ارسال به دیگران پرینت

ماشین | انواع ماشین ایرانی | بهترین مدل ماشین ایرانی

فقط این مدل ماشین را بخرید | بهترین مدل‌های ماشین ایرانی چیست؟

اگر شما هم قصد خرید خودروی ایرانی دارید، اما نمی‌دانید بین ماشین های ایرانی موجود در بازار کدام یک بهترین انتخاب خرید برای شما خواهد بود، این مطلب دقیقا برای شما نوشته شده است چرا که در آن قصد داریم بهترین ماشین‌های ایرانی بازار را به شما معرفی کنیم. در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

فقط این مدل ماشین را بخرید | بهترین مدل‌های ماشین ایرانی چیست؟

اگر شما هم قصد خرید خودروی ایرانی دارید، اما نمی‌دانید بین ماشین های ایرانی موجود در بازار کدام یک بهترین انتخاب خرید برای شما خواهد بود، این مطلب دقیقا برای شما نوشته شده است چرا که در آن قصد داریم بهترین ماشین‌های ایرانی بازار را به شما معرفی کنیم. در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.

صنعت خودروسازی در ایران از دهه ۴۰ شمسی شروع به کار کرد و هم‌اکنون پس از نفت، دومین صنعت بزرگ کشورمان محسوب می‌شود. خودروسازی در ایران در انحصار دو شرکت بزرگ «ایران خودرو» و «سایپا» است که برای تولید خودروهای مختلف با هم رقابت می‌کنند. اما به دلیل وجود تحریم‌های فراوان و نبودن سیاست و مدیریت درست در این صنعت، متاسفانه کمتر شاهد تولید خودرویی ایرانی و با کیفیت هستیم.

با این حال، به دلیل افزایش قیمت ارز و محدود شدن سبد خرید مردم، بسیاری از افراد بودجه‌ای برای خرید خودروهای خارجی ندارند و باید از میان خودروهای تولید داخل یکی را انتخاب کنند. در این میان، تعداد محدودی از این تولیدات داخلی، ارزش خرید نسبتاً بالایی دارند و البته باید توجه داشت که قیمت این خودروها هم مانند سال‌های گذشته چندان پایین نیست.

مطمئنا خرید ماشین ایرانی کار ساده‌ای نیست چرا که بیشتر این خودروها از نظر کیفیت همسطح هستند و حتی در برخی موارد به جز کمی تغییر در ظاهر تفاوت آنچنانی با هم ندارند. با این حال، در بین همین خودروها نیز مواردی هستند که می‌توان آن‌ها را گزینه‌های خوبی برای خرید خودروی ایرانی دانست.

بهترین ماشین ایرانی برای خرید کدام است؟

در ادامه این راهنمای خرید خودروی ایرانی به معرفی تعدادی از بهترین ماشین‌های تولید داخلی می‌پردازیم تا شاید اطلاعاتی که برای خرید خودرو نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد.

سمند - راهنمای خرید خودروی ایرانی

۱ – سمند؛ خودروی ملی

صحبت از خرید خودروی ایرانی که می‌شود این سؤال پیش می‌آید که کدام خودروی ایرانی بهتر است؟ با شنیدن نام ماشین ایرانی، اولین موردی که به ذهن بیشتر افراد خطور می‌کند سمند است؛ ماشینی که نام خودروی ملی را بر دوش می‌کشد.

سمند با کمک تیمی از مهندسین انگلیسی و آلمانی در کنار نخبگان ایرانی، طراحی و تولید شد. مدل پایه سمند، آن‌طور که انتظار می‌رفت موفق و خاص نبود. انتظارات از خودروی ملی بیش از این‌ها بود. به مرور زمان، مدل‌های مختلف سمند وارد خط تولید شد که بهترین آن را می‌توان «سمند سورن ELX» دانست.

سمند سورن از لحاظ ظاهری، طراحی زیباتری نسبت به دیگر مدل‌های سمند دارد. ایران خودرو این فیس‌لیفت جدید را با تغییراتی در قسمت جلو، چراغ‌ها و سپرها ارائه کرده و با طراحی خطوطی بر روی کاپوت، ظاهری ظریف‌تر و مدرن‌تر به سمند داده است. 

سمند سورن مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر EF7 است که یکی از معروفترین پیشرانه‌های ایران خودرو است. این پیشرانه با حجم ۱.۷ لیتر، قدرتی معادل ۱۱۳ اسب بخار دارد. ایران‌خودرو برای سمند سورن، امکاناتی نظیر سنسور عقب، چراغ مه‌شکن عقب و جلو، ۲ ایربگ، آینه‌های اتوماتیک و برخی امکانات رفاهی دیگر را در نظر گرفته است.

سمند سورن را شاید نتوان بهترین خودروی ایرانی دانست اما با وجود سیستم تعلیق خوب و ترمزهای قوی، می‌توان به عنوان گزینه‌ای خوب در نظر گرفت و حتی نامش را در بین بهترین ماشین‌های ایرانی قرار داد. نقطه ضعف این خودرو را شاید بتوان مصرف سوخت نسبتاً بالای آن دانست.

دنا - ماشین ایرانی چی بخریم؟

۲ – دنا پلاس

دنا پلاس را با ارفاق می‌توان بهترین ماشین ایرانی برای خرید دانست. این خودرو یک سروگردن بالاتر از دیگر تولیدات وطنی است. ایران خودرو در ساخت دنا پلاس، نهایت دست و دل بازی را به خرج داده و خودرویی مورد قبول تولید کرده است. از نظر ظاهری با خودرویی اسپرت روبه‌روییم که با وجود خطوط تهاجمی و منحنی، از طراحی‌های یکنواخت خودروهای داخلی فاصله دارد.

دنا پلاس مجهز به سانروف است و این به جذابیت ظاهری خودرو افزوده است. کابین دنا پلاس شباهت زیادی به کابین سمند دارد. صندلی‌ها راحت و مجهز به تنظیم کننده برقی ۸ جهت هستند. جلو داشبورد با شباهت کمی به جلو داشبورد سوناتا، با قطعات چوبی و دو رنگ تصویری زیبا در مقابل چشم شما قرار می‌دهد. کروز کنترل، دوربین دید عقب، مانیتور، چراغ خوشامد، ردیاب ماهواره‌ای و بسیاری امکانات مدرن در دنا پلاس جمع شده‌اند. همین موارد باعث شده که دنا پلاس یکی از بهترین ماشین های ایرانی نام بگیرد.

این خودرو مجهز به موتوری ۴ سیلندر است که با قدرت ۱۱۵ اسب‌بخار نسبت به سایر خودروها، بهترین خودروی ایرانی و خودرویی با کیفیت و قدرتمند است. یک نکته جالب در مورد دنا پلاس، سیستم ایمنی آن است. این خودرو با ۶ کیسه هوا و ۴ ستاره ایمنی خودرویی کاملاً مطمئن است و با وجود سیستم ایموبلایزر پیشرفته، تقریباً هیچ دزدی حریفش نیست.

هرچند دنا پلاس چندان بدون ایراد هم نیست و عایق‌بندی ضعیف کابین آن همواره مورد انتقاد بوده است. نرم بودن فرمان برقی در سرعت‌های بالا نیز یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو به شمار می‌رود. با این حال، در بازار تولیدات داخلی نباید انتظار بنز و ب‌ام‌و و تویوتا داشت. دنا پلاس طی چند سال گذشته نشان داده که یکی از بهترین ماشین های ایرانی برای خرید است

پارس اتوماتیک

۳ – پژو پارس اتوماتیک

وقتی صحبت از بهترین ماشین‌های ایرانی می‌کنیم، انتظار داریم که تمام خودروها کاملاً ساخت کشور خودمان باشد. اما بعضی از خودروها هستند که به دلیل سال‌ها حضور در ایران، حالا کاملاً به عنوان خودرویی ایرانی شناخته می‌شوند. خودروهای پژو یکی از این خودروهاست. پژو در حقیقت خودرویی فرانسوی است که بعد از سال‌ها حضور در خط تولید ایران، در راهنمای خرید خودروی ایرانی قرار می‌گیرد.

ایران خودرو ابتدا پژو ۴۰۵ را به بازار معرفی کرد و سپس نسخه فیس‌لیفت آن با نام پژو پرشیا معرفی شد. پرشیا بعدها به پارس تغییر نام داد تا بیشتر ایرانی شود (پیشنهاد می‌کنیم مطلب بررسی و مقایسه انواع پژو پارس را بخوانید).

پژو پارس، یکی از خودروهای نسبتاً خوب ایرانی است. طراحی ظاهری پارس به مراتب زیباتر و مدرن‌تر از پژو ۴۰۵ است. این خودرو با دو تیپ XU7 و LX که پیشرانه‌های متفاوتی دارند در بازار حضور دارند که از قضا بازار خرید و فروش دست دوم خوبی هم دارد.

مدل اتومات پژو پارس با پیشرانهٔ TU5 و ۴ سیلندر، قدرتی معادل ۱۰۵ اسب‌بخار دارد که نسبت به سایر تیپ‌ها، ارزش خرید بالاتری دارد. البته باید توجه داشت که ضعف امکانات رفاهی موجود در خودروهای ایرانی، در پژو پارس هم دیده می‌شود و این خودرو از حداقل امکانات برخوردار است. همچنین، این خودرو مصرف سوخت بالایی دارد و مانند بسیاری از ماشین‌های ایرانی کیفیت ساختش چندان بالا نیست. با این حال، در مقایسه با بسیاری نمونه‌های داخلی به دلیل داشتن سیستم تعلیق و ترمز خوب، و دسترسی آسان به قطعات، خودرویی قابل توجه است.

پژو پارس را می‌توان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی با قیمت مناسب نامید. البته این قیمت در مقایسه با خودروهایی است که ارزش خرید دارند. اگر قصد خرید ماشین ایرانی دارید، بد نیست پژو پارس اتوماتیک را در فهرست انتخاب‌هایتان قرار دهید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

۴ – پژو ۲۰۶ تیپ ۵

یکی دیگر از بهترین خودروهای ایرانی برای خرید پژو ۲۰۶ است. پژو ۲۰۶ سال‌هاست که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد. این خودرو در تیپ‌های مختلفی تولید شده، اما با کیفیت‌ترین تیپ این خودرو که ارزش خرید دارد، تیپ ۵ آن است. تا چند سال پیش برای ساخت تیپ ۵ از قطعات فرانسوی استفاده می‌شد اما حالا کیفیت قطعات به شدت افت کرده است. پس اگر طالب خرید پژو ۲۰۶ هستید، نسخه‌های قدیمی‌تر مطمئن‌تر هستند (قبلا درباره تفاوت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با تیپ ۲ صحبت کرده بودیم).

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ خودروی زیبایی است. طراحی ظاهری این خودرو هنوز هم قدیمی نشده و هنوز طرفداران خودش را دارد که کم هم نیستند. وقتی کسی سؤال می‌کند ماشین ایرانی چی بخرم؟ یکی از جواب‌ها حتماً پژو ۲۰۶ است.

این خودرو ترمزهایی مطمئن، شتابی خوب و مصرف سوختی مناسب دارد. اگر با فضای محدود داخل کابین و عایق بندی نسبتاً ضعیف این خودرو و امکانات بسیار کم رفاهی آن مشکلی نداشته باشید، می‌توانید سواری لذت بخش و پر هیجانی را با پژو ۲۰۶ تجربه کنید.

بزرگ‌ترین حسن این خودرو این است که مانند پول نقد در بازار عمل می‌کند و همیشه خریدار دارد. همین موارد است که ۲۰۶ را به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید خودروی ایرانی تبدیل می‌کند و البته زیباترین ماشین ایرانی. 

تندر ۹۰

۵ – رنو تندر ۹۰ و تندر ۹۰ پلاس

یکی دیگر از بهترین ماشین‌های ایرانی موجود در بازار رنو تندر ۹۰ است. تندر ۹۰ هم داستانی مانند پژو دارد. خودرویی که در واقع محصول رنو فرانسه است، اما کاملاً ایرانیزه شده و در سبد خودروهای داخلی قرار می‌گیرد. تا جایی که وقتی سؤال می‌کنیم که بهترین ماشین ایرانی کدام است؟ یکی از پاسخ‌ها معمولاً این خودرو است.

تندر ۹۰ خودرویی است که هر کسی آن را دارد، راضی است. خودرویی که با وجود ظاهر نه چندان زیبا، همواره در سامانه‌های خرید و فروش مانند دیوار پرطرفدار است. تندر ۹۰ را هم ایران خودرو با همین نام تولید می‌کند و هم پارس خودرو با نام پارس تندر!

پارس تندر با کمی تغییرات جزیی، مقداری زیباتر از رنو تندر ۹۰ شده است و البته، کیفیت ساخت این خودرو هم نسبت به تندر ۹۰ بالاتر است. در نظر داشته باشید که پارس تندر، صندلی‌های خشک، طراحی داخلی ضعیف و کابینی خسته کننده دارد. اما از لحاظ کیفیت فنی خودروی خوبی است.

این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر و قدرت ۱۰۵ اسب‌بخار با دو گیربکس دنده‌ای و اتومات تولید می‌شود. تقریباً هیچ آپشن رفاهی در پارس تندر یا ال ۹۰ وجود ندارد. این خودرو بدنه‌ای محکم دارد که در تصادفات رانندگی آسیب کمی می‌بیند و البته به عنوان کم استهلاک‌ترین ماشین ایرانی هم شناخته می‌شود. از جمله مشکلات این خودرو هم می‌توان به دید عقب ضعیف این خودرو و زیاد چپ کردن آن اشاره کرد.

به طور کلی، با گذشت این همه سال از طراحی این خودرو و نداشتن امکانات رفاهی زیاد، رنو تندر ۹۰ هنوز هم در بین تولیدات داخلی سواری مطمئنی را ارائه می‌کند و همین باعث شده که یکی از بهترین ماشین های ایرانی نام بگیرد

رنو ساندرو اتوماتیک یکی از بهترین ماشین های ایرانی

۶ – رنو ساندرو اتوماتیک

ساندرو اتوماتیک یکی دیگر از محصولات رنو در بازار کشورمان است که برخی از صاحبانش از آن به عنوان یکی از بهترین ماشین‌های ایرانی برای خرید یاد می‌کنند.

ساندرو اتوماتیک هم بر پایه خودروی ال ۹۰ طراحی شده و از نظر فنی هم شباهت‌های زیادی به این خودرو دارد. رنو ساندرو نیز مانند تندر ۹۰ از لحاظ آپشن‌ها و امکانات خودروی فقیری محسوب می‌شود، اما این خودرو مزایایی هم نسبت به ال ۹۰ دارد.

برخلاف طراحی تندر ۹۰، رنو ساندرو خودرویی هاچ‌بک است که حال و هوای اسپرت دارد که این اسپرت بودن در نسخه استپ‌وی آن بیشتر هم به چشم می‌آید.

رنو ساندرو اتوماتیک خودرویی ۴ سیلندر است که توان تولید قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار را دارد. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، چراغ مه‌شکن جلو و قفل مرکزی به همراه کنترل از راه دور اشاره کرد.

نسخه اتوماتیک رنو ساندرو در بین خودروهای ایرانی یکی از گیربکس‌های اتومات را دارد که رانندگی با آن را در میان این نوع تولیدات لذت‌بخش‌تر می‌کند. در هر صورت اگر به دنبال خرید بهترین ماشین ایرانی هستید، بد نیست به رنو ساندرو اتوماتیک نیز نیم نگاهی داشته باشید.

آخر بهترین ماشین‌های ایرانی کدام هستند؟

قطعا خودروهای ایرانی دیگری مانند پراید و رانا و کوییک نیز در بازار وجود دارند. با این حال، قصد ما از تهیه این راهنمای خرید خودروی ایرانی این بوده که بهترین گزینه‌های موجود در بازار را به شما معرفی کنیم.

بر کسی پوشیده نیست که صنعت خودروی ایران در برابر رقبای خارجی‌اش حرف چندانی برای گفتن دارد و تا مدتی پیش تنها قیمت پایین این تولیدات داخل قیمت پایین آن‌ها بود که ارزش خریدشان را نزد خانواده‌های ایرانی بیشتر می‌کرد. با این حال، اکنون که قیمت خودروهای داخلی هم بالا رفته، شاید بتوان گفت که انتخاب‌های ما هم سخت‌تر شده است. بنابراین، باید با دقت بیشتری خودروها را انتخاب کنیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه