ارسال به دیگران پرینت

ترامپ

ترامپ ردصلاحیت شد! | زلزله سیاسی در آمریکا

در اولین حکم دادگاه علیه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نام دونالد ترامپ به خاطر دست‌داشتن در حوادث ۶ ژانویه، از برگه‌های رأی‌گیری ایالت کلرادو خط خورد.

 ترامپ ردصلاحیت شد! | زلزله سیاسی در آمریکا

دادگاه عالی کلرادو در روز سه‌شنبه حکم داد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بار دیگر از تصدی پست حکومتی رد صلاحیت شده است؛ علت این حکم اقدامات ترامپ در حوادث ۶ ژانویه است. احتمالا وکلای ترامپ با اعتراض به این حکم جنجالی، آن را به دادگاه عالی آمریکا ببرند.

دادگاه عالی کلرادو اولین دیوان آمریکاست که نتیجه گرفت که بند ۳ متمم ۱۴ قانون اساسی نیز در مورد ترامپ اعمال می‌شود. طبق این قانون، افرادی که پس از ادای سوگند به حمایت از قانون اساسی دست به شورش می‌زنند، دیگر صلاحیت مناصب دولتی را ندارند.

این حکم به وزیر امور داخلی ایالت کلرادو دستور می‌دهد تا نام ترامپ را از رأی‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان این ایالت حذف کند. این حکم بر انتخابات سراسری صادق نیست.

چهار قاضی در مقابل مخالفت سه قاضی در این حکم نوشتند: «ما به سادگی به این نتایج نرسیدیم. ما به بزرگی و وزن سوالاتی که اکنون پیش روی خود داریم توجه داریم. ما به وظیفه جدی خود در اجرای قانون، بدون ترس یا لطف، و بدون تحت تاثیر قرار گرفتن واکنش عمومی نسبت به تصمیماتی که قانون ما را ملزم می‌کند، آگاه هستیم».

ستاد انتخاباتی ترامپ بلافاصله اعلام کرد که این تصمیم را برای تجدید نظر به دادگاه عالی ایالات متحده خواهد برد. قضات کلرادو با به تعویق انداختن حکم خود حداقل تا ۴ ژانویه این احتمال را پیش‌بینی کرده بودند. اگر ترامپ قبل از این تاریخ درخواست تجدید نظر کند، حکم دادگاه ایالاتی اعلام نتیجه دادگاه عالی، اعمال خواهد شد. در حالی که حکم روز سه‌شنبه فقط در مورد یک ایالت اعمال می‌شود، اما می‌تواند عالی‌ترین دادگاه کشور را مجبور کند که در مورد همه ۵۰ ایالت تصمیم بگیرد.

 

منبع : اکو ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه