ارسال به دیگران پرینت

هیولا | هیولایی در نزدیکی زمین | سیاه چاله

هیولایی وحشتناک در کمین زمین | آیا این سیاه چاله زمین را می‌بلعد ؟

برای بررسی این موضوع، ستاره شناسان داده های تقریباً 200000 منظومه ستاره ای دوتایی شناسایی شده توسط مأموریت گایا را تجزیه و تحلیل کردند

هیولایی وحشتناک  در کمین زمین |  آیا این سیاه چاله زمین را می‌بلعد ؟

ستاره شناسان ممکن است یک سیاهچاله بسیار پرجرم را کشف کرده باشند، یکی از نزدیک ترین سیاهچاله های شناخته شده به زمین. به گفته این گروه تحقیقاتی، این سیاهچاله هیولایی با جرمی برابر با 12 خورشید بی سر و صدا در کمین است.

برای سیاهچاله هایی که آنقدر تاریک هستند که حتی نور هم نمی تواند از آن فرار کند، جای تعجب نیست که در تاریکی فضا اینقدر حیله گر هستند. آنها اغلب خود را با پرتاب شعله های نور هنگام خوردن گرد و غبار و گاز، بلعیدن ستاره ها یا برخورد با یکدیگر نشان می دهند، اما تخمین اینکه چه تعداد دیگر در اعماق فضا کمین کرده اند دشوار است.

برای بررسی این موضوع، ستاره شناسان داده های تقریباً 200000 منظومه ستاره ای دوتایی شناسایی شده توسط مأموریت گایا را تجزیه و تحلیل کردند. در این بین، آنها به دنبال نشانه هایی از ستاره هایی بودند که به دور این اجرام بزرگ و نادیده می چرخیدند.

دکتر “سوکانیا چاکرابارتی” محقق ارشد این پروژه گفت: به دنبال اجرامی گشتیم که جرم بالایی داشتند اما می توان روشنایی آنها را به یک ستاره مرئی نسبت داد.

امیدوارکننده‌ترین گزینه‌ها با اندازه‌گیری طیف نور ستاره‌ها با استفاده از طیف وسیعی از تلسکوپ‌ها، مانند رصدخانه کک در هاوایی و تلسکوپ ماژلان بزرگ (GMT) در شیلی دنبال شدند. اگر سیاهچاله ای وجود داشته باشد، می توان آن را تشخیص داد زیرا تأثیر گرانشی عظیم آن بر طیف نور ستاره ای که به دور آن می چرخد، تأثیر می گذارد.

سیاه چال جدید، هیولا در غار!

با استفاده از این روش، به ویژه یک گزینه توجه آنها را به خود جلب کرد. یک ستاره قابل مشاهده با جرم کمی کمتر از خورشید که به دور چیزی بیش از 12 برابر بزرگتر می چرخد ​​و هر 185 روز یک دور کامل می کند.

دکتر چاکرابارتی گفت: گرانش یک سیاهچاله بر روی یک ستاره مرئی شبیه خورشید را می توان از این اندازه گیری های طیف سنجی تعیین کرد. با تجزیه و تحلیل شتاب ستاره ای مشابه خورشید خودمان، می توانیم استنباط کنیم که ستاره دارای سیاهچاله چقدر جرم دارد و دوره چرخش و مدار آن چقدر غیرعادی است. این اندازه‌گیری‌های طیف‌سنجی به‌طور مستقل راه‌حل گایا را تأیید کرد و همچنین نشان داد که این سیستم دوتایی متشکل از یک ستاره مرئی است که به دور یک جرم بسیار بزرگ می‌چرخد.

قابل توجه ترین چیز این است که این سیاهچاله تنها 1550 سال نوری با ما فاصله دارد. این فاصله ممکن است خیلی نزدیک به نظر نرسد، اما در مقایسه با اکثر سیاهچاله ها، این یکی از نزدیک ترین نمونه هایی است که تاکنون کشف شده است.

سرنوشت این جنایت جدید نامشخص است، اما مشاهدات بیشتر به تایید هویت آن کمک می کند.

این تحقیق در “Astrophysical Journal” منتشر شده است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه