ارسال به دیگران پرینت

ترکیه | انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

رحیمی جهان آبادی: تفکر اردوغانیسم موجب سقوط و شکست اردوغان در انتخابات خواهد شد | لائیک‌ها از الان پیروز هستند

برای اطلاع از اخبار و حواشی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه با ما در ادامه همراه باشید.

رحیمی جهان آبادی: تفکر اردوغانیسم موجب سقوط و شکست اردوغان در انتخابات خواهد شد | لائیک‌ها از الان پیروز هستند

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه

برای اطلاع از اخبار و حواشی انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه با ما در ادامه همراه باشید.

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۲۴ اردیبهشت در حالی برگزار می‌شود که دو زلزله‌ سهمگین ماه گذشته بیش از ۴۶ هزار قربانی و هزاران ساختمان به‌شدت ویران در ۱۱ استان برجای گذاشت رهبر اپوزیسیون در یکی از نظرسنجی‌ها ۱۰.۲ درصد، در نظرسنجی دوم ۱۱.۵ درصد، در نظرسنجی سوم ۱۳.۶ درصد و در نظرسنجی چهارم ۱۴.۲ درصد بالاتر از رجب طیب اردوغان قرار گرفته است. در حال حاضر شش فرد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرا را در دور اول کسب نکند، ۲۸ مه دور دوم انتخابات بین دو رقیب برتر برگزار خواهد شد. اردوغان هفته گذشته علی‌رغم انتقادها از عملکرد دولتش در فاجعه ویرانگر زلزله که در ماه گذشته رخ داد و بیش از ۴۵۰۰۰ نفر در ترکیه  قربانی داشت، اعلام کرد که انتخابات در ۱۴ می برگزار خواهد شد. موضوع زلزله اخیر ترکیه نیز چالش اساسی عملکرد اردوغان محسوب میشود از سوی دیگر علیرغم کمک‌های ایران به زلزله‌زدگان ترکیه در آن ایام سخت رییس جمهور ترکیه در هیچ یک از سخنرانی های خود از ایران تشکر نکرد در حالیکه از همه کشورهایی که کمکرسانی کرده بودند تشکر کرد و این موضوع جای تعجب دارد.

نتایج قطعی و نهایی انتخابات اخیر در ترکیه

جلیل رحیمی جهان آبادی؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیده‌بان ایران گفت: تفکر اردوغانیسم در ترکیه به معنای ادعای رهبری جهان اسلام و بازگشت به دوره خلافت عثمانی هاست از سوی دیگر ایران نیز یکی از مدعیان رهبری جهان اسلام است به همین دلیل ترکیه ایران را رقیب خود می‌داند البته سعودی‌ها را نیز به دلیل اینکه حرمین شریفه در آنجا قرار دارد و پیشینه و سبقه اسلام از آنجا شروع شده و آنها نیز ادعای رهبری جهان اسلام را دارند را نیز رقیب خود میداند. 

4492005

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲ تغییر اساسی در حال رخ دادن است، اول؛ سیاست سعودی ها و بن سلمان به سمت سیاست غیرمذهبی حرکت میکند و دوم اینکه اردوغان در انتخابات پیش روی ترکیه شکست خواهد خورد و لاییک ها روی کار آمده و ائتلاف لائیک‌ها و کردها را شاهد خواهیم بود.

لائیک‌های ترکیه دغدغه رهبری جهان اسلام را ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش آفرینی کردها و لائیک ها در انتخابات ترکیه به سایت دیده بان ایران گفت: چنانچه لائیک‌ها و کردها در ترکیه به قدرت برسند دیگر دغدغه رهبری جهان اسلام را نخواهند داشت زیرا دوست دارند که بخشی از اروپا باشند البته این موضوع برای ایران جنبه خوب و بد دارد جنبه خوب این است که دیگر بر سر رهبری جهان اسلام و ایجاد چالش از سوی رقیب، نگرانی نخواهیم داشت البته ما به دنبال رهبری جهان اسلام نیستیم بلکه به دنبال اتحاد جهان اسلام و همگرایی هستیم.

 تفکر اردوغانیسم در ترکیه ظرف چندماه آینده شکست می خورد

جهان آبادی با بیان اینکه تفکرات اردوغانیسم ظرف چندماه آینده با روی کار آمدن لائیک‌ها از بین خواهد رفت عنوان کرد: جامعه ترکیه جامعه‌ایست که به این نتیجه رسیده که خود را دچار چالش بیشتر نکند و از سوی دیگر بن سلمان نیز از سیاست مذهبی خود را کنار کشیده  و برای توسعه کشورش، سیاست امارات متحده را پیش گرفته و اصلی‌ترین دلیل که مشتاق است روابطش را با ایران بهبود بخشد کاهش چالش‌ها از سوی حوثی‌ها و ایران است که میخواهد یک آرامش نسبی در کشور خود برقرار کند تا بتواند جذب سرمایه داشته باشد و به سمت توسعه حرکت کند.

منبع : دیده بان ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      خردوغان

    • امین ارسالی در

      شما همین ایران خودتو رو نگه دارین بقیه پیشکش......خیلی زود ترکمن صحرا .... بلوچستان... الحواز.. کردستان ... آذربایجان و لرستان از ایران جدا میشن و شما فارسهای فاشیست رو میفرستیم کویر لوت تون.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه