ارسال به دیگران پرینت

بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

عیدی یلدایی دولت برای بازنشستگان ‌| حق بیمه تکمیلی نصف شد

عیدی یلدایی دولت برای بازنشستگان ‌| حق بیمه تکمیلی نصف شد.

عیدی یلدایی دولت برای بازنشستگان ‌| حق بیمه تکمیلی نصف شد

عیدی یلدایی دولت برای بازنشستگان ‌| حق بیمه تکمیلی نصف شد.

رییس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران گفت: قرار است سازمان تأمین اجتماعی ۵۰ درصد از سهم حق بیمه تکمیلی بازنشستگان این سازمان را پرداخت کند.

علی دهقان‌کیا با اشاره به مشخص شدن سهم سرانه سازمان تأمین اجتماعی در قالب بیمه تکمیلی بازنشستگان این سازمان اظهار کرد: پس از عقد قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان برای بازه زمانی آذر ۱۴۰۱ تا آذر ۱۴۰۲ رایزنی‌ها با مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی جهت مشخص شدن سرانه پرداختی این سازمان در قالب بیمه تکمیلی آتیه آغاز شد.

وی تصریح کرد: در نهایت سازمان تأمین اجتماعی متعهد شد که ۵۰ درصد از سرانه بیمه تکمیلی آتیه‌سازان حافظ را از سوی بازنشستگان در قرارداد جدید پرداخت کند.

وی با بیان اینکه در قرارداد جدید بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ با بازنشستگان تأمین اجتماعی، حق بیمه ماهیانه ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است گفت: بنابر توافق در نظر گرفته شده با سازمان تأمین اجتماعی ۵۰ درصد از این حق بیمه را تأمین اجتماعی پرداخت خواهد کرد.

انتظار می‌رفت که برای سال جدید مسئولیت تمدید این قرارداد از کانون عالی بازنشستگان به کانون‌های استانی و شهرستانی منتقل شود، با این حال علی دهقانکیا، مسئول کانون بازنشستگان تامین اجتماعی شهرستان تهران در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز از منتفی شدن این موضوع خبر می‌دهد.

به گفته دهقانکیا، برای سال ۱۴۰۱ مسئولیت تمدید قرارداد بیمه تکمیلی خدمات درمانی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچنان برعهده کانون عالی خواهد بود، این تصمیمی بود که در جلسه اخیر کانون‌های شهرستانی و استانی اتخاذ شد.

وی ادامه می‌دهد: به قرارداد کنونی انتقادات جدی مطرح است. برای همین ممکن است این قرارداد برای سال جدید تغییر کند اما مشخص است که کانون عالی بازنشستگان به دلیل کثرت اعضا توان بیشتری برای چانه زنی و مذاکره با شرکت‌های بیمه دارد.

در مجموع قوانین سازمان تامین اجتماعی، قانونی به نام قانون الزام وجود دارد که به موجب آن سازمان تامین اجتماعی ملزم است به بیمه‌شدگان شاغل، بازنشسته، اصلی و تبعی خدمات درمانی رایگان ارائه کند.

باوجود آنکه سازمان تامین اجتماعی، یکی از تولیدکنندگان عمده خدمات درمانی در کشور محسوب می‌شود اما در سالهای اخیر این سازمان ناتوان در اجرای قانون موسوم به الزام بوده است.

از همین رو طی سال‌های گذشته کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به نیابت از تمام بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان قراردادی سالانه با یکی از شرکت‌های بیمه منعقد می‌کند تا از این طریق امکان دسترسی این گروه از بازنشستگان به خدمات بیمه‌ درمانی مکمل فراهم شود.

براساس همین رویه در حال حاضر شرکت بیمه آتیه سازان حافظ خدمات درمان تکمیلی بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی را ارائه می‌کند و پرسش اینجاست که آیا برای سال جدید این قرارداد یکبار دیگر تمدید خواهد شد؟

در هفته‌های اخیر این زمزمه تقویت شده بود که شاید برای سال ۱۴۰۱ کانون‌های استانی و شهرستانی به صورت مستقل از کانون عالی بازنشستگان برای انعقاد قرارداد جدید خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی با شرکت‌های بیمه وارد مذاکره شوند.

این تغییر و تحول در میان بازنشستگان تامین اجتماعی موافقان و مخالفانی دارد. به صورت مشخص نحوه ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان تامین اجتماعی همیشه با انتقاداتی از ناحیه بازنشستگان همراه است.

دلیل این انتقادات از یکسو با بالا بودن هزینه‌های درمانی، محدودیت پوشش‌های بیمه‌ای و بدحسابی آنها مرتبط است و از سوی دیگر متاثر از نقل‌قوهایی است که در میان بازنشستگان تامین اجتماعی جریان دارد و موضوع آن به عملکرد کانون‌ عالی بازنشستگان در مقام امضا کننده این قرارداد مربوط است.

به همین دلیل دور انتظار نبود که برای دور جدید، زمزمه تغییر رویه موجود مطرح شود و این مسئولیت از کانون عالی بازنشستگان به کانون‌های استانی و شهرستانی منتقل شود.

با این حال در نشست اخیر اعضای کانون‌های بازنشستگی تامین اجتماعی سراسر کشور، پرونده این جابجایی یکبار دیگر بسته شد و در نتیجه برای یکبار دیگر ماموریت تمدید قرارداد جدید خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی به کانون عالی واگذار شد.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۳ قانون نظام جامع تأمین اجتماعی موضوعیت پیدا کرد. در این قانون همه‌ی سازمان‌های بیمه در قالب وزارت رفاه و تأمین اجتماعی سازماندهی شد. ما در آن زمان عکس‌العمل نشان دادیم. چراکه تجربه‌ی تغییر قانون تأمین اجتماعی را در سال ۱۳۵۴ داشتیم. در آن مقطع نیز موضوع شکل گیری وزارت رفاه مطرح شد و همان زمان هم کارگران به رهبری مرحوم فیضی اعتراض کردند چراکه احساس می‌کردند دارایی آن‌ها از دست خواهد رفت و شاه دستور توقف این تصمیم را داد.

صادقی ادامه داد: عکس‌العمل ما منتج شد که دولت وقت متوجه شود که وزارت رفاه پاسخگوی نیاز ما نیست. بنابراین اساسنامه را اصلاح کرد و بر اساس آن مجموعه سازمان تامین اجتماعی را منفک کرد و زیر نظر شخص رییس جمهور آورد

.

منبع : تجارت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بیمه تکمیلی نصف شد خدماتش هم صفر شد از اول که هیچی نداشت وای به حالا لعنت بهتون که فقیر فقیر تر و پولدار پولدارتر میشه اسمش هم هست عدالت اجتماعی

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه