ارسال به دیگران پرینت

دستگاه کمباین | کشاورزی با دستگاه کمباین

کشاورزی با اعمال شاقه! | کشور سالانه دستگاه کمباین زیادتری نیاز دارد

کشور سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز دارد این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار دستگاه کمباین است.

کشاورزی با اعمال شاقه! | کشور سالانه دستگاه کمباین زیادتری نیاز دارد

کشور سالانه دستگاه کمباین زیادتری نیاز دارد

کشور سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز دارد این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار دستگاه کمباین است.

 براساس داده‌های رسمی مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ایران، در کشور درحال حاضر ( 1402) ، از ۶۱۰ هزار تراکتور موجود در بخش کشاورزی بیش از ۵۵ درصد آنها فرسوده است. یعنی بیش از ۳۰۰ هزار تراکتور فرسوده وجود دارد. به همین دلیل باید واردات اتفاق بیافتد.

از طرفی کشور سالانه به ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین نیاز دارد این درحالی که به گفته کریم ذوالفقاری رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، تولید کشور حداکثر ۸۰۰ تا هزار کمباین است.

 او در مورد وضعیت ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور هم گفت: از کل ظرفیت تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی کشور، بخش باغی 11 میلیون تن، زراعی 28 میلیون تن، دامی 22 میلیون تن، شیلاتی 4 میلیون تن، خوراک دام و طیور 23 میلیون تن، سردخانه 4میلیون تن و کود حدود 2 میلیون تن را شامل می‌شود.

رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی افزود: این میزان ظرفیت در 15 هزار واحد فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور است.

ذوالفقاری با اشاره به عدم اجرای درست قانون انتزاع در کشور گفت: این روند باعث ایجاد سردرگمی در بهره برداران شده است. باید متولی، امکانات و حمایت ها واحد باشد تا بتوانیم کار را به درستی انجام دهیم.

طبق اعلام وزارت جهادکشاورزی، بر اساس گزارشات استانی در شش ماهه 1402 تعداد 436 طرح با ظرفیت جذب ماده خام 3 میلیون و 900 هزار تن، میزان سرمایه‌گذاری 116 هزار و 688 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال حدود 7 هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است، تعداد 6 طرح در کارگروه به مبلغ کلی 3327 میلیارد ریال مصوب و به بانک عامل ارسال شده است.

در حوزه کاشت نشایی هم 70 درصد با دستگاه نشاکار انجام می‌شود و حدود 90 درصد از مزارع شالی با کمباین برداشت برنج انجام می‌ دهند، با این حساب؛ به گفته ذوالفقاری، ناوگان دستگاه نشاکار و برداشت برنج در شرایط خوبی قرار دارد.

رییس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با اشاره به اینکه از کل 10 هزار میلیارد تومان اعتبار مکانیزاسیون؛ 14 درصد سهم بخش دام و طیور است، تصریح کرد: در جلسه‌ای مقرر شد، تسهیلات 23 درصدی برای حوزه تامین و تجهیز دامداری‌ها استفاده شود.

منبع : اکوایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه