ارسال به دیگران پرینت

تخم مرغ | مصرف تخم مرغ | مصرف روزانه تخم مرغ

مصرف روزانه تخم‌مرغ خطر دارد؟

تخم‌مرغ بسیار پرطرفدار است و به چندین روش متخلف می‌توان آن را پخت و تقریبا با ذائقه بیشتر افراد مطابقت دارد. اما آیا می‌توان روزانه بیش از حد تخم‌مرغ مصرف کرد؟

مصرف روزانه تخم‌مرغ خطر دارد؟

مصرف روزانه تخم‌مرغ خطر دارد؟

تخم‌مرغ بسیار پرطرفدار است و به چندین روش متخلف می‌توان آن را پخت و تقریبا با ذائقه بیشتر افراد مطابقت دارد. اما آیا می‌توان روزانه بیش از حد تخم‌مرغ مصرف کرد؟

تخم‌مرغ منبع عالی از مواد مغذی است. یک تخم‌مرغ 6 گرم پروتئین باکیفیت دارد و سرشار از ویتامین‌های A، E، B12، B9 (فولات) و لوتئین است و هر یک از این ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامتی بدن دارند. 

ویتامین A: به سلامت چشم، بینایی، سوخت‌وساز بدن و رشد سلولی کمک می‌کند.

ویتامین B12: نقش مهمی در سلامت سلول‌های عصبی و سلول‌های خونی ایفا می‌کند.

ویتامین E: به عنوان یک آنتی‌اکسیدان برای محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب عمل می‌کند.

ویتامین B9 (فولات): به ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و در دوران بارداری به رشد و نمو جنین کمک می‌کند.

لوتئین: نوعی رنگدانه آلی است که به عنوان کاروتنوئید نیز شناخته می‌شود و در تخم‌مرغ، ماهی سالمون، هویج و سیب‌زمینی شیرین یافت می‌شود. هرچه زرده تخم‌مرغ زردتر و تیره‌تر باشد لوتئین آن بیشتر است.

سفیده و زرده تخم‌مرغ محتویات متفاوتی دارند. سفیده تخم‌مرغ حاوی حدود 60 درصد از کل پروتئین تخم‌مرغ است و زرده تخم‌مرغ حاوی چربی اشباع شده و کلسترول بیشتری است.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که زرده تخم‌مرغ دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است و به بهبود حافظه و مراقبت از قلب و عروق کمک می‌کند.

آیا خوردن یک تخم‌مرغ در روز خطر دارد؟

اگر به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا نیستید و میزان کلسترول خون شما مناسب است، خوردن روزانه یک تخم‌مرغ کامل به علت داشتن فواید بسیار اشکالی ندارد حتی می‌توانید دو سفیده تخم‌مرغ را با یک زرده ترکیب کنید تا پروتئین بیشتری به بدن شما برسد. اما اگر بیماری قلبی‌عروقی دارید و میزان کلسترول خون شما بالا است باید مصرف تخم‌مرغ خود را به هفته‌ای سه تا چهار عدد محدود کنید. 

دلیل عدم مصرف بیش از یک تخم‌مرغ در روز این است که زرده تخم‌مرغ دارای چربی اشباع‌شده است و می‌تواند میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) را در خون شما افزایش دهد.

توصیه شده است که هنگام پختن تخم‌مرغ از روغن‌های حیوانی استفاده نکنید و درعوض از روغن زیتون یا روغن‌های گیاهی استفاده کنید.

در صورت داشتن بیماری قلبی، هایپرلپیدمی (کلسترول بالا) و دیابت نوع دو باید مصرف زرده تخم‌مرغ را که حاوی کلسترول است کاهش دهید.

زرده تخم‌مرغ‌های ارگانیک کلسترول کمتر و لوتئین زیادتری دارد و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف یک تخم‌مرغ ارگانیک به طور قابل توجهی میزان لوتئین را بدون افزایش میزان کلسترول افزایش می‌دهد.

برخی افراد بالای 65 سال به دلیل کلسترول موجود در تخم‌مرغ از خوردن آن امتناع می‎‌کنند اما بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کلسترول افراد بالای 65 سال و کمتر از 30 سال کمتر تحت تاثیر رژیم غذایی قرار می‌گیرد. بنابراین اگر میزان کلسترول خون شما در حد طبیعی است می‌توانید روزانه دو عدد تخم‌مرغ کامل مصرف کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه