ارسال به دیگران پرینت

رضا پهلوی | حضور رضا پهلوی در اسرائیل

شاهزاده پهلوی در حال به قهقرا رفتن!

برای اطلاع از جزئیات و حواشی حضور رضا پهلوی در اسرائیل با ما در ادامه همراه باشید.

شاهزاده پهلوی در حال به قهقرا رفتن!

حضور رضا پهلوی در اسرائیل

برای اطلاع از جزئیات و حواشی حضور رضا پهلوی در اسرائیل با ما در ادامه همراه باشید.

در هفته گذشته گستره‌ای از رخداد‌های خبرساز و پر حرف و حدیث اتفاق افتاد که از جمله آن‌ها می‌توان به اجرایی شدن طرح حجاب و عفاف جدید از ابتدای هفته با اعلام فرمانده کل انتظامی کشور، نهایی شدن استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی و برکناری مدیر سینما لوتوس به دلیل حضور بی‌حجاب «پانته‌آ بهرام» در اکران قسمت پایانی «پوست شیر» اشاره کرد.

رضا پهلوی یک‌ افتضاح سیاسی به بار آورد | ماجرای سفر رضا پهلوی به اسرائیل

به گزارش فرارو، مهم‌تر از تمامی این رخداد‌های خبرساز، سفر رضا پهلوی به اسرائیل در اواسط هفته بود که کانون توجهات رسانه‌ها و ناظران سیاسی را به سوی خود جلب کرد. دیدار رضا پهلوی با مقامات ارشد اسرائیلی و حضور خاص او در اماکن مقدس مذهبی و هویتی یهودیان، نه تنها در سطح داخل، بلکه در خارج از ایران نیز بازتاب گسترده‌ای را به همراه داشت.

از دیدار با نتانیاهو تا حاضر شدن پای دیوار ندبه

یک‌شنبه (۲۷ فروردین) در خبری فوری، شبکه صهیونیستی «۲۴i» از سفر رضا پهلوی به اسرائیل خبر داد. این شبکه اعلام کرد که قرار است شاهزاده میهمان «جیلا گمالئیل»، مسئول دستگاه اطلاعات این رژیم باشد و درباره مسائل داخلی ایران با وی گفتگو کند.

این شبکه پیشاپیش از برنامه دیدار‌ها و جزئیات سفر رضا پهلوی پرده برداشت. در گزارش این شبکه اعلام شد که علاوه بر دیدار با مسئولان ارشد اسرائیل، شاهزاده با شهرک نشینان دیدار و از ایستگاه تولید آب شیرین و دیوار ندبه دیدار خواهد کرد. همچنین، اعلام شد که رضا پهلوی در مراسم روز یادبود ادعایی «هولوکاست» نیز شرکت خواهد داشت.

همانند برنامه اعلام شده، وزیر اطلاعات اسرائیل میزبان رضا پهلوی بود. گمالئیل، در دیدار با رضا پهلوی تلاش کرد، استقبالی ویژه را از او داشته باشد. او لفظ «ولیعهد ایران» را برای رضا پهلوی به کار گرفت. در ادامه شاهزاده با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز دیدار کرد.

شاهزاده در قهقرا

در مراسم یادبود هولوکاست نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور، رضا پهلوی را همراهی کردند. در جنجالی‌ترین بخش سفر نیز رضا پهلوی با کلاه یهودی پای دیوار ندبه در اسرائیل حاضر شد که موجی گسترده از واکنش‌ها را به همراه داشت.

ارزشی ندارد!

همزمان با ورود رضا پهلوی به اسرائیل، در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با خبرنگاران، اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه رضا پهلوی قصد دارد برای انتقال پیام مردم ایران به اسرائیل سفر کند، مورد طرح قرار گرفت. ناصر کنعانی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که نظر وی در ارتباط با این سفر و مطالب مطرح شده در ارتباط با اهداف آن چیست، گفت: «نه شخصی که شما از آن نام بردید و نه سفرش و نه جایی که سفر می‌کند، هیچ کدام ارزشی ندارند که من بخواهم در ارتباط با آن‌ها اعلام موضع کنم.»

سفر رضا پهلوی در نگاه ناظران و فعالان سیاسی ایرانی

علاوه بر وزارت خارجه، ناظران و فعالان سیاسی ایرانی نیز به سفر رضا پهلوی واکنش نشان دادند. در نخستین واکنش، سید عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات که ساکن لندن است، در واکنش به توییت رضا پهلوی درباره سفر به اسرائیل نوشت؛ یک آدم عاقل نبود که بگوید: "شازده، الآن وقت سفر نیست، یا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخون! سر بابات کلاه گذاشتن و خندیدند! بابات فهمید! "

مهاجرانی در رشته‌توئیتی نوشت: "و اما! پدر گاگول شما هم در راه اسرائیل بود. اسحاق رابین و شیمون پرز در سفر محرمانه به ایران، با باباى خجسته شما قرارداد فروش کلاهک اتمى امضاء کردند و ۱.۲ میلیارد دلار نفت گرفتند خوردند و بابات را سر کار گذاشتند، حالا تو در شرایطى که دولت نتانیاهو بحران زده است و جهان دگر شده است؛ و جهان اسلام با فلسطینى‌ها متعاطف است و روابط منطقه‌اى ایران با عربستان و دیگر کشور‌ها بازسازى شده است و…، در بدترین زمان ممکن در راه اسرائیل هستى! یک آدم عاقل نبود که بگوید: «شازده، الآن وقت سفر نیست، یا محرمانه برو! خاطرات علم رو بخون! سر بابات کلاه گذاشتن و خندیدند! بابات فهمید!».

بلاهت دیگر شازده، انتخاب زمان سفر بعد از حضور فراگیر ملت ایران و ملت‌هاى مسلمان منطقه در روز قدس است. ملت ایران در روز قدس پیام خود را فرستاده‌اند، شازده حامل پیام چه‌کسانى است؟! مى‌بایست به نصیحت استیون ساخر در برنامه هارد تاک BBC World گوش مى‌کرد و با سیاست براى همیشه خداحافظى! "

احمد زیدآبادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی نیز در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «در حال حاضر، اما به نظرم کار رضا پهلوی از سادگی گذشته و در دام کسانی گرفتار شده است که متأسفانه شخصیت بی‌شیله پیله و نقش عموماً سمبلیک و نوستالژیک او را در خدمت برنامه‌ای توطئه‌آمیز دنبال می‌کنند... آخرین ابتکار رضا پهلوی در سفر به اسرائیل و دیدار با بنیامین نتانیاهوی منفور و منزوی و حضور در پای دیوار ندبه و آن حرف‌های عجیب و غریبِ تداعی کنندۀ افکار منسوخ شدۀ ضد عربی، آن هم در دورۀ سلطۀ دولتی متشکل از احزاب نژادپرست و ارتدوکس و با سابقۀ تروریستی، خود گواه انقطاع پهلوی از واقعیات ایران و منطقه و جهان و به مثابۀ نقطۀ پایانی برای او است.»

نصرت‌الله تاجیک کارشناس مسایل سیاسی نیز در گفتگو با روزنامه هم‌میهن، با بیان اینکه سفر رضا پهلوی در شرایط کنونی نشان از ناپختگی او است، گفت: «در حال حاضر جایگاه نتانیاهو در داخل میان صهیونیست‌ها و در عرصه خارجی از جمله رابطه با آمریکا در بدترین شرایط ممکن قرار دارد. در این شرایط رضا پهلوی به اسرائیل رفته است در واقع او بدترین زمان را برای سفر انتخاب کرده است.»

عباس سلیمی‌نمین فعال سیاسی اصول‌گرا نیز گفت: سفر رضا پهلوی نه آورده‌ای برای صهیونیست‌ها خواهد داشت و نه برای خودش. ارتباطات منافقین با صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر خیلی گسترش پیدا کرده. در این شرایطی که صهیونیست‌ها با بحران داخلی مواجه هستند، اتکای به آن‌ها چه آورده‌ای برای رضا پهلوی دارد؟! این نشان می‌دهد او کمترین دانش سیاسی ندارد. اگر دانش سیاسی داشت می‌گفت در این شرایط که نخست وزیر اسرائیل در حال سرنگونی است و بحران جدی در اسرائیل وجود دارد، برای چه باید چنین سفری داشته باشم؟ این چه آورده‌ای برای من دارد جز یک افتضاح سیاسی.»

وقتی در اسرائیل هم به سفر رضا پهلوی تاختند!

فراتر از ناظران سیاسی ایرانی، سفر رضا پهلوی به اسرائیل در میان تحلیل‌گران اسرائیلی نیز منتقدانی جدی داشت. یوزی ملمن، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل امنیتی- نظامی اسرائیلی در یادداشتی تحت عنوان «بازدید پسر شاه از اسرائیل استفاده بدبینانه از هولوکاست است»، در روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نوشت: «تصمیم جیلا گمالئیل، وزیر اطلاعات برای دعوت از رضا پهلوی گیج کننده بود. این یک اقدام دیپلماتیک نبود بلکه یک تبلیغات سیاسی بود. حتی امروز او خیال می‌کند که روزی به قدرت بازمی‌گردد، اما این یک رویا است. بسیاری از ایرانیان او را فردی مناسب برای رهبری خود نمی‌بینند.»

نویسنده تاکید کرد: «دعوت از او به اسرائیل، کمکی به تلاش‌های آشکار و پنهان تل‌آویو برای ایجاد شکاف بین مردم و دولت مستقر در ایران نخواهد کرد. این ایده مشابه دوران ریاست «مئیر داگان» بر موساد در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ است که فکر می‌کرد به کمک نیرو‌های مخالف خارج‌نشین می‌تواند حکومت را در ایران ساقط کند، اما هیچ یک از این معاشقه‌ها کاری را پیش نبرده است. آن‌های هیچ نتیجه‌ای نداشته به جز کمک به عملیات خرابکارانه و ترور‌هایی با هدف گرفتن برنامه هسته‌ای ایران.

شاهزاده در قهقرا

ملمن در ادامه تاکید کرد: «تن‌ها توضیح تصمیم برای دعوت پهلوی به اسرائیل این است که وزارت اطلاعات این دیدار را یک عملیات روانی می‌داند که هدفش نه دنیای خارج، بلکه افکار عمومی اسرائیل است. سفر پهلوی به اینجا هیچ کمکی به نبرد اسرائیل علیه ایران و روابط خارجی آن نخواهد کرد. کمتر کشوری او را الگوی خود می‌داند.»

نویسنده معتقد است: «رضا پهلوی، مانند دیگران از اسرائیل دیدن کند، اما رسمیت بخشیدن به این دیدار و دعوت از او به مراسم اصلی روز یادبود هولوکاست، باز هم سوءاستفاده بدبینانه از خاطره هولوکاست است. این یک گل به خودی است. متأسفانه این یک شوخی است که فرزند یک دیکتاتور را به عنوان یک رهبر روشن فکر بدانیم، حتی اگر آن دیکتاتور طرفدار غرب باشد.»

انحراف و ضرر خاص رضا پهلوی از معترضان!

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز در یادداشتی به قلم بابی گوش، سفر رضا پهلوی را انحراف از معترضان مورد خطاب قرار داد. تحلیل‌گر بلومبرگ نوشت: «در حالی‌که تعداد اندکی از رهبران مشروع جهان اهمیت می‌دهند در کنار او باشند، بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه از عکس گرفتن کنار رضا پهلوی مسرور و خشنود بود. پسر آخرین شاه ایران، قصد داشت از سفر به تل‌آویو به عنوان فرصتی برای ارتقای جایگاه خود در خاورمیانه و تقویت اعتبار خود در واشنگتن بهره بگیرد.»

گوش، رضا پهلوی را انبوهی از تناقضات معرفی می‌کند و می‌نویسد: «اگر چه او خود را حامی «ایران سکولار و دموکراتیک» معرفی می‌کند، اما در بیانیه‌های رسمی از او به عنوان «ولیعهد تبعیدی» یاد می‌شود. او در توجیه سفر خود به اسرائیل حتی از روح کوروش کبیر نیز بهره جست. شاهزاده مدعی شده به نام مردم ایران و به روح کوروش کبیر برای کشف فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی متقابل به اسرائیل سفر کرده است.»

شاهزاده در قهقرا

نویسنده در ادامه تاکید می‌کند: «عجیب نیست که سفر رضا پهلوی به اسرائیل برای اپوزیسیون خارج‌نشین ناخوشایند باشد. آن‌ها اشتیاقی به احیای سلطنت ندارند و پیش‌فرض رضا پهلوی در معرفی خود به نمایندگی از مردم ایران ناراضی هستند. برای برخی از چهره‌های اپوزیسیون نیز سفر اخیر پهلوی، بوی فرصت‌طلبی سیاسی می‌دهد. آن‌ها می‌گویند سه دهه برای چنین سفری فرصت داشته، اما چرا حالا می‌رود؟ تبلیغات برای معرفی خود به عنوان شخص اول اپوزیسیون مهم‌ترین توضیح است.»

تحلیل‌گر بلومبرگ می نویسد که سفر رضا پهلوی ادعای حکومت ایران مبنی بر نشان دادن وابستگی و تبدیل شدن اپوزیسیون خارج از کشور به ابزار قدرت‌های خارجی و بی‌اعتباری سلطنت پهلوی را تقویت خواهد کرد.

التماس اپوزیسیون برای بازگشت به ایران!

یکی دیگر از واکنش‌ها به سفر جنجالی نتانیاهو به اسرائیل را غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در اولین نشست وبیناری با اعضای شورای ائتلاف در سراسر کشور، در چهارشنبه (۳۰ فروردین ماه) نشان داد. حداد عادل در این زمینه تصریح کرد:

«من یک نکته دیگر هم عرض می‌کنم که دوستان انتظار دارند من راجع به آن صحبت کنم و آن این سفر همین روز‌های رضا پهلوی به سرزمین‌های اشغالی که شما ملاحظه بکنید این به اصطلاح اپوزسیون، همین مخالف‌های خارج کشور و خارج نشین، به چه درجه‌ای از ورشکستگی رسیدند که آن کسی که فکر می‌کنند می‌خواهند برگردانند به ایران، این می‌رود دست به دامن رژیمی مانند رژیم صهیونیستی می‌شود و از کسی مثل نتانیاهو کمک میخواهد برای اینکه برگردد به ایران، یعنی شما ملاحظه کنید چقدر این خارج نشین‌هایی که به خودشان وعده بازگشت به ایران می‌دهند دچار محاسبه غلط هستند، یعنی این‌ها اگر ذره‌ای فکر داشتند، می‌فهمیدند اسرائیل قبل از انقلاب هم که شاه با آن‌ها رابطه داشت، در ایران منفور بود، امروز در همه جای دنیا منفور است، در ایران از همه جای دنیا منفور‌تر است، وقتی ده‌ها میلیون نفر از مردم ایران در روز قدس به خیابان‌ها می‌آیند و فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند، آن وقت یک نفر بلند می‌شود میرود اسرائیل و التماس می‌کند به نتانیاهو که بیا مرا کمک کن تا به ایران برگردم.»

حداد عادل در بخشی دیگر از گفته‌های خود می‌گوید: «این نشان می‌دهد که چقدر سطح تحلیل و درک این کسانی‌که آرزوی حکومت بر مردم ایران دارند، پایین است که همه ملت ایران، عموم ملت ایران شعار مرگ بر اسرائیل می‌دهد، آن وقت یک کسی می‌رود و از اسرائیل کمک می‌گیرد که به ایران بازگردد و خود این نشان می‌دهد که این انقلاب چه دشمنان ضعیفی دارد در فهم مسائل جهانی و مسائل سیاسی و مسائل داخل ایران. این نکته‌ای بود که حتما باید دوستان درصحبت هایشان برای مردم تبیین کنند که بله این اپوزوسیون فرد شاخصش، سطح فکرش آن‌قدر نازل است.»

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه