری تعهد گرفته شد

نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، این است که درختان سوزنی برگ به گونه ای هستند که در صورت نقل و انتقال آنها، درصد درختانی که زنده می مانند، بسیار پایین است و به صورت کلی، نباید مجوز جابه‌جایی این درختان صادر شود. همچنین مطابق مصوبات پیشین شورای شهر تهران، اساسا جابه‌جایی انواع درختان باید در فصل سرد سال انجام شود و هرگونه نقل و انتقال درختان در فصل بهار خطرناک و غیرقانونی تلقی می شود.

بنابراین با توجه به مصوبات پیشین شورای شهر و کمیسیون ماده 7 گسترش فضای سبز تهران درباره دستورالعمل نحوه جابه‌جایی درختان، مخالفت اداره کل منابع طبیعی استان تهران با نقل و انتقال درختان سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر و عدم امضای مصوبه کمیسیون ماده 7 توسط نماینده قوه قضاییه، هر گونه جابه‌جایی درختان سوزنی برگ این منطقه غیرقانونی تلقی می شد و شهرداری منطقه 13 تهران حق نداشت که اقدام به جابه‌جایی این دسته از درختان کند که عمر بیشتر آنها نزدیک به 30 سال است. به همین دلیل نیز یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران در روزهای اخیر جلوی این اقدام شهرداری را گرفت.

منابع طبیعی استان تهران

این نکته ای است که رضا بیانی، سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان تهران در گفت و گو با خبرنگاران روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: عوامل شهرداری منطقه 13 تهران برای جابه‌جایی درختان سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر، حدود 280 چاله کنده بودند که ما صبح روز پنجشنبه هشتم اردیبهشت از این مساله خبردار شدیم و با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان جلوی این اقدام شهرداری را گرفتیم و عوامل شهرداری نتوانستند هیچ کدام از درختان را جابه‌جا کنند.

وی افزود: ما از مسئولان شهرداری منطقه 13 تهران و پیمانکار مربوطه تعهد گرفتیم که فعلا تا تعیین تکلیف این موضوع، اقدام به جابه‌جایی درختان سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر نکنند. همچنین ما مکاتباتی را با شرکت عمران شهر جدید پردیس، دادستانی و فرمانداری تهران انجام دادیم و مطابق این مکاتبات، فعلا هیچ کس حق ندارد که این درختان را جابه‌جا کند.

مخالفت منابع طبیعی با نابودی درختان به بهانه ساخت متروی پردیس

بیانی با اشاره به مصوبات پیشین شورای شهر تهران درباره دستورالعمل نحوه جابه‌جایی درختان گفت: مصوبات شورای شهر تهران از این حکایت دارد که شهرداری صرفا در فصل زمستان می تواند اقدام به جابه‌جایی درختان کند. همچنین باید توجه داشت که اساسا درختان سوزنی برگ به دلیل برخورداری از ریشه های سطحی، امکان زیادی برای جابه‌جایی ندارند و در صورت نقل و انتقال بخش زیادی از آنها از بین خواهد رفت.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: بهتر است که مسئولان شهرداری تهران، جانمایی جدیدی را برای ساخت ایستگاه متروی پردیس انجام دهند تا این ایستگاه بدون نقل و انتقال درختان سوزنی برگ موجود در این منطقه انجام شود؛ بخصوص که در این منطقه عرصه به اندازه کافی وجود دارد و مدیران شهرداری می توانند با صرف هزینه بیشتر، ایستگاه متروی پردیس را در محلی جدید بسازند.

وی در پایان تصریح کرد: عمر بیشتر درختان سوزنی برگ حاشیه پارک ملی خجیر نزدیک به 30 سال است و ما به هیچ وجه موافق از بین رفتن این درختان برای ساخت ایستگاه متروی پردیس نیستیم و به مسئولان شهرداری تهران تاکید کرده ایم که اگر هر اتفاقی برای این درختان بیفتد، یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران با حمایت دستگاه قضایی به این مساله ورود پیدا خواهد کرد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه