ارسال به دیگران پرینت

موشک | قوی ترین موشک جهان

قوی ترین موشک جهان اختراع شد! | این موشک می تواند انسان را ب ه ماه ببرد

نشریه معتبر تایم تلسکوپ فضایی جیمز وب و موشک SLS که قرار است انسان را به ماه ببرد را به عنوان اختراعات برتر سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد.

قوی ترین موشک جهان اختراع شد! | این موشک می تواند انسان را ب ه ماه ببرد

قوی ترین موشک جهان

تلسکوپ فضایی جیمز وب و موشک سیستم پرتاب فضایی (SLS) به عنوان اختراعات برتر سال ۲۰۲۲ انتخاب شدند. موشک‌های SLS که قوی‌ترین موشک‌های جهان هستند، به منظور انجام ماموریت‌های آرتمیس، طراحی شده‌اند تا انسان را به کره ماه بفرستند.

مایک منزل، مهندس سیستم‌های ماموریت ناسا برای وب در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در گرینبلت ماریلند گفت: «ما تلسکوپ جیمز وب را طراحی کردیم تا اولین نورهایی که در جهان ما روشن شدند را ببینیم. زمانی که اولین تصویر را دیدم وحشت‌زده و متعجب شدم و از دانستن آنچه در حال اتفاق افتادن بود و وب آن را می‌دید احساس رضایت می‌کردم».

تایم جیمز وب را به عنوان بهترین اختراع در قسمت «طراحی» معرفی کرده است.

موشک SLS طراحی شده است تا در اولین پرواز آزمایشی خود برای ماموریت آرتمیس یک در تاریخ چهارشنبه ۱۶ نوامبر به فضا پرتاب شد و یک فضاپیمای بدون سرنشین Orion را به اطراف ماه فرستاده و به زمین برگرداند تا قبل از اینکه فضانوردان برای ماموریت به فضا فرستاده شوند سیستم به طور کامل تست شود. SLS تنها موشکی است که می‌تواند انسان را در اوریون به همراه لوازم مورد نیازشان به ماه و فراتر از آن پرتاب کند. تایم، موشک SLS را به عنوان بهترین اختراع در دسته‌بندی اختراعات «تجربی» معرفی کرد.

عکس | قدرتمندترین موشک جهان که بهترین اختراع سال لقب گرفت

جان هانیکات، مدیر برنامه SLS در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا در هانتسویل آلاباما گفت: «ما در ماموریت آرتمیس یک توانایی سیستم پرتاب فضایی موشک ماه را نشان خواهیم داد، این موشک بزرگترین موشکی است که ناسا از زمان Saturn V ساخته است.» او در ادامه افزود:«طراحی خلاقانه موشک با توانایی حمل بالا، این امکان را به ما می‌دهد تا آن را ارتقاء داده و قدرتمندتر سازیم تا موشک بتواند هم فضانوردان و هم محموله‌های بزرگ آنان را در ماموریت‌های پیچیده‌تر به ماه و مریخ حمل کند.»

تلسکوپ وب که در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ از پایگاه فضایی اروپا در کورو فرانسه پرتاب شد، همچنان در حال کشف مناظر دیده نشده و رازهای پنهان جهان هستی است. وب کهکشان‌های اولیه را دیده است، نگاهی جدید به سیارات در منظومه شمسی خودمان داشته، و از میان ابرهای غبار آلود، شکل‌گیری ستارگان را مانند ستون‌های آفرینش دیده و آن را برای ما نمایان کرده است.

مقر ناسا در واشنگتن بر ماموریت تلسکوپ وب نظارت دارد. ناسا گودارد(NASA Goddard) وب را مدیریت می‌کند. علاوه بر گودارد مراکز متعدد دیگری که وابسته به ناسا هستند در این پروژه همکاری دارند. برخی از این مراکز به شرح زیر هستند: مرکز فضایی جانسون در هیوستون، آزمایشگاه جت پروپولژن(JPL) در کالیفرنیای جنوبی، مرکز پرواز فضایی مارشال در هانتسویل آلاباما، مرکز تحقیقاتی Ames در سیلیکون ولی کالیفرنیا.

عکس | قدرتمندترین موشک جهان که بهترین اختراع سال لقب گرفت

موشک SLS با قابلیت‌ها و قدرت بی‌نظیرش پایه‌های ماموریت آرتمیس ناسا به ماه و فراتر از آن را فراهم می‌کند. SLS امکان پرتاب فضاپیمای اوریون که با همکاری ESA ساخته شده را برای ماموریت به ماه فراهم می‌کند و این امر دانش سفر به مریخ را برای بشر فراهم می‌کند. SLS با ترکیب سیستم‌های اثبات شده و فن‌آوری خلاقانه ساخته شده است. SLS باید در آینده ترکیب‌بندی‌های قوی‌تری داشته باشد تا بتواند نیازهای آینده آمریکا برای ماموریت‌های فضایی گسترده‌تر را فراهم کند.

SLS موشک آمریکایی است که بیش از ۱۰۰۰ شرکت در ۴۵ ایالت برای ساخت آن مشارکت داشته‌اند. پیمانکاران اصلی این کار شرکت‌های بوئینگ، نورثروپ گرومن، آئروجت راکت‌داین و برخی شرکت‌های دیگر هستند که توسط شرکت مارشال مدیریت و نظارت می‌شوند. در حال حاضر ناسا و سایر شرکای صنعتی آن در حال ساخت موشک برای چهار ماموریت آرتمیس دیگر هستند. تمام مراکز ناسا در ماموریت آرتمیس که آغاز دوره جدیدی از اکتشافات اعماق فضا توسط انسان است، نقش داشته‌اند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه