ارسال به دیگران پرینت

تزریق سم

تزریق سم به روان جامعه

تأثیری که خبر مسمومیت دانش‌آموزان روی روان جامعه، خصوصاً خانواده دانش‌آموزان گذاشته، ویرانگر است. نگرانی درباره این مسمومیت‌های سریالی که از ۹ آذرماه امسال در هنرستان دخترانه نور قم کلید خورد، همچنان برقرار است، خصوصاً والدینی که فرزندان خود را راهی مدارس می‌کنند، بیش از دیگران با این نگرانی دست به گریبانند که احتمال می‌دهند حادثه این‌بار در محل تحصیل فرزند آن‌ها اتفاق بیفتد و فرزند آن‌ها قربانی یکی از مسمومیت‌های صورت گرفته شود.

تزریق سم به روان جامعه

تأثیری که خبر مسمومیت دانش‌آموزان روی روان جامعه، خصوصاً خانواده دانش‌آموزان گذاشته، ویرانگر است. نگرانی درباره این مسمومیت‌های سریالی که از ۹ آذرماه امسال در هنرستان دخترانه نور قم کلید خورد، همچنان برقرار است، خصوصاً والدینی که فرزندان خود را راهی مدارس می‌کنند، بیش از دیگران با این نگرانی دست به گریبانند که احتمال می‌دهند حادثه این‌بار در محل تحصیل فرزند آن‌ها اتفاق بیفتد و فرزند آن‌ها قربانی یکی از مسمومیت‌های صورت گرفته شود. با وجود اینکه سه ماه از وقوع اولین حادثه گذشته و پای مدیران امنیتی هم به پرونده باز شده، اما مشخص نیست چرا تلاش‌های به کار گرفته شده برای چرایی وقوع حوادث و دنبال کردن سرنخ‌ها راه به جایی نبرده است یا اگر راه به جایی برده، در پس پرده محفوظ مانده است؟!
وزیر آموزش و پرورش ابتدا خودش را به بی‌خبری زد و علت مسمومیت‌ها را شایعات اعلام کرد و از رسانه‌ها برای دامن نزدن به شایعه‌های مطرح شده، درخواست کمک کرد!
حالا وزیر بهداشت خبر داده، سم بسیار خفیفی باعث مسمومیت خفیف دانش‌آموزان شده که عوارضی ایجاد نکرده است!
فقط کافی است آدم خودش را جای والدین یکی از دانش‌آموزان مسموم شده بگذارد و هر روز یک یا چند اظهارنظر ضد و نقیض از مدیران بشنود، آن وقت متوجه می‌شود اگر بخواهد براساس اظهارات مدیران درباره چرایی اتفاق و سلامت فرزندش، خودش را تسلی دهد، راه به جایی نخواهد برد جز اینکه هر روز با نگرانی بیشتری فرزندش را برای رفتن به مدرسه بدرقه کند.
تردیدی نیست این اتفاق اگر قرار بود از منظر پلیسی بررسی شود و پلیس اختیارات لازم برای ورود به پرونده را داشت، چند روز بعد از اولین اتفاق، ماجرا رمزگشایی می‌شد. همه اتفاق‌ها در مدارس و در روز روشن رقم خورده است. تمام مصدومان، شاهدان و گزارش‌های پیوست شده در پرونده‌های تشکیل شده موجود است؛ بنابراین در رقم خوردن این اتفاق‌ها از پیچیدگی‌ها و فناوری‌های نوین استفاده نشده است. همین مظاهر مطرح شده در بروز اتفاق‌ها نشان می‌دهد پلیس با کمترین بضاعت خود می‌توانست مانع شیوع این همه نگرانی در جامعه شود.
دادن اطلاعات قطره‌چکانی به خانواده‌های نگران و وعده کشف حقیقت در آینده نامعلوم هم بخش دیگری از این روایت ناتمام است که در کنار ابهام‌های صورت گرفته، ترس از بروز و تثبیت اتفاق‌هایی از این دست را قوت بخشیده است. تجربه کشف پرونده‌های پیچیده جنایی در پلیس نشان می‌دهد اگر اراده‌ای برای پایان دادن به ماجرای این مسمومیت‌ها وجود داشته باشد، در کمترین زمان از سوی پلیس ممکن است. ختم‌کلام اینکه اینگونه برخورد با مسمومیت‌های صورت گرفته و خانواده دانش‌آموزان مصدوم شده فرجامی جز بی‌اعتبار کردن جایگاه آموزشی، بهداشتی و قانون و دادن خوراک فکری مطلوب به رسانه‌های معاند نخواهد داشت. رسانه‌هایی که با انتشار خبری تازه در این‌باره پرونده‌ای تازه را برای بی‌اعتیار کردن جایگاه قانونی کشور مقابل مخاطبان خود خواهند گشود و از ناکارآمدی‌های موجود برای همراه کردن مخاطبانشان بهره خواهند برد.

 

منبع : حوانان آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه