ارسال به دیگران پرینت

بسته‌بندی انار | روش بسته‌بندی انار

با این روش می‌تونی تا یک سال انار تازه داشته باشی! | روش بسته‌بندی انار +ویدئو

اگر شما هم عاشق انار هستید پیشنهاد ما استفاده از این روش بسته‌بندی انار برای تازه نگه داشتن آن به مدت یک سال است. برای اطلاع از این روش ساده بسته‌بندی انار در ادامه این خبر باما همراه باشید.

با این روش می‌تونی تا یک سال انار تازه داشته باشی! | روش بسته‌بندی انار +ویدئو

آموزش روش بسته‌بندی انار 

اگر شما هم عاشق انار هستید پیشنهاد ما استفاده از این روش بسته‌بندی انار برای تازه نگه داشتن آن به مدت یک سال است. برای اطلاع از این روش ساده بسته‌بندی انار در ادامه این خبر باما همراه باشید.

درباره مواد مغذی و خواص انار بیشتر بدانید

شکی نیست که می‌توان انار را گل سرسبد میوه‌های پاییز نامید. کمتر فردی می‌تواند در برابر ظرفی از دانه‌های یاقوتی و تازه آن، مقاومت کند. البته تمام جذابیت این میوه زیبا در طعم و رنگ بی‌نظیر آن نیست. زمانی که درباره خواص این میوه بدانید، متوجه خواهید شد که چرا اعجاب‌انگیز بودن آن تنها به طعم و ظاهرش محدود نمی‌شود. این میوه آبدار و خوش‌مزه با فواید شگفت‌انگیز برای سلامتی، می‌تواند یک مکمل عالی برای رژیم غذایی شما باشد. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا درباره فواید انار برای سلامتی بخوانید.

خواص انار برای سلامتی

این افراد لب به انار نزنند | خوردن انار برای این افراد ممنوع

آشنایی با میوه انار

انار با نام علمی پونیکا گراناتوم (Punica granatum) بومی ایران و کشورهای همسایه، و ثمره درخت کوچکی از خانواده لیتراسه (Lythraceae) است. دانه‌های آبدار این میوه به صورت تازه مصرف می‌شوند و آب آن پایه اصلی تهیه نوشیدنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف است. انار سرشار از فیبر غذایی، اسید فولیک (ویتامین B9)، ویتامین C و ویتامین K است.

مواد مغذی موجود در انار

انار سرشار از مواد مغذی است و در مقایسه با اغلب میوه‌ها، کالری پایینی دارد. این میوه منبعی از تمام مواد مغذی با هضم آسان است که افراد دچار خستگی روحی و جسمی را سرحال و شاداب می‌کند. این میوه خوش‌طعم، یک ماده غذایی سرشار از مواد مغذی برای نوجوانان، افراد مسن و سالمند یا بیماران و زنان باردار است. علاوه بر آن می‌تواند گرسنگی و تشنگی را هم برطرف کند. از جمله منابع مغذی موجود در این میوه اعجاب‌آور می‌توان به این موارد اشاره کرد:

پروتئین

برخلاف بسیاری از میوه‌ها، انار مقادیر نسبتاً بالایی از پروتئین دارد. میانگین محتوای پروتئین این میوه 1.67 درصد است. آمینواسیدهای غالب در انار، اسید آسپارتیک، آرژنین و گلوتامین، هستند و پس از آن‌ها نیز گلوتامیک اسید و هیستیدین قرار دارند. سایر آمینواسیدها نیز به مقدار اندکی در آن یافت می‌شوند.

کربوهیدرات

انار منبع نسبتاً خوبی از کربوهیدرات است. 100 گرم از این میوه حدود 18.7 گرم کربوهیدرات دارد. قند کل موجود در آن، 10 گرم در 100 گرم وزن میوه بوده و گلوکز و پس از آن فروکتوز، قندهای غالب آن هستند. سوربیتول نیز به مقدار مناسبی در انار وجود دارد و دلیل ملین بودن این میوه است.

 فیبر

انار منبع متوسطی از فیبر بوده و میانگین مقدار فیبر آن 4 گرم در 100 گرم از میوه است که شامل کربوهیدرات‌های غیرقابل هضم و لیگنان‌ها هستند. پکتین، فیبر اصلی موجود در انار است.

 لیپید

انار چربی کمی دارد (0.72 گرم در 100 گرم وزن میوه) و به همین دلیل به راحتی در رژیم‌های غذایی مختلف گنجانده می‌شود.

ویتامین‌ها

انار منبع عالی ویتامین K (ویتامین ضد انعقاد و ضد خونریزی) و ویتامین E است. ویتامین‌های گروه B مانند ویتامین B5 و اسید فولیک (ویتامین B9) نیز به مقدار مناسب در این میوه وجود دارند. علاوه بر این، انار حاوی مقدار اندکی تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین هم هست. اما برخلاف اکثر میوه‌ها، محتوای اسید آسکوربیک (ویتامین C) آن نسبتاً ناچیز است.

مواد معدنی

این میوه حاوی مواد معدنی غنی شامل منیزیم، فسفر، کلسیم، سدیم و پتاسیم (به عنوان عنصر اصلی) است، درحالی‌که آهن، روی، منگنز و سلنیوم نیز در آن وجود دارند. سلنیوم یک عنصر کمیاب مهم است، چرا که در ساخت انواع خاصی از پروتئین‌ها مشارکت دارد. همچنین، مس ماده معدنی کمیاب دیگری است که در این میوه یافت می‌شود.

 فیتوکمیکال‌ها

بیش از 100 نوع فیتوکمیکال (ترکیبات شیمیایی موجود در گیاهان) در انار شناسایی شده است. ترکیبات فنولی انار شامل مولکول‌های ساده (اسیدهای فنولیک، فنیل پروپانوئیدها، تانن‌ها) یا ترکیبات پیچیده (لیگنان‌ها، ملانین، تانن‌ها) است. انار میوه‌ای غنی از تانن به شمار می‌رود. آنتوسیانین‌های موجود در این میوه عامل رنگ پوست این میوه هستند.

فواید آب و پوست انار

آب انار منبع خوبی از فروکتوز، سوکروز و گلوکز است. همچنین، اسیدهای آلی ساده مانند اسید اسکوربیک، اسید سیتریک، اسید فوماریک و اسید مالیک در انار یافت می‌شوند. علاوه بر این، انار دارای مقادیر کمی از تمام اسیدهای آمینه است.

هم آب و هم پوست انار، غنی از پلی‌فنول‌ها بوده که بزرگ‌ترین دسته‌های آن شامل تانن‌ها و فلاونوئیدها هستند. این امر حاکی از پتانسیل این میوه برای مصارف دارویی به دلیل فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و نگهدارندگی بالای آن است.

الاگیتانن نوعی تانن بوده و می‌تواند به ترکیباتی تجزیه شود که به طور گسترده در جراحی‌های پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماده به دلیل داشتن فعالیت آنتی‌اکسیدانی باعث می‌شود پوست سالمی که برای ترمیم زخم از ناحیه نزدیک به آن برداشته شده و به محل زخم متصل شده، زنده بماند. آب و پوست انار دارای کاتچین‌ها با فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالا و از اجزای ضروری تولید آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین دارای نقش آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. نقشی که در مجموع به حفظ سلامت بدن کمک قابل‌توجهی می‌کند.

فواید انار برای سلامتی

از آنجا که انار حاوی مقادیر متفاوتی از مواد مغذی است، فواید بسیاری برای سلامتی دارد که برخی از آن‌ها در ادامه توضیح داده شده‌اند:

انار برای دیابت

سازمان بهداشت جهانی (WHO) دیابت را به عنوان سومین بیماری فراگیر پس از بیماری‌های قلبی-عروقی و اختلالات سرطانی معرفی کرده است. اما خبر خوب این است که ایجاد تغییر در رژیم‌های غذایی می‌تواند نقش مهمی در مهار گسترش بیش از حد دیابت در جمعیت داشته باشد.

یکی از مواد غذایی مؤثر در کنترل دیابت انار است. ترکیبات این میوه با اثر هایپوگلایسمی بالقوه شامل اسیدهای اولئانولیک، اورسولیک و گالیک هستند. این ترکیبات با اثرگذاری بر گیرنده‌های خاصی از بدن، گسترش دیابت را محدود می‌کنند. همچنین، آزمایشات بر روی نمونه‌های حیوانی نشان داده است که عصاره‌های اتانولی این میوه دارای فعالیت کاهنده قند خون قوی به صورت وابسته به دوز هستند (یعنی با افزایش میزان عصاره میزان اثر کاهندگی قند خون هم زیاد می‌شود).

انار برای کنترل چاقی

در دهه‌های اخیر، چاقی به یک مشکل سلامتی جهانی تبدیل شده است. آب انار و برخی عناصر خاص مانند الاجیک اسید توانایی مهار برخی از ژن‌های مرتبط با تشکیل سلول‌های چربی (آدیپوژنز) و همچنین کاهش لیپوژنز (تولید اسیدهای چرب از پیش‌سازهای غیرلیپیدی) و لیپولیز (تجزیه چربی‌ها) در سلول‌های چربی موش و انسان را نشان داده‌اند. این نتایج نشان داد آب انار و ترکیبات آن برای استفاده به عنوان یک غذای کاربردی جهت پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی، دیابت و دیس‌لیپیدمی (عدم تعادل چربی‌های بدن) پتانسیل بالایی دارند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه