ارسال به دیگران پرینت

ادرار | مجرای ادرار | تنگی مجرای ادرار

دلیل تنگی مجرای ادرار چیست ؟ | چگونه این مشکل را درمان کنیم؟

اگر مجرای ادرار به قدری تنگ شود که باعث کم شدن سرعت خروج ادرار گردد، علائمی ایجاد خواهد کرد، مانند: عفونت‌های ادراری، و در مردان، تورم و یا عفونت پروستات، انسداد طولانی مدت مجرا و تجمع ادرار در مثانه که ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند.

دلیل تنگی مجرای ادرار چیست ؟ | چگونه این مشکل را درمان کنیم؟

عارضه در مردان بیشتر شایع است که به آن، تنگی مجرای ادرار می‌گویند و در بعضی موارد، برای درمان آن، باید به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله، ما به بررسی علل ایجاد تنگی مجرای ادرار و روش‌های درمان این عارضه می‌پردازیم.

علائم تنگی مجرا چیست؟

اگر مجرای ادرار به قدری تنگ شود که باعث کم شدن سرعت خروج ادرار گردد، علائمی ایجاد خواهد کرد، مانند: عفونت‌های ادراری، و در مردان، تورم و یا عفونت پروستات، انسداد طولانی مدت مجرا و تجمع ادرار در مثانه که ممکن است به کلیه‌ها آسیب برساند.

 نشانه‌های تنگی مجرای ادرار عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار و یا تیره شدن ادرار
  • وجود خون در منی
  • آهسته شدن و یا کاهش جریان ادرار
  • پاشیدن ادرار
  •  ادرار همراه با درد
  • درد شکم
  • نشت کردن ادرار از مجرا
  • عفونت دستگاه دفع ادرار در مردان
  • تورم آلت تناسلی
  • از دست دادن کنترل مثانه

علت تنگی مجرای ادرار چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث تنگی مجرای ادرار می‌شوند که عبارتند از:

  • صدمه دیدن: صدماتی مانند شکستگی لگن یا آسیب رسیدن به پرینه، می‌تواند باعث ضربه خوردن به مجرای ادرار و جراحت شده و منجر به باریک شدن مجرای ادرار گردد.
  • استفاده از کاتتر ادراری: کاتتر‌، لوله نازکی است که برای تخلیه مثانه از طریق مجرای ادرار وارد می‌شود؛ اگر به مدت طولانی از این کاتتر‌ها استفاده شود، ممکن است باعث تحریک، التهاب و زخم مجرای ادرار شود.
  • عفونت: عفونت‌های دستگاه تناسلی (STIs)، مانند سوزاک و کلامیدیا ممکن است باعث التهاب مجرای ادرار و زخم شدن آن شوند.
  • مشکلات پروستات: التهاب و بزرگ شدن پروستات، بر مجرای ادرار فشار وارد می‌کند و باعث تنگی آن می‌گردد.
  • جراحی: انجام جراحی‌هایی در لگن و یا اندام تناسلی مانند جراحی مثانه یا پروستات، گاهی ممکن است باعث تنگی مجرای ادرار شوند.
  • پرتودرمانی: انجام پرتودرمانی بر روی لگن، ممکن است موجب ایجاد زخم و التهاب در مجرای ادرار و تنگ شدن مجرا گردد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم تنگی مجرای ادرار را در خود مشاهده نمودید، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی مجرای ادرار درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند حبس ادرار در مثانه، عفونت مجاری ادراری و آسیب رسیدن به کلیه شود..

تشخیص تنگی مجرا

اگر در دفع ادرار مشکل داشته باشید، پزشک ابتدا از سوابق پزشکی شما جویا خواهد شد و آزمایشاتی برای تشخیص تنگی مجرای ادرار انجام خواهد داد، از جمله:

سیستوسکوپی

بوسیله روش سیستوسکوپی، پزشک می‌تواند مجرای ادرار را ببیند تا تشخیص دهد که تنگی مجرا وجود دارد یا خیر. پزشک، با وارد کردن اسکوپ باریک و قابل انعطاف سونوگرافی، به داخل مجرای ادرار، طول تنگی مجرا و محل آن را مشخص می‌نماید. این آزمایش در مطب پزشک انجام می‌شود.

عکس رنگی از مجرای ادرار

اورتروگرام رتروگراد (یا عکس رنگی مجرای ادرار) یک تصویر از مجرای ادرار است که بوسیله اشعه ایکس گرفته می‌شود. در این روش، یک ماده رنگی به مجرای ادرار و مثانه وارد می‌شود و در تصویر اشعه ایکس دیده می‌شود. این عکس جزئیاتی را نشان می‌دهد که در تصویر رادیولوژی معمولی قابل مشاهده نیستند.

این تصاویر به پزشک در تشخیص و درمان تنگی مجرای ادرار کمک می‌کند.

تست باقی‌مانده ادرار بعد از تخلیه

اگر مجرای ادرار دچار تنگی شود، مقداری از ادرار در مثانه می‌ماند و ممکن است باعث عفونت ادرار شود. آزمایش باقی‌مانده ادرار بعد از تخلیه، بوسیله سونوگرافی مثانه، درست بعد از تخلیه ادرار انجام می‌شود. در این آزمایش، از امواج صوتی برای اندازه‌گیری میزان ادرار باقی‌مانده توسط تصاویر ایجاد شده، استفاده می‌شود.

درمان تنگی مجرای ادرار

علت تنگی مجرای ادراری + روش‌های درمان

رایج ترین روش‌های درمانی تنگی مجرا عبارتند از:

اتساع مجرای ادرار

در روش اتساع مجرای ادرار، از یک ابزار کوچک و مخصوص برای گشاد کردن مجرای ادرار استفاده می‌کنند. این روش درمانی را می‌توان با بی حسی موضعی در یک مطب انجام داد. در این روش، بخش باریک شده مجرای ادرار به وسیله یک کاتتر کوچک که به داخل مجرا وارد کرده‌اند، باز می‌شود. این کار، به گشاد شدن مجرای ادرار و جریان پیدا کردن ادرار کمک می‌کند. با این وجود، عمل اتساع مجرای ادرار،  یک درمان موقتی است، زیرا تنگی مجرای ادرار ممکن است در آینده دوباره عود کند.

اورتروتومی

اورتروتومی، یک روش جراحی است که در آن، قسمت باریک مجرای ادرار را می‌برند تا مجرا گشاد شود. در این جراحی، یک ابزار کوچک به نام یورتروتوم، از طریق یک برش کوچک، به مجرای ادرار وارد می‌شود و تنگی مجرا را برطرف می‌کند. برای جراحی اورتروتومی، بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و باید در بیمارستان بستری شود. اورتروتومی، نیز یک درمان موقتی است و ممکن است تنگی مجرای ادرار در آینده مجددا عود کند.

اورتروپلاستی یا جراحی باز تنگی مجرا

در جراحی باز تنگی مجرای ادرار یا اورتروپلاستی، بخش باریک مجرای ادرار توسط جراحی برداشته می‌شود و با بافت سالم آن را جایگزین می‌کنند. اورتروپلاستی، معمولاً برای بیمارانی انجام می‌شود که تنگی مجرای ادراری آن‌ها بسیار شدید است. در جراحی اورتروپلاستی، از بافت قسمت‌های دیگر بدن مانند دهان و معده و یا مواد مصنوعی، برای جایگزینی مجرای ادرار برداشته شده استفاده می‌شود. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و بیمار باید چند روز در بیمارستان بستری شود.

گذاشتن استنت

در این عمل، با قرار دادن یک لوله کوچک به نام استنت در مجرای ادرار، آن را گشاد می‌کنند تا ادرار بهتر جریان پیدا کند است. استنت، از سیلیکون یا فلز ساخته می‌شود و می‌تواند چند سال در مجرای ادرار باقی بماند. استنت گذاری یک عمل سرپایی است و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود؛ اما  به دلیل اینکه این عمل، عوارض جانبی دارد، معمولا توصیه نمی‌شود.

عوارض ابتدایی گذاشتن استنت شامل: سوزش ادرار، دل درد و خون در ادرار است که احتمال دارد که تا ۴ هفته بعد از گذاشتن استنت رخ دهد، همچنین این عمل، عوارض دیگری مانند جابجا شدن استنت، انسداد مجرا، کلسیفیکاسیون و عفونت دستگاه ادراری (UTI)، نیز دارد که ممکن است بعد از مدتی ایجاد شوند.

تنگی مجرای ادرار چه عوارضی دارد؟

تنگی مجرای ادرار عوارض مختلفی دارد، از جمله:

  • مشکل در دفع ادرار: تنگی مجرای ادرار باعث دشوار شدن شروع ادرار و تخلیه نشدن کامل مثانه می‌شود و این امر خطر ایجاد عفونت ادراری و سنگ مثانه را افزایش می‌دهد.
  • حبس ادرار: اگر مجرای ادرار مسدود شود، ادرار در مثانه حبس می‌شود. حبس ادرار در مثانه، باعث ایجاد درد شدید، ناراحتی و آسیب به مثانه و کلیه‌ها می‌شود.
  • بی اختیاری ادرار: در بعضی موارد تنگی مجرای ادرار باعث بی اختیاری و نشت کردن ادرار از مجرا می‌شود.
  • عفونت های دستگاه ادراری: با تنگ شدن مجرای ادرار، مثانه کامل تخلیه نمی‌شود و احتمال عفونت دستگاه ادراری افزایش می‌یابد.
  • آسیب رسیدن به کلیه: اگر مثانه تخلیه نشود، ادرار ممکن است به کلیه‌ها برگردد و به آن‌ها آسیب برساند و در صورت درمان نکردن، منجر به ابتلا به بیماری مزمن کلیه و حتی نارسایی کلیه شود.

چگونه از تنگی مجرای ادرار جلوگیری کنیم؟

با جلوگیری کردن از صدمه وارد شدن به لگن و مجاری ادرار، می‌توان مانع از بعضی علل این عارضه شد. مراقبت‌های بهداشتی برای پیشگیری از عفونت نیز ممکن است در جلوگیری از ایجاد تنگی مجرای ادرار مفید باشد.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.

 

منبع : منیبان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه