ارسال به دیگران پرینت

یارانه | مبلغ یارانه | افزایش مبلغ یارانه

خبر خوش برای یارانه بگیران | افزایش مبلغ یارانه و توزیع کالابرگ همزمان+ جزئیات

خبر خوش|یارانه چند برابری و کالابرگ همزمان برای مردم

خبر خوش برای یارانه بگیران | افزایش مبلغ یارانه و توزیع کالابرگ همزمان+ جزئیات

 

پیشنهاد جدید در پرداخت یارانه و کالابرگ. یارانه از زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخت می شود. یارانه قرار بود به دهک های پایین جامعه پرداخت شود. یارانه هر ماه به حساب سرپرستان خانواده واریز می شود. یارانه با روش جدید فقط به زنجیره آخر یعنی نه دهک مردم پرداخت می شود.

جزئیات یارانه چند برابری در بودجه 1402

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید آن را چندبرابر کنند تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند.

«یارانه نقدی یا کالابرگ نسیه‌ای/ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟» عنوان گزارشی بود که چندی پیش منتشر شد و نظر مخاطبان را درباره ترجیح آن‌ها برای کوپن یا واریزی نقدی جویا شدیم؛ پیام‌ها حاکی از آن است که اکثریت تمایل بیشتری به پرداخت یارانه نقدی دارند و کالابرگ را ردپایی از دوران جنگ می‌دانند. این دیدگاه در سطح جامعه و البته در میان کارشناسان اقتصادی نیز صادق است.

حدود ۱۰۰ روز تا پایان سال و آغاز سال ۱۴۰۲ باقی مانده و هنوز دولت در بلاتکلیفی پرداخت یارانه یا کالابرگ الکترونیک به سر می‌برد. موضوعی که قرار بود مدت‌ها پیش به سرانجام برسد اما هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد اما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ کمی متفاوت‌تر و البته معلق‌تر است؛ چرا که زمزمه‌های توزیع کالابرگ از مناطق جنوبی شروع شده و از سویی به نظر می‌آید کسری بودجه دولت نیز اجازه ادامه چنین پرداختی را نمی‌دهد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۲ چه جایگاهی دارد؟ سوالات مخاطبان بهانه‌ای شد تا با سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به گفتگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

دولت سیزدهم بدقولی کرد  

 

 

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس شورای اسلامی ابتدا ضمن توصیه به دولت در جهت اقدام به پرداخت یارانه‌ها مطابق قانون اظهار کرد: کوتاهی دولت سیزدهم این است که یکسال پیش قانون وضع‌ شده توسط مجلس را اجرا نکرد. قرار بر این شد کالابرگ توزیع کنند و تعدادی از کالاهای اساسی را ارزان و برابر با آزادسازی نرخ ارز ترجیحی به دست اقشار و دهک‌های پایین جامعه برسانند؛ یعنی خانواده‌ها با خیال راحت بدانند که برنج، روغن، مرغ و دیگر کالاهای اساسی آن‌ها تامین است و نیازی به حقوق بالا نیز ندارد. کالا به راحتی به دستشان می‌رسد و سرپرست خانوار جلوی مهمان، خانواده، فرزندان، عروس و داماد‌هایش شرمنده نمی‌شود. مجلس این شرط را قرار داد اما متاسفانه هنوز برای کل کشور عملیاتی نشده است. دولت اخیرا به صورت آزمایشی شروع به اجرا طرح کالابرگ الکترونیک در برخی از استان‌ها کرده است.

 

او ضمن درخواست از دولت برای اقدام قانونی هر چه سریعتر برای پرداخت کالابرگ به مردم افزود: دولت درباره این موضوع کوتاهی نکند چرا که عاقبت خوبی ندارد؛ به خصوص در راستای وام معیشتی دولت باید توجه ویژه‌ای به خرج دهد. تورم آنقدر زیاد است که حقوق‌ها نه تنها برای کارمندان بلکه برای آن‌هایی که کار ندارند و هزینه زندگی نمی‌دهند نیز بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به ابرتورمی که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده خاطرنشان کرد: مسئولان باید این مسئله را پیش‌بینی و پیشگیری کنند؛ چرا که احتمال دارد تورم شدید‌تر شود. برای مقابله با این ابرتورم زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است تا بیش از این بروز پیدا نکند. تشدید تورم در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باید پیش‌بینی شود. همچنین لازم مسئولان مقداری زمینه صادرات و واردات را در گمرک‌ها تسهیل کنند. زمانی که تولیدات داخلی و کالاهای مشابه برای مصرف مردم کفایت نمی‌کند مسئولان باید اجازه دهند اقلام وارداتی بیشتر شود، عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کند نه با تحکم، بخشنامه و مقررات الزام‌آور و متضاد بخواهیم داخلی‌سازی کنیم.

سبد حمایتی یارانه و کوپن پر و پیمان‌تر دولت

ذاکر در پیش‌بینی وضعیت یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: یارانه‌ باید براساس تورم برای مردم واریز شود؛ حتی باید آن را چندبرابر کرده تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند. اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید اقتصاد ساده‌ای را در دست مردم بگذاریم؛ یعنی کالاهایی که همه نیاز دارند به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. درباره مسکن و ازدواج جوانان نیز دولت باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. امیدواریم وزیر جدید بتواند در این زمینه کاری انجام دهد.

 خاتمه بیان کرد: دولت باید کوپن کالاهای اساسی را به صورت تضمینی میان مردم توزیع کند؛ زیرا تورم و فشار معیشتی، قرض و بدهی مردم را افزایش داده است. بنابراین پول نقد فورا در جهت وصول بدهی‌ خانوارها خرج می‌شود. در این میان مردم دچار آسیب می‌شوند و سرپرستان خانوار شرمنده از فرزندان و خانواده خود می‌شوند. باید اعطای کالابرگ و یارانه را در کنار یکدیگر تدبیر کنیم؛ یعنی توزیع کالاها را تضمینی و مبلغی نیز یارانه نقدی دهیم. هر ۲ این امتیازها از سوی دولت باید توام با یکدیگر باشد و میزان پرداختی‌های نقدی نیز جوری باشد که خانواده‌ها هزینه‌های جاری، آب، برق، گاز و مخارج حاشیه‌ای را بتوانند پرداخت کنند./گسترش‌نیوز

 

تصمیم نهایی دولت برای یارانه و اجرای کالابرگ

یارانه

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در 3 استان اجرا شده است و بعد از دریافت نتایج اجرای آن، بزودی در کل کشور اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن رضایی بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از سامانه‌های سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که کالابرگ الکترونیکی چه زمانی اجرا می‌شود؟ اظهار داشت:‌ اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در سه استان اجرا شده و بعد از دریافت نتایج اجرای آن به زودی در کل کشور اجرا می‌شود.
وی همچنین به رئیس سازمان امور مالیاتی پیشنهاد کرد سند جامع مالیاتی عادلانه را تهیه کنید و برای تصویب در ستاد اقتصادی دولت ارائه شود.
رضایی از سازمان امور مالیاتی خواست که موانع و مشکلات مالیات‌ستانی عادلانه ‌ذکر شود و مشکلاتی که در مورد سازمان برنامه و بودجه و قوانین و مقررات موجود و تنقیح قوانین وجود دارد را در این سند ذکر شود.

اقتصادی رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ مالیات در لایحه بودجه سال آینده تغییر می‌کند؟ گفت: از سال گذشته با تحولی که در مالیات‌ها اتفاق افتاده است، نرخ مالیات 5 درصد کاسته شد و این موجب شد مؤدیان جدیدی در تور مالیاتی قرار بگیرند و برای سال آینده نه تنها نرخ مالیات را افزایش نمی‌دهیم، بلکه تلاش می‌کنیم با کمک مجلس نرخ مالیاتی را کاهش دهیم، اما با شناسایی مؤدیان جدید میزان کل درآمد مالیاتی را افزایش می‌دهیم.

رضایی‌ گفت: وقتی یکصد هزار نفر فرار مالیاتی دارند، موجب کسری بودجه و افزایش 10 درصدی تورم می‌شود که این تورم به 85 میلیون ایرانی تحمیل می‌شود، بنابراین باید با شناسایی موارد فرار مالیاتی، هم عدالت مالیاتی برقرار شود و هم از تورم تحمیلی جلوگیری شود.

 

معاون رئیس جمهور همچنین گفت:‌ ‌حجم مالیات با شناسایی فرارهای مالیاتی افزایش خواهد یافت، امسال یک میلیون مؤدی مالیاتی جدید در کشور اضافه شدند.

رضایی اظهار کرد: اگر نرخ‌های مالیاتی را کاهش دهیم می‌توانیم تا 7 میلیون مؤدی جدید مالیاتی در کشور شناسایی کنیم. 

 

وی ادامه داد: با شناسایی مؤدیان خوش‌حساب مالیاتی و اختصاص رتبه‌بندی مالیاتی به آنها می‌توان به کارآفرینان در تولید کمک کرد و کسانی که 20 سال خوش‌حساب بوده‌اند، نباید بانک برای ارائه تسهیلات، به اندازه کل ثروت آنها وثیقه دریافت کند.

 

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور همچنین گفت:‌ سازمان امور مالیاتی با شناسایی 500 پرونده از بین 500 هزار پرونده مالیاتی توانست 250 هزار میلیارد تومان مالیات شناسایی کند. 

وی ادامه داد: در زمینه مالیات چند میلیون افراد در طبقات پایین جامعه قرار دارند که اگر کل مالیات آنها را هم ببخشیم اتفاقی نمی‌افتد، اما رضایتمندی زیادی در جامعه ایجاد می‌شود.

 

سخنان وزیر کار درباره انتخابی شدن کالابرگ یا یارانه

 

مرتضوی وزیر کار در حاشیه جلسه دولت گفت: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند.

وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اعلام اجرای موفق طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان نسبت به اجرایی شدن به زودی این طرح در کشور اظهار امیدواری کرد.

صولت مرتضوی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد.

وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

 

وی ادامه داد: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که خواستند می توانند از استفاده کنند و کسانی که خواستند می توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، پروتئین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند.طیبه حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره جزییات پرداخت این مرحله از یارانه به ایسنا، گفت: از اردیبهشت امسال و در مرحله صد و سی و پنجم پرداخت یارانه یک میلیون و ۶۹۰ هزار و ۹۵۷ خانوار معادل پنج میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۰۶ نفر از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف و به عنوان دهک دهم شناخته شدند.

 

کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه خانوار

 

وزارت اقتصاد اعلام کرد: اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا به مانند طرحی، چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را با مشکلات متعدد دچار نسازد.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش روزنامه «صمت» با عنوان «از چاله به چاه فقر» توضیح داد: بر خلاف آنچه در این گزارش ادعا شده دولت برای اجرای طرح جایگزین یعنی ارائه «کالابرگ» بهانه جویی نمی‌کند، بلکه حساسیت‌های اجرای این طرح و دربرگیری بالای آن ایجاب می‌کند که دولت با اطمینان از فراهم شدن زیرساخت‌ها نسبت به اجرای آن در سراسر کشور اقدام کند.

از بهار سال ۱۳۹۷ و هم‌زمان با ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی ارز ترجیحی تعریف کند و ارز مورد نیاز برای واردات این کالاها را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کند؛ اقدامی که با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی اختصاص یافت، اما نه‌تنها به هدف نرسید؛ بلکه به ایجاد رانت و خدشه به رقابت پذیری در فعالیت‌های اقتصادی و کالاهای هدف به کشورهای همسایه شده بود.

 

دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن در اولین مرحله از اجرای وعده عدالت اقتصادی خود، با حذف ترجیحی که همه موافقان و مخالفان بر حذف آن به دلیل فسادزا بودن و ایجاد مشکلات متعدد از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداخت شده، کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته بود، پرداخت یارانه نقدی را برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان طرح جایگزین موقت تا زمان اجرای ارائه کالابرگ الکترونیکی، آغاز کرد. دولت در این بخش با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای این زنجیره یعنی مصرف‌کننده که در زمان پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی سهمی ناچیز از آن داشت، اولین گام را برای اجرای این مهم برداشت.

اصلاح ارز ترجیحی، مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها یک الزام قانونی و در عین حال عقلی و اقتصادی بود که دولت سیزدهم جسارت اجرای آن را داشت و دولت زمانی دست به این اصلاح زد که آمارها نشان می‌داد، سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شده و طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری از این یارانه‌ها داشته‌اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک‌های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده بود.

راستا، مجلس به دولت اجازه داد تا زمان فراهم شدن شرایط لازم و کافی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی اقدام به پرداخت یارانه نقدی کند که دولت هم‌زمان، هم در بخش یارانه‌ها گام برداشت و هم در راستای فراهم سازی بستر و ساختار کالابرگ اقدام کرد. در روزهای اخیر نیز اعلام شد که اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیک در یکی از استان‌های جنوبی کلید خورده و پس از آن احتمالاً تا یک ماه آینده در کشور اجرا می‌شود.

اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم در ارتباط است، نیازمند ایجاد بستر و شرایط کامل و کافی برای اجراست تا به مانند طرحی، چون ارز ترجیحی و برخی طرح‌ها در گذشته، کشور و مردم را با مشکلات متعدد دچار نسازد. مخالفت مکرر و ایجاد شبهه درباره اجرای طرحی که جمعیت زیادی از مردم را در بر می‌گیرد نه‌تنها به پیشبرد طرح کمکی نمی‌کند؛ بلکه مانعی بر سر اجرا خواهد بود

 

منبع : خانه فوتبال
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      فرزندپسرم دچارافسردگی شده بخاطر شرایطی که جمهوری اسلامی ایجادکرده خداوندازتون نگذره خداهمین مریضی روسرفرزندانتان بیاره

    • خانم کاظمی ارسالی در

      سلام خوبی من بهزیستی هستم یارانه نقدی باشه بهتره چیزهایی که لازم دارم بگيرم

    • ناشناس ارسالی در

      یارانه نقدی بهتره

    • زهرا مقدم ارسالی در

      ممنون ازاین زحمات شما نقدی خیلی بهترخودمون میدونیم چی بگیریم لازم باسپاس اززحمات شما

    • ناشناس ارسالی در

      خدالعنتتون کنه حتما کالابرگ سودی برایتون داردچون شمادرفک خودتون هستید نه ملت.وگرنه تاحالاکاری کرده بودید.میخواهید باکالابرگ مردم رااواره کوچه و خیابان کنیدومایه زحمت وناراحتی مردم وتنفربیشتر نسبت به مسولان اکثر بی فکر شوید.چرابه رای و نظر اکثرمردم احترام نمی گذاریدحتمابعضی ازدوستهای تجارهایتان پیشنهادبهتون میدهند

    • بازنشسته خسته ارسالی در

      شما هنوز قادر نیستید جلو تورم و افزایش قیمت‌ها را بگیرید وابراز بی اطلاعی از عوامل بالا بردن قیمت‌ها میکنید چطوری کاندید ریاست جمهوری میشوید حکایت مملکت به خاک سیاه نشسته ایران به حکایت کج بودن گردن شتر می‌ماند

    • پروانه رستمی ارسالی در

      ای بابا من سرپرست خانوار ۳ دو دختر دارم کمک مردمی به من می شود من د۳۰۰می گیرم برای دخترم قطع شده چون ندارم به من ۳۰۰ می دهید به من گفتن دهک ده هستی با چی آخه کمک کنید ممنون دختر دانشجو دارم و یک دختر طلاق گرفته بخدا گیر کردم مستاجر ۶۱سال دارم دیگر توان ندارم پول بدهید چطوری حساب کردین پای نوجوانتان

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه