ارسال به دیگران پرینت

انار | مضرات انار

معرفی فواید و مضرات انار | در صورت مواجهه با آلرژی چه باید کرد ؟

هرچند طعم انار خوشمزه است، اما شما نباید هرگز در مصرف این میوه زیاده روی کنید. زیرا انار نیز دارای عوارض جانبی است که می تواند سلامت شما را به خطر بی اندازد

معرفی فواید و مضرات انار | در صورت مواجهه با آلرژی چه باید کرد ؟

معرفی مضرات انار

هرچند طعم انار خوشمزه است، اما شما نباید هرگز در مصرف این میوه زیاده روی کنید. زیرا انار نیز دارای عوارض جانبی است که می تواند سلامت شما را به خطر بی اندازد. انار هزاران سال است که به دلیل خواص ضد باکتریایی خود به عنوان یک درمان سنتی در طب آیورودا استفاده می شود. نه تنها میوه‌ انار، بلکه حتی گل‌ و پوست آن نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با این حال، به مضرات انار نیز توجه کنید.

اگرچه انار به عنوان یک میوه بی خطر شناخته می شود. اما در افراد معدودی سبب ایجاد عوارض جانبی می شود. این مضرات می تواند شامل تداخلات دارویی، فشار خون پایین، آلرژی یا حتی بروز مشکلات در دوران بارداری است. برای درک بیشتر اثرات منفی انار و این که چگونه می توانید خطر آن را کاهش دهید، با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه همراه باشید.

مضرات انار

عوارض جانبی انار؛ سبب بروز آلرژی می شود

آلرژی از جمله مهم ترین عوارض جانبی انار به حساب می آید. اگرچه این عارضه نادر است، اما آلرژی به انار می تواند زندگی شما را به خطر بی اندازد. لطفا علائم هرگونه آلرژی را جدی بگیرید. علائم این آلرژی ها شامل خارش، تورم، سوزش در گلو، درد معده و کهیر می شود. در موارد شدید، حتی ممکن است فرد دچار تنگی نفس، تورم گلو و زبان و شوک آنافیلاکتیک شود. طبق تحقیق انجام شده، یک بیمار ممکن است در عرض ۱۰ دقیقه پس از مصرف انار دچار تورم گوش، اریتم (قرمزی پوست) و خارش شود.

تداخل با داروهای خاصی

انار می تواند با برخی داروها نیز تداخل داشته باشد و عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند. داروهایی که حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود. مانند داروهایی مانند آمی تریپتیلین (Elavil)، دزیپرامین (Norpramin)، فلوکستین (Prozac)، اندانسترون (Zofran)، ترامادول (Ultram)، روزوواستاتین (Crestor) که توسط کبد تجزیه می شوند.

ممکن است با دارو برای درمان فشار خون بالا، مانند مهارکننده‌های ACE (کاپوتن، وازوتک، پرینیویل، آلتاس، زستریل و غیره) و داروهای ضد فشار خون (دیووان، کوزار، کاردیزم، لازیکس) نیز تداخل داشته باشد. این میوه سبب کاهش فشار خون می شود. به خصوص اگر فردی از داروهای ضد فشار خون استفاده می کند. اگر از هر نوع دارویی استفاده می کنید، قبل از مصرف انار حتما با پزشک خود مشورت کنید. این امر به ویژه در صورت مصرف داروهای فشار خون بالا مهم است.

مضرات انار؛ سبب کاهش بیش از حد فشار خون می شود

مطالعات نشان می دهد که انار می تواند سطح فشار خون را کاهش دهد. هرچند این خبر خوبی برای اکثر مردم است. اما افراد مبتلا به فشار خون پایین یا نوسانات کنترل نشده در سطح فشار خون باید از خوردن انار دوری کنند. زیرا انار سبب ایجاد مشکلاتی در طول جراحی می شود. بنابراین، حداقل دو هفته قبل از جراحی از خوردن انار خودداری کنید.

منجر به محدودیت رشد جنین (FGR) در دوران بارداری می شود

اگرچه مصرف آب انار می تواند بی خطر باشد، اما تحقیقات کافی در مورد ایمن بودن آن وجود ندارد. بنابراین، در دوران بارداری از مصرف آب انار دوری کنید. همچنین اگر سابقه واکنش های آلرژیک دارید، از مصرف انار خودداری کنید و یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

مضرات انار؛ بروز اختلالات دستگاه گوارش

هرچند از تاثیر انار بر دستگاه گوارش تحقیقات زیادی وجود ندارد، اما مصرف زیاد انار در برخی افراد سبب اختلالات گوارشی از جمله حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و اسهال می شود. طبق تجربه افراد، مصرف بیش از حد این میوه سبب تحریک دستگاه گوارش می شود. با این حال، هیچ مطالعه علمی برای تایید این موضوع وجود ندارد. این واکنش ها نیز برخی از عوارض احتمالی مصرف انار است. اگر بعد از مصرف انار علائمی از آلرژی را تجربه کردید به این نکات توجه کنید:

در صورت مواجهه با آلرژی چه باید کرد؟

  • خوردن میوه را متوقف کنید و فورا اقدامات اولیه پزشکی را انجام دهید. و به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر علائم آلرژی شامل حساسیت پوستی بود، آن ناحیه را مالش یا خراش نکنید. همچنین، برای مدت طولانی با آب یا صابون ناحیه آسیب دیده را نشویید زیرا سبب تحریک بیشتر پوست می شود.
  • از لوسیون یا پماد پوست استفاده کنید. زیرا به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. همچنین، لباس های گشاد بپوشید.
  • در صورت بروز سایر واکنش های شدید، لطفا سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • مراقب علائم دیگر مانند درد قفسه سینه، خواب آلودگی، گیجی، غش و خس خس سینه باشید.

مضرات انار؛ کلام پایانی

انار دارای مواد مغذی فراوانی است اما کالری کمی دارد. مصرف خیلی از ویتامین‌ ها، مواد معدنی و فیبر از طرق مختلف برای سلامتی شما مفید هستند. با این حال، مصرف بیش از حد انار سبب بروز مشکلات برای سلامت می شود. مضرات انار می تواند شامل ایجاد آلرژی، تداخل با برخی داروها، کاهش بیش از حد فشار خون و اختلال در دستگاه گوارشی، درد قفسه سینه، گیجی و خواب آلودگی شود. بنابراین، این میوه را در حد اعتدال مصرف کنید تا از اثرات نامطلوب آن جلوگیری شود. در صورت بروز هر گونه مشکل حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه