ارسال به دیگران پرینت

خوشه | خوشه کهکشانی

ناسا صدای دلهره آور یک سیاه چاله را منتشر کرد! + ویدئو

ناسا به تازگی یک کلیپ صوتی دلخراش از امواج صوتی یک سیاه چاله کلان جرم که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد را منتشر کرده است.

ناسا صدای دلهره آور یک سیاه چاله را منتشر کرد! + ویدئو

خوشه کهکشانی

ناسا به تازگی یک کلیپ صوتی دلخراش از امواج صوتی یک سیاه چاله کلان جرم که در فاصله ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما قرار دارد را منتشر کرده است.

این سیاهچاله در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس قرار دارد و امواج آن در فاصله‌های ۵۷ و ۵۸ اکتاوی که توسط گوش انسان قابل شنیدن است، منتشر شده اند.

این کلیپ که در ماه می‌ منتشر شده است، در واقع شبیه نوعی زوزه غیرزمینی است که نه تنها ترسناک بلکه کمی عصبانی به نظر می‌رسد. این اولین بار است که انسان‌ها توانسته اند این امواج صوتی را با گوش خود بشنوند. در سال ۲۰۰۳، اخترشناسان یک چیز شگفت انگیز کشف کردند؛ امواج صوتی که از طریق مقادیر فراوانی گاز در اطراف سیاه چاله‌ای عظیم در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس منتشر شده بودند. این امواج اکنون به دلیل امواج وهم آورشان مشهور شده اند.

ما نمی‌توانیم این امواج را در زمین بشنویم. این امواج شامل کمترین نت‌های کیهانی هستند که تا به حال توسط انسان شناسایی شده اند و در سطحی بسیار پایینتر از شنوایی انسان قرار گرفته اند. اما این فراصوت اخیر نه تنها تعداد زیادی اکتاو را به ثبت رسانده است، بلکه نت‌های کشف شده از سیاه چاله را نیز به آن‌ها اضافه کرده است و در نتیجه ما می‌توانیم صدای آن‌ها را در فضای بین کهکشانی حس کنیم.

پایین‌ترین نت، نتی است که در سال ۲۰۰۳ کشف شده بود. این نت یک B-flat است که کمی بیش از ۵۷ اکتاو زیر درجه سانتی‌گراد متوسط قرار دارد. فرکانس این نت ۱۰ میلیون سال می‌باشد. کمترین نت قابل تشخیص توسط انسان دارای فرکانس یک بیستم ثانیه است. امواج صوتی به صورت شعاعی و یا به سمت بیرون و در جهت خلاف جهت عقربه‌های ساعت از مرکز این سیاه چاله کلان جرم که در مرکز خوشه کهکشانی پرسئوس قرار دارد، پخش می‌شوند. به طوری که ما قادر خواهیم بود صدا‌ها را در همه جهات این سیاهچاله کلان بشنویم.

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه