ارسال به دیگران پرینت

غذای تند | ضرر غذای تند برای حاملگی

هشدار به خانم های باردار | از غذای تند دوری کنید

برای حفظ سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری بهتر است از مصرف غذاهای تند و حرارتی خودداری کنید و به جای آن‌ها از غذاهای سبک و خنک مثل میوه‌ها، سالادها، سوپ و غذاهای پخته شده با روش‌های سرخ کردن نشده استفاده کنید

هشدار به خانم های باردار | از غذای تند دوری کنید

مصرف غذاهای تند و حرارتی در دوران بارداری باعث افزایش خطر بروز مشکلات سلامتی مادر و جنین می‌شود. غذاهای تند و حرارتی شامل غذاهای حاوی فلفل قرمز، فلفل سبز، زنجبیل، سیر، ریحان، فلفل سیاه، نعناع و ... هستند.

مصرف غذاهای تند و حرارتی می‌تواند به علت تحریک پذیری بیشتر روده و معده ، افزایش تولید اسید معده، افزایش ترشح صفرا و افزایش تحریک رحم منجر به کاهش رواناب رحم و افزایش خطر بروز ناراحتی های گوارشی، تهوع، استفراغ و سوء هاضمه در مادر شود.

برای حفظ سلامتی مادر و جنین در دوران بارداری بهتر است از مصرف غذاهای تند و حرارتی خودداری کنید و به جای آن‌ها از غذاهای سبک و خنک مثل میوه‌ها، سالادها، سوپ و غذاهای پخته شده با روش‌های سرخ کردن نشده استفاده کنید. همچنین بهتر است قبل از مصرف هرگونه غذای جدید با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهاتونو تا میتونید تند کنید! | فواید باورنکردنی غذای تند برای سلامت بدن

غذاهایی که برای زنان باردار مناسب هستند باعث حفظ سلامتی مادر و جنین شده و به خوردن آسان و هضم آسان هم هستند. در ادامه به برخی از غذاهایی که برای زنان باردار مناسب هستند اشاره می‌کنم:

1. میوه‌های تازه: میوه‌های تازه باعث رفع مشکلات گوارشی، پوست و مو و افزایش انرژی می‌شوند. مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین‌ها، فیبر و آب می‌تواند به جنین نیز کمک کند.

2. سبزیجات و صیفی‌جات: سبزیجات و صیفی‌جات باعث حفظ سلامتی مادر و جنین شده و پر از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند. 

3. ماهی: ماهی، منابعی از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای سلامت قلب و عروق و رشد سلیم نورون‌ها در جنین بسیار مفید است.

4. حبوبات: حبوبات شامل لوبیا، عدس و نخود باعث رشد سلیم جنین و کاهش خطر بروز اختلالات قلبی در جنین می‌شوند.

5. غلات: غلات شامل برنج، نان، سبوس برنج، گندم و ... هستند که برای تغذیه سالم مادر و جنین بسیار مهم هستند.

6. سوپ‌های سبک: سوپ‌های خوراکی حاوی سبزیجات، حبوبات و گوشت یا ماهی، به مادر و جنین کمک می‌کند تا از ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بهره‌مند شوند.

توصیه می‌شود که برای حفظ سلامتی خود و جنین، از غذاهای پرچرب و پرقند، غذاهای حرارتی و تند، الکل و کافئین خودداری کنید.

مزایای مصرف غذاهای تند در دوران بارداری

مصرف غذاهای تند در بارداری مزایایی نیز دارد. در ادامه به این موارد بیشتر می‌پردازیم.

گسترده‌تر شدن ذائقه کودک با مصرف غذاهای تند در دوران بارداری

حتماً می‌دانید که هرچه در دوران بارداری می‌خورید، کودک شما هم همان را می‌خورد. طعم‌های موجود در رژیم غذایی شما از طریق مایع آمنیوتیک (amniotic fluid) به کودک عزیزتان منتقل می‌شود. در اوایل هفته‌ی ۱۵، جوانه‌های چشایی فرزند شما به‌طور کامل تشکیل شده است. درنتیجه او می‌تواند طعم تمام غذاهایی را که شما مصرف می‌کنید، بچشد. پزشکان معتقدند که آنچه مادر مصرف می‌کند می‌تواند بر ذائقه و میزان میل فرزند به مصرف غذاهای متنوع اثر بگذارد؛ بنابراین خوردن غذاهای متنوع و همچنین ادویه‌های متنوع و غذاهای تند می‌تواند در گسترده‌تر شدن ذائقه کودک یا افزایش میل او به تجربه طعم‌های جدید و غذاهای تند مؤثر باشد.

تنوع غذایی می‌تواند در خلق مزه‌های جدید و امتحان کردن غذاهای مختلف به شما کمک کرده و ذائقه شما و کودک را به سمت غذاهای جورواجور و مزه‌های جدید ببرد. با این حال توصیه می‌کنیم حتما دستور پزشک خود را درباره مصرف خوراکی‌ها جدی بگیرید.

کمک به کاهش یا پیشگیری از ایجاد افسردگی در زنان باردار

مصرف انواع فلفل به دلیل دارا بودن ویتامین سی در آن‌ها می‌تواند علاوه بر افزایش سیستم ایمنی بدن، باعث پیشگیری از ایجاد افسردگی یا کمک به بهبود آن شود. مصرف غذاهای دریایی تند بهترین گزینه برای مقابله با افسردگی در دوران بارداری هستند؛ زیرا علاوه بر فلفل، ماهی هم یکی از غذاهایی است که در پیشگیری و بهبود افسردگی مؤثر است.

دلیل هوس خوردن غذاهای تند در بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی در بدن زن ممکن است باعث ایجاد تغییرات در علاقه به مواد غذایی شود. برخی زنان در این دوران ممکن است به دلیل افزایش هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون، احساس فزاینده ترشحات دهانی کنند و با خوردن غذاهای تند و شور به این حس پاسخ دهند. همچنین عوامل روانی نظیر استرس و نگرانی نیز ممکن است بر روی علاقه به مواد غذایی تاثیر بگذارند. به هر حال، این سوال همیشه یک معمایی برای پژوهشگران و دانشمندان در حوزه تغذیه بوده است و هنوز دقیقاً چرا هوس غذای تند در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، نمی‌توان به طور قطعی تأیید کرد.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه