ارسال به دیگران پرینت

دستمزد کارگران | افزایش دستمزد کارگران

خبر خوش برای کارگران | اطلاعیه رسمی افزایش دستمزد کارگران در شهریور ماه

وزیر کار درباره افزایش دستمزد کارگران خبر داد. او پیشنهاد داد که در مورد افزایش دستمزد کارگران با کارفرما مذاکره کنند. در ادامه جزییات بیشتری درباره افزایش دستمزد کارگران را بخوانید.

خبر خوش برای کارگران | اطلاعیه رسمی افزایش دستمزد کارگران در شهریور ماه

افزایش دستمزد کارگران

وزیر کار درباره افزایش دستمزد کارگران خبر داد. او پیشنهاد داد که در مورد افزایش دستمزد کارگران با کارفرما مذاکره کنند. در ادامه جزییات بیشتری درباره افزایش دستمزد کارگران را بخوانید.

چندی پیش وزیر کار درباره افزایش دستمزد کارگران گفت: کارگران در مورد دستمزد خود با کارفرمایان مذاکره کنند.

در حالی که نمایندگان کارگری معتقدند حقوق آنها تنها یک سوم هزینه های زندگی را پوشش می دهد و خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بررسی حقوق هستند، این درخواست همچنان بررسی نشده است.

فعالان صنفی به نمایندگی از 14 میلیون کارگر چندین ماه است که خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار و بررسی دستمزدها شده اند اما تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.

اگرچه دستمزد کارگران تنها 30 درصد از هزینه های کارگران را تشکیل می دهد، اما نمایندگان کارگری برای بررسی مجدد حداقل دستمزد جلسه شورای عالی کار را تشکیل می دهند.

نمایندگان کارگران از دولت خواستند با تعیین دستمزد سال 1402 به دلیل افزایش قیمت ها، تورم را کنترل کند. اکنون کارگران بر این باورند که دستمزد فعلی تنها 30 درصد هزینه‌های موجود است و برای تامین مخارج خود با مشکل مواجه هستند.

در همین حال، صولت مرتضوی وزیر کار با اعلام اینکه «در صورت افزایش مجدد حقوق کارمندان، جلسه بررسی حقوق کارگران تشکیل می دهیم»، گفت: تعداد و رقم حقوق برای کسانی است که حقوق دریافت می کنند. حداقل دستمزد، کارگران می توانند از قدرت چانه زنی استفاده کنند و دستمزد بیشتری دریافت کنند.

این اظهار نظر وزیر کار در حالی است که بسیاری از فعالان کارگری معتقدند چانه زنی دستمزد برای کارگری که امنیت شغلی ندارد بیهوده است.

سامیه گلپور رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران گفت: کارگری که امنیت شغلی ندارد چگونه می تواند در مورد حقوق خود مذاکره کند؟ در طول تاریخ ثابت شده است که کارگران به دلیل ترس از بیکاری حقوق خود را زیر پا گذاشته اند زیرا ترجیح می دهند شغل خود را از دست ندهند.

وی با اشاره به اینکه وزیر کار تنها راه حل دولت برای کمک به کارگران را اجرای طرح کالابرگ می داند و ادامه داد: کارگران در شرایطی قرار دارند که ترجیح می دهند حتی اندک یارانه نقدی دریافت کنند تا بتوانند آن را خرج کنند. در بخشی از مشکلات آنها

وی با یادآوری اینکه دولت وعده داده بود در صورت کنترل نشدن تورم دستمزدها بازنگری شود، گفت: متاسفانه کنترل تورم در حد حرف باقی مانده است. قیمت کالاهای اساسی که نقش مهمی در مخارج مردم دارد روز به روز در حال افزایش است.

رئیس کانون مرکزی اتحادیه های کارگری خاطرنشان کرد: کارگری که امنیت شغلی ندارد چگونه می تواند در مورد حقوق خود مذاکره کند؟ در طول تاریخ ثابت شده است که کارگران از ترس بیکاری حقوق خود را پایمال می‌کنند، زیرا ترجیح می‌دهند شغل خود را از دست ندهند، آیا آقای وزیر از امنیت شغلی و قراردادهای کوتاه مدت کارگران آگاه است؟

آیت اسدی یکی از اعضای شورای عالی کار در گفت وگویی درباره درخواست کارگران برای بازنگری حداقل دستمزد در سال جاری گفت: با توجه به اینکه دولت در زمان تصویب حداقل دستمزد سال 1402 وعده داده بود که امسال به دلیل سیاست مهار تورم حداکثر نرخ تورم 20 درصد خواهد بود، اما در عمل تورم از این رقم فراتر رفت، به همین دلیل نمایندگان کارگران در شورای عالی کار دو بار درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار کردند که هنوز این جلسه برگزار نشده است. موافقت شده است.

وی افزود: البته از ابتدای سال تاکنون دو جلسه شورای عالی کار تشکیل شده است اما بحث بررسی مجدد حداقل دستمزد کارگران مطرح نشده است.

اسدی همچنین گفت: کارآفرینان نیز مشکلات خاص خود را دارند زیرا دولت به وعده خود برای تثبیت قیمت کالاهای اساسی مانند انرژی عمل کرده است. آب، برق و حتی قیمت زمین در شهرهای صنعتی جواب نداد و قیمت تمام شده کالاهای اساسی برای تولیدکننده نیز افزایش یافت.

اسدی در مورد اینکه حداقل دستمزد سبد معیشت کارگران در سال جاری چقدر است، گفت: زمانی که حداقل دستمزد تصویب شد حداقل دستمزد کارگران توانست نیمی از سبد معیشتی را تعیین کند اما اکنون به دلیل تورم و کاهش ارزش ارز. . ، این رقم به تقریباً یک چهارم کاهش یافته است.

عضو کارگری شورای عالی کار گفت: در حال حاضر هزینه نیروی کار در تولید به طور متوسط ​​5 درصد و در برخی موارد 10 درصد در شرکت های بزرگ بین 2 تا 4 درصد است. وقتی قدرت خرید کارگر کاهش می یابد، تقاضای موثر اقتصاد کاهش می یابد و کالاهای تولید شده توسط کارفرما خریداری نمی شود.

منبع : ورازندگی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه