ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات | مذاکرات احیای برجام | تمرکز برمذاکرات

تمرکز ما اکنون بر چگونگی کمک به معترضان در ایران است نه مذاکرات احیاى برجام

این مقام آمریکایی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا مدعی شد خواسته‌های ایران غیر واقعی و فرا برجامی است و آنچه در طول هفته‌های گذشته شنیدیم و خواندیم حاکی از تغییر موضع مقامات ایران نبود.

تمرکز ما اکنون بر چگونگی کمک به معترضان در ایران است نه مذاکرات احیاى برجام

پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها گفت که این مذاکرات، تمرکز آمریکا نیست.

وی بدون اشاره به ضعف دولت بایدن در آستانه انتخابات میاندوره‌ای کنگره برای تصمیم‌گیری درباره بازگشت به برجام مدعی شد که مقامات ایران به طور واضح نشان دادند که آماده این توافق که به نظر می‌آید قریب الوقوع نخواهد بود، نیستند.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا مدعی شد خواسته‌های ایران غیر واقعی و فرا برجامی است و آنچه در طول هفته‌های گذشته شنیدیم و خواندیم حاکی از تغییر موضع مقامات ایران نبود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان از ناآرامی‌ها در ایران و برهم زنندگان نظم عمومی پشتیبانی کرد و مدعی شد تمرکز کنونی ما بر شجاعت قابل توجهی است که ایرانیان از طریق اعتراضات مسالمت آمیز و استفاده از حقوق اساسی خود نشان می‌دهند. تمرکز کنونی ما حمایت و کمک به آنان است.

دولت  جو بایدن در استراتژی جدید امنیت ملی خود که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر کرد، با تکرار ادعاها درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران افزود: ما دیپلماسی را دنبال خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

 دولت بایدن در تداوم تهدیدات و دیپلماسی توام با فشار خود ادعا کرد در صورت شکست دیپلماسی، آماده استفاده از ابزارهای دیگر هستیم.

کاخ سفید همچنین مدعی شد آمریکا بر استفاده از دیپلماسی و تنش زدایی و کاهش خطرهای درگیری و تقویت بازدارندگی تمرکز می‌کند.

کاخ سفید همچنین با دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی‌های اخیر و برهم زنندگان نظم عمومی ادعا کرد واشنگتن همیشه در کنار تلاش مردم ایران که برای دستیابی به حقوق اولیه‌ای که تهران آنان را برای مدت‌ها از آنها محروم کرده، خواهد ایستاد.

در همین حال، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند نتیجه اعتراضات ایران را پیش بینی کند.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در پاسخ به سوالی درباره نتیجه اعتراضات در ایران گفت که هیچ پیش‌ بینی در مورد اینکه این موضوع به کجا می رسد، نداریم.

 سالیوان ادعا کرد تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که روی اصول ایستادگی و سعی‌کنیم بسیار صریح نشان دهیم طرف چه کسی هستیم.

تندروها در آمریکا همزمان با ناآرامی‌ها در ایران و دخالت در امور داخلی تهران، تبادل پیامها میان دولت جو بایدن و دولت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در تقلای تغییر مسیر مذاکره و دیپلماسی و افزایش فشارها هستند.

تارنمای خبری هیل، رسانه نزدیک به کنگره آمریکا چندی پیش مدعی شد زمان آن فرا رسیده است که کشورهای غربی با کنارگذاشتن میز مذاکره، مرگ برجام را رسما اعلام کرده و با فعال کردن مکانیسم ماشه، فشار حداکثری را بر ایران کلید بزنند.

این در حالی است که سیاستمداران آمریکایی و جهان بارها به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران که در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا اجرا شد، اذعان کرده‌اند.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز،  ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

 

منبع : اصلاحات نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اینجا ایران است وبه قول امام خمینی ملت ایران اززمان ملت رسوالله بهتر هستند .شاید بتوانید بادیکته کردن براقلیتی کوچک چند صباحی را خوش باشید.شما عروعاص های آمریکایی وصهیونستی وسعودی نمی توانید برجهل مردم سوار شوید که اکثریت مردم ایران عاقل وشما جاهل هستید وپولهایت ازدستان رفته است .شما غصه دار خانم مهسا امینی ودیگرمعترضین نیستید بلکه نگران فروش نرفتن سلاحهای آدمکشی درسراسر جهان هستید .میکرب کرونا رادر جهان پخش کردید وکارخانهاو آزمایشگاهای آدم کشی درجهان به راه انداخته اید ودم ازحقوق بشر می زنید.

    • محمد ارسالی در

      بدا به حال مردمی که هنوز دوست و دشمنشون نمیشناسن و نشستن پای ماهواره و گرگ توی پوست میش براشون ناز و کرشمه میاد و حرفای قشنگ میزنه

    • ناشناس ارسالی در

      درست میگه دولت ایران تحریم شدن را دوست دارد. نفت را بشکه ۱۰۰دلار بفروشه و بودجه را بادلار ۳۴ببنده مستضعفین هم برن از تو سطل اشغال روزی بخورند

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه