ارسال به دیگران پرینت

یارانه و کالا برگ | نظر مردم درباره یارانه و کالا برگ

مردم با با یارانه نقدی موافق هستند یا کالا برگ الکترونیک ؟

ارائه مستندات و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از این طرح‌ها باعث شده همچنان علامت سوال‌های متعددی در مقابل اهداف، معیارهای موفقیت و عملکرد این طرح قرار بگیرد

مردم با با یارانه نقدی موافق هستند یا کالا برگ الکترونیک ؟

گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای از آغاز سراسری طرح کالابرگ الکترونیکی در کشور خبر داد و اعلام کرد که این تصمیم با توجه به نتایج موفقیت‌آمیز اجرای آزمایشی این طرح در چهار استان کشور اتخاذ شده است. این در حالی است که پیش‌‌تر وزیر رفاه در صحبت‌هایی اعلام کرده بود که مردم از طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی استقبال نکرده‌اند.

 

بر این اساس قرار است اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و از آن در خرید ده قلم کالای مشمول طرح استفاده کنند. در صورت استفاده از این قابلیت و خرید کالا از محل اعتبار تخصیص‌یافته، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور آغاز شد

در این طرح به منظور ایجاد هماهنگی‌های بیشتر، بستری فراگیر به نام شبکه ملی اعتبار (شما) راه‌اندازی شده است. سوال این‌جاست که در حالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای موفقیت‌آمیز این طرح سخن به میان می‌آورد که چندی پیش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کم‌رمق بودن استقبال عمومی از این طرح سخن به میان آورد. به نظر می‌رسد با توجه به قابلیت‌های بیشتری که یارانه نقدی به خانوارها می‌بخشد و الزامات کالابرگ در محدود ساختن گزینه‌های در دسترس مصرف‌کننده، همچنان شکل نقدی یارانه از تقاضای بالاتری برخوردار است و تحقق اهداف طرح جدید را با هاله‌ای از ابهام مواجه می‌کند.

این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است. ارزش پولی این سبد ۵۳۰هزار تومن است و مردم برای این ده قلم کالا باید ۲۳۵هزار و ۷۵۰تومان بپردازند.

 

نکته قابل توجه درباره سهم پرداختی مردم این است که در صورت تورم احتمالی و افزایش قیمت‌ها این سهم تغییری نمی‌کند. نکته دیگری که درباره استفاده از کالابرگ الکترونیکی وجود دارد اختیاری بودن است؛ در واقع اگر کسی تمایلی به استفاده از این کالابرگ الکترونیکی نداشته باشد، یارانه او قطع نخواهد شد و همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد.

که خانوارها قادرند با استفاده از منبع درآمدی نقد و ثابت یارانه‌ها، برای مخارج و برنامه‌های موردنظر خود برنامه‌ریزی محدودی داشته باشند، استفاده از یارانه در قالب سبد کالایی این قابلیت را از آن‌ها سلب می‌کند. از سوی دیگر محدودیت‌هایی که در انتخاب نوع و برند کالاهای خوراکی وجود دارد موجب می‌شود برخی خانوارها ترجیح دهند از دریافت کالابرگ الکترونیک اجتناب کنند. به نظر می‌رسد با وجود اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در چهار استان کشور، عدم ارائه مستندات و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از این طرح‌ها باعث شده همچنان علامت سوال‌های متعددی در مقابل اهداف، معیارهای موفقیت و عملکرد این طرح قرار بگیرد.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی توانایی کنترل قیمتهاراندارندبهتراست همه چیزآزادشودوبادلارمحاسبه شودویارانه نقدی به حساب هرفردواریزشود.

    • علی ارسالی در

      هیچ طرحی تو این حکومت مفید برای مردم نیست

    • مجید ارسالی در

      فقط یارانه نقدی خوبه کالا برگ به هیچ دردی نمی خوره

    • رضاپارساییان ارسالی در

      نقدی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه