ارسال به دیگران پرینت

وزیر | وزیر انگلیس | وزیر اسبق انگلیس

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس: نفوذ شی جین پینگ بر پوتین قابل توجه است، شاید فرصتی باشد تا روسیه را به درکی از آنچه لازم است برسانیم

من بعد از مذاکره‌ای که با جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا داشتم، تلاش کردم تا به او (پوتین) استدلال کنم تصمیم‌گیری درباره اینکه اوکراین به ناتو بپیوندد یا نپیوندد باید به عهده اوکراینی‌ها باشد."

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس: نفوذ شی جین پینگ بر پوتین قابل توجه است، شاید فرصتی باشد تا روسیه را به درکی از آنچه لازم است برسانیم

 نخست وزیر اسبق انگلیس با انتشار مقاله‌ای که در نشریه "تلگراف" به مناسبت یک ساله شدن جنگ اوکراین انتشار یافت، از غرب خواست عزم خود را برای شکست دادن روسیه در اوکراین دوچندان کند و هشدار داد که "آنچه در اوکراین در خطر است اساسی است."

تحریم های جدید انگلیس علیه ایران صادر شد

تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس در این مقاله که در نشریه تلگراف منتشر ساخت بیان داشت، دلیل حمله روسیه به کشور همسایه خود در گفتگویی که او با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قبل از ترک سمتش داشت، نمود یافت. به ادعای تونی بلر، پوتین "در آن مقطع دست از اصلاحات و دموکراسی برداشته و ناسیونالیسم و دیکتاتوری را در پیش گرفت."

بلر ادامه داد: "من بعد از مذاکره‌ای که با جورج دبلیو. بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا داشتم، تلاش کردم تا به او (پوتین) استدلال کنم تصمیم‌گیری درباره اینکه اوکراین به ناتو بپیوندد یا نپیوندد باید به عهده اوکراینی‌ها باشد."

بلر نوشت: "من گفتم که این انتخاب آنها است. پوتین پاسخ داد، این انتخاب آنها نیست. آنها با ما هستند."

نخست وزیر اسبق انگلیس مدعی شد، "دیدگاه امپریالیستی" پوتین با "کشورهای مستقل شرق اروپا، حوزه بالکان و آسیای مرکزی ناسازگار است. و به همین دلیل باید او را متوقف کرد."

این سیاستمدار اسبق انگلیسی در این مقاله همچنین نوشت، اهداف جنگی اولیه رهبر روسیه در میدان جنگ "فروپاشیدند". او ادامه داد: "حالا استراتژی او نسخه‌ای از آن چیزی است که او در سوریه انجام داد. او برای بیش از یک دهه ثابت قدم بوده است. در طی این مدت، قدرت بقای غرب در افغانستان و عراق تزلزل یافت و پوتین اکنون منافع روسیه را در آنجا تضمین کرده است. رئیس‌جمهور روسیه دموکراسی غربی را تحقیر می‌کند و اعتقاد دارد این دموکراسی در طولانی‌مدت ضعف نشان خواهد داد."

بلر در خصوص موضع خود نوشت: " تنها راه برای دستیابی به یک راه حل عادلانه از طریق مذاکره برای این درگیری این است که به رهبری روسیه ثابت کنیم نمی‌تواند پیروز شود، این که هر چقدر هم که طول بکشد، تجاوز آنها شکست خواهد خورد، اینکه تحلیل آنها از ضعف غرب نابجا است و بنابراین تنها گزینه آنها عقب نشینی بوده و دیگر هرگز دست به چنین جنونی نزنند."

احضار کاردار انگلیس به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

به ادعای بلر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نخست وزیران انگلیس، اروپا و ناتو تاکنون عزم لازم را در قبال حمایت از اوکراین نشان داده‌اند و باید از آن "تجلیل شود".

گفت: "ما، پوتین و احتمالا خودمان را غافلگیر کرده‌ایم. این عزم نیاز به تقویت مداوم دارد."

بلر همچنین گفت‌علاوه بر این عزم، افزایش تولید تسلیحات و مهمات "برای دفاع از آینده خودمان و همچنین برای اوکراین" مورد نیاز است.

او اظهار کرد در حال حاضر "بین برآورده کردن سطح سلاح‌ها و مهمات مورد نیاز اوکراین و تأمین آنها توسط ما عقب افتادگی زیادی وجود دارد."

بلر همچنین هشدار داد که غرب باید مراقب منطقه "ساحل" در قاره آفریقا باشد، چون "اگر سیاست غرب را هماهنگ و متمرکز نکنیم، این منطقه منشأ موج بعدی افراط گرایی و مهاجرت به اروپا خواهد بود."

تونی بلر نوشت: "غرب برای مقابله با حمله روسیه در اروپا نیاز به یک استراتژی کلی‌تر از جمله حمایت از مردم شجاع و رهبری مولداوی دارد اما همچنین برای مثال به این استراتژی برای آفریقا نیز نیاز دارد. یک کارزار بی ثباتی شامل انتشار اطلاعات دروغ در مقیاس وسیع، اقدامات بدخواهانه گروه واگنر، تامین تسلیحات و حتی حمایت از کودتاها وجود دارد. مراقب منطقه ساحل باشید. اگر ما سیاست غرب را هماهنگ و متمرکز نکنیم، این منطقه منشأ موج بعدی افراط گرایی و مهاجرت به اروپا خواهد بود. ما باید با چین تعامل داشته باشیم اما با شفافیت و قاطعیت."

او اضافه کرد: "شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به چندین رهبری که من با آنها صحبت داشته‌ام گفته که برنامه‌های پوتین برای حمله به اوکراین به اطلاع او رسانده نشدند... شاید. آنها تصریح می‌کنند که از استفاده از سلاح هسته‌ای حمایت نخواهند کرد. و آنها خود را به عنوان راهی برای مذاکره نیز معرفی می‌کنند. آنها باور ندارند که ایده‌های کنونی آنها در مورد صلح توسط اوکراین یا غرب جدی نگریسته می‌شوند."

به گفته این نخست وزیر اسبق انگلیس، از آنجایی که "نفوذ شی جینپینگ" بر پوتین "قابل توجه است"، ممکن است فرصتی وجود داشته باشد تا "روسیه را به درکی از آنچه لازم است برسانیم."

طبق ارزیابی بلر از وضعیت، غرب "باید خطوط ارتباط را باز نگه دارد، همچنان که اتحادیه اروپا و ایالات متحده این کار را کرده‌اند، و در عین حال روشن کند که حمایت فعال از اهداف جنگی روسیه خط قرمزی برای روابط ما خواهد بود."

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه