ارسال به دیگران پرینت

معرفی انواع کاغذ و کاربرد هر یک

کاغذ در هر حرفه و هر شغلی کاربرد دارد و دارای انواع مختلفی است. کاغذها معمولا از خمیرهای چوب مختلف تهیه می شوند، اما برخی از انواع آن نیز به صورت دست ساز تولید شده که قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با نوع های دیگر دارد. با توجه به ویژگی های هر کاغذ، کاربردهای آن ها نیز باهم متفاوت خواهد بود. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با انواع کاغذ و کاربردهای هر یک آشنا شویم.

معرفی انواع کاغذ و کاربرد هر یک

کاغذ در هر حرفه و هر شغلی کاربرد دارد و دارای انواع مختلفی است. کاغذها معمولا از خمیرهای چوب مختلف تهیه می شوند، اما برخی از انواع آن نیز به صورت دست ساز تولید شده که قیمت بسیار بیشتری در مقایسه با نوع های دیگر دارد. با توجه به ویژگی های هر کاغذ، کاربردهای آن ها نیز باهم متفاوت خواهد بود. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر با انواع کاغذ و کاربردهای هر یک آشنا شویم.

1.     کاغذ تحریر

همانطور که از نام این کاغذ پیدا است، از آن در صنعت چاپ به خصوص برای چاپ انواع سررسیدها، مجلات و کتاب استفاده می شود. این نوع کاغذ در دو نوع اندود شده و اندود نشده تولید و تفاوت آنها در قابلیت چاپ روی هر دو سمت است. خمیر کاغذهای اندود نشده مرکب معمولاً از چوب پهن برگان و سوزنی برگان تهیه می شوند که می توان روی هر دو سمت آن نوشت. این کاغذ دارای ویژگی های مناسبی مانند طول عمر بالا جهت بایگانی، روشنی زیاد و مقاومت قابل قبول است و معمولا در اندازه های A4 و یا اندازه مناسب برای پوستر تهیه شده و به بازار عرضه می گردد.

2.     کاغذ و مقوای گلاسه

یکی دیگر از انواع پرکاربرد کاغذ در صنعت چاپ، می توان به کاغذ و مقوای گلاسه اشاره کرد. این محصول قابلیت جذب کاملاً یکنواخت جوهر را داشته و سطحی بسیار صاف و هموار دارد. گلاسه را می توان بهترین و مرغوب ترین نوع کاغذ دانست؛ زیرا در آن از نشاسته برای هموار کردن و ضد آب کردن استفاده می شود. یکی از نکات قابل توجه در این است که هرچه گراماژ کاغذ بالاتر باشد، کیفیت چاپ روی آن بهتر خواهد شد. کاغذهای گلاسه معمولا در سایزهای 100 در 70 و 60 در 90، به صورت یک رو و یا دورو در دو نوع براق و مات تولید می شوند.

بهترین نوع این کاغذ، گلاسه ای است که در دو نوبت و با استفاده از خاک چینی و یا مواد معدنی اندود شود و در این صورت سطحی بسیار مقاوم و براق دارد. این محصول را می توان با استفاده از خمیر شیمیایی تهیه کرد. از این کاغذها در جلد مجلات، روزنامه ها، کارت ویزیت و ... به کار برده می شود.

3.     کاغذ ضد آب

همانطور که از نام این کاغذ پیدا است، در برابر آب مقاوم بوده و در صورت تماس با آب تغییر رنگ و یا شکلی در آن ایجاد نمی شود. در ترکیبات این کاغذها از الیاف مخصوص پلاستیک و نوعی کتینگ مخصوص ضد آب استفاده می شود که نسبت به کاغذهای معمولی دوام بالایی داشته و برای چاپ های صنعتی با کیفیت بالا و یا کاغذ دیواری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از نکات قابل توجه در این است که برای خرید کاغذ ضد آب باید به نوع آن توجه داشته باشید؛ زیرا این محصول به دو صورت تولید می شود و کاربردهای متفاوتی باهم دارند.

4.     کاغذ گلاسه مات

کاغذ گلاسه مات یکی دیگر از انواع کاغذ است که با توجه به نوع پرداخت و مشخصات آن در انواع مختلفی مانند ساتن، مخمل، ابریشم و ... تولید می گردد. این کاغذ به دلیل استفاده از خاک چینی، جذب مرکب بالایی داشته و سطح آن صاف و یکدست است. به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت چاپ روی کاغذ گلاسه مات به مقدار مواد پوششی کار رفته و کیفیت پرداخت بستگی دارد. همچنین، برای چاپ روی این کاغذ نیاز به مرکب خاص دارید که باید جداگانه آن را تهیه کنید. بیشترین کاربرد این کاغذ برای چاپ کارهای تجاری و تبلیغاتی مانند بروشور، کتاب،کاتالوگ با گراماژ بین 60 تا 200 گرم در متر مربع است.

5.     کاغذ بالکی

1-2

این محصول به عنوان کاغذ سبز شناخته شده و برای تولید آن هیچ ماده شیمیایی نیز به کار برده نمی شود که این امر باعث شده، طرفداران محیط زیست توجه خاصی به آن داشته باشند. از کاغذ بالکی بیشتر در چاپ کتاب استفاده می شود و رنگ آن تقریبا کرم است. این کاغذها قطر بیشتری نسبت به انواع دیگر داشته اما وزن کمی دارند که از این کاغذ می توان برای کتاب هایی با تعداد صفحات زیاد و کم استفاده کرد.

6.     کاغذ و مقوای کرافت

کاغذ و مقوای کرافت از چوب های نرم و با فرآیند کرافت تولید می شود که علاوه بر مقاومت بالا، دارای انعطاف پذیری قابل توجهی نیز می باشد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این کاغذ، تنوع بالا در وزن و گراماژهای متفاوت است. به طوری که با ترکیب آن در انواع مختلف می توان به بیش از صدها نوع ترکیب ورق 3 تا 5 لایه دست پیدا کرد. کاغذهای کرافت سفید نشده را می توان در صنایع بسته بندی به کار برد و علاوه بر این، بیشترین کاربرد این نوع کاغذ در چاپ کارتن، جعبه، پاکت، ساک دستی کرافت و صنایع بسته بندی است.

7.     کاغذ شیمیایی

همانطور که از نام این نوع کاغذ پیدا است، برای تولید آن، خمیر چوب نقش بسیار کمتری داشته و بیش از 90 درصد این کاغذ از خمیر شیمیایی تولید می شود. این کاغذ وزن بسیار مناسبی داشته و برای چاپ سررسیدها، سربرگ های اداری، جزوات آموزشی، کاغذ تحریر و مجلات و فتوکپی یک گزینه عالی به شمار می رود. درجه رنگ پذیری آن در چاپ مطلوب است اما در نظر داشته باشید که کیفیت چاپ آن کمتر از کیفیت چاپ روی کاغذ گلاسه است. این کاغذ مقاومت و ماندگاری بیشتری در مقایسه با کاغذهای دیگر داشته و معمولاً با وزن 60 تا 135 گرم در هر متر مربع تولید می شود.

8.     کاغذ روزنامه

این نوع کاغذ به شکل رول یا ورق است که در صنعت چاپ روزنامه مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار ارزان قیمت است. قدرت جذب جوهر آن بالا است و برای چاپ روی آن باید از ماشین آفست یا لترپرس استفاده کرد. برخلاف کاغذ شیمیایی سهم غالب این کاغذ از خمیر مکانیکی تولید شده است. از جمله معایب این کاغذ می توان به استحکام پایین و تغییر رنگ با قرار گرفتن در برابر نور خورشید اشاره کرد.

9.     کاغذ جلد

1-3

کاغذ جلد یک کاغذ بسیار ضخیم و بادوام است که از آن برای تهیه جلد کتاب ها، جزوات، کاتالوگ ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین ویژگی این کاغذها ضخامت و استحکام بالای آن ها است که بتواند از صفحات داخلی بین خود محافظت کند. این نوع کاغذها دارای رنگ ها و طرح های متنوعی هستند که با توجه به نیاز مشتری می توان کارهایی مانند قالب گیری، برجسته کردن، منگنه کردن، لمینت روی آن انجام داد.

خرید کاغذ از تدارک صنعت کاغذ کرمان

شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان یکی از شرکت های فعال در زمینه تولید انواع کاغذ است که فعالیت خود را از سال 1394 آغاز کرده است. این شرکت با داشتن دانش فنی و بهره گیری از تجربه مهندسان این حوزه، با استفاده از جدیدترین تجهیزات، ماشین آلات و مواد شیمیایی صنایع سلولزی در زمینه تولید انواع کاغذ فعال بوده و کیفیت محصولات آن با استانداردهای جهانی برابری می کند.

 این شرکت بیش از 30 محصول مرتبط با حوزه سلولزی دارد که می توانید با خیال آسوده از کیفیت و زمان تحویل، سفارش خود را به آن ها بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هر یک از خدمات و محصولات ارائه شده در این شرکت می‌توانید به سایت آن به نشانی https://www.kepsico.com/ مراجعه نمایید.

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه