ارسال به دیگران پرینت

نمک | آب نمک

فواید معجزه آسا آب نمک برای درد های گلو

غرغره آب نمک دارای فواید زیادی از جمله کاهش التهاب و عفونت، پاکسازی مخاط بینی، کاهش باکتری های موجود در دهان، درمان آفت و زخم دهان و بسیاری موارد دیگر می باشد...

فواید معجزه آسا آب نمک برای درد های گلو

آب نمک

 گلودرد و زخم های دهانی بیماری های رایجی هستند که اکثر افراد به آن دچار می شوند. غرغره آب نمک روشی ارزان، ایمن و موثر جهت کاهش درد و تسکین علائم بیماری هایی است که بر دهان و گلو تاثیر می گذارد.

در حالی که داروخانه ها دهانشویه های دارویی و محصولات مشابه را شامل می شوند، برخی افراد غرغره آب نمک و سایر روش های خانگی را ترجیح می دهند.

استفاده از آب نمک

غرغره آب نمک برای درمان درد خفیف، ناراحتی و خارش دهان و گلو موثر می باشد. برخی بیماری ها که غرغره کردن به درمان و پیشگیری از آنها کمک کننده واقع می گردد؛ عبارتند از:

 

گلو درد

قرقره آب نمک

 
 

غرغره آب نمک روش موثری جهت تسکین گلودرد است.

غرغره کردن با آب نمک برای تسکین گلودرد توصیه می گردد. طبق  انجمن سرطان آمریکا ACS، استفاده منظم از غرغره آب نمک می تواند به تمیز نگه داشتن دهان و پیشگیری از عفونت به ویژه در افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستند؛ کمک کننده و موثر واقع گردد.

آفت دهان

آفت‌ دهان زخم‌های دردناکی هستند که در دهان ایجاد می شوند. غرغره کردن با آب نمک ممکن است برای کاهش درد و بهبود زخم ها موثر باشد.

آلرژی

برخی آلرژی ها مانند حساسیت فصلی سبب تورم مجرای بینی و گلو می شوند که این شرایط ناراحت کننده است. اگرچه غرغره کردن با آب نمک از آلرژی پیشگیری نمی کند، اما ممکن است در کاهش برخی ناراحتی های گلو موثر باشد.

عفونت های تنفسی

عفونت‌های تنفسی فوقانی رایج بوده و شامل سرماخوردگی، آنفولانزا، مونونوکلئوز و عفونت‌های سینوسی می‌شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که غرغره کردن با آب نمک  علائم را کاهش وکنترل می کند ، حتی در پیشگیری از عفونت‌های تنفسی فوقانی موثر می باشد.

به عنوان مثال مطالعه‌ای در سال 2013 با 338 شرکت‌کننده نشان داد افرادی که از آب نمک استفاده می‌کنند؛ به میزان کمتری به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا می‌شوند.

بهداشت دندان

غرغره منظم با آب نمک سبب از بین بردن باکتری های لثه و دندان می شوند، در این صورت به تمیز کردن و پیشگیری از تجمع پلاک و جرم کمک می شود. تجمع باکتری در دهان می تواند منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان گردد.

طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) افراد پس از انجام عمل دندانپزشکی به آرامی دهان را با محلول آب نمک گرم شستشو دهند. انجام این کار می تواند به پیشگیری از عفونت کمک کند.

غرغره آب نمک چیست؟

غرغره آب نمک یک درمان خانگی برای گلودرد و دیگر موارد درد دهان و دندان است. محلول های آب و نمک ترکیبی ساده از آب و نمک خوراکی است که می توانند جایگزینی ارزان، ایمن و موثر برای دهانشویه های دارویی باشند.

محلول آب و نمک به طور کامل تحت مطالعه قرار نگرفته است. یک مطالعه کوچک در سال 2010 بر روی 45 کودک، اثربخشی غرغره آب نمک و دهانشویه حاوی زاج را مورد بررسی قرار داد.

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که دو بار در روز به مدت 21 روز از غرغره آب نمک استفاده می کردند، در مقایسه با کودکانی که از دارونما استفاده می کردند، میزان باکتری های دهانی بسیار کمتری داشتند.

با این حال غرغره آب نمک به اندازه دهانشویه در کاهش باکتری ها موثر نبود. زاج، که آلومینیوم پتاسیم سولفات است، یک ماده فعال در برخی دهانشویه های دارویی می باشد.

پزشکان و دندانپزشکان اغلب غرغره آب نمک را برای کمک به کاهش درد دهان و گلو توصیه می کنند.

آیا آب نمک باکتری ها را از بین می برد؟

آب نمک ممکن است برخی باکتری ها را از بین ببرد، اما تمامی باکتری های دهان و گلو را از بین نمی برد. محلول‌های حاوی نمک می‌توانند به باکتری‌های سطح لثه، دندان‌ها و گلو کمک کنند. با رسیدن باکتری به سطح و استفاده از آب نمک؛ مقداری از آنها شسته می شود.

طرز تهیه آب نمک

تهیه غرغره آب نمک راحت است ADA .توصیه می کند که نصف قاشق چایخوری نمک را به 8 اونس (حدود 236 میلی لیتر) آب گرم اضافه کرده و سپس مخلوط کنید تا آب نمک ایجاد شود.

یک دستور العمل جایگزین شامل افزودن جوش شیرین به محلول آب نمک است. به عنوان مثال طبق توصیه  ACST موارد زیر را برای تهیه محلول آب نمک ترکیب کنید:

1 لیتر آب

1 قاشق چایخوری نمک

1 قاشق چایخوری جوش شیرین

نحوه غرغره کردن

به اندازه ای که راحت هستید از محلول به داخل دهان بریزید.

آب نمک را در پشت حلق غرغره نمایید.

اطراف دهان، دندان ها و لثه ها را بشویید.

محلول را بیرون بریزید.

باید سعی کنید محلول آب نمک را تا حد نیاز غرغره کنید. اگرچه محلول آب نمک در صورت بلعیدن بی خطر است، اما بهتر است آن را بیرون بریزید.

برای حداکثر اثربخشی، باید یک یا دو بار در روز آب نمک غرغره کنید.

افرادی که پس از عمل های دندانپزشکی می توانند از محلول آب نمک برای شستشوی دهان استفاده کنند. با این حال در چند روز اول، جهت جلوگیری از باز شدن زخم ها، باید این کار به آرامی و طبق دستورالعمل های دندانپزشک انجام شود.

خطرات و عوارض غرغره کردن

غرغره کردن با آب نمک برای کودکان و افراد بزرگسال بی خطر است. اما افرادی که در غرغره کردن مشکل دارند نباید از آب نمک استفاده کنند.

برای غرغره کردن آب نمک کودکان؛ متخصص اطفال می تواند در این زمینه به او کمک کند.

استفاده از غرغره آب نمک در صورت چندین بار در روز بی خطر بوده و برای اکثر افراد عارضه جانبی وجود ندارد. افراد مبتلا به فشار خون بالا یا کسانی که دارای سایر بیماری های زمینه ای هستند که نیاز به محدود کردن مصرف سدیم دارند باید قبل از غرغره آب نمک با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنند.

افرادی که طعم ترکیب آب نمک را دوست ندارند، می توانند جهت بهبود طعم، عسل یا سیر اضافه کنند.

خلاصه کلی

غرغره کردن با آب نمک می تواند به تمیز نگه داشتن دهان کمک کرده و درد و ناراحتی ناشی از گلودرد، زخم های دهان و عمل های دندانپزشکی را کاهش دهد. غرغره آب نمک سریع و آسان درست می شود و گزینه ارزان و طبیعی برای دهانشویه های دارویی محسوب می گردد.

می توان چندین بار در روز آب نمک غرغره کرد. به طور معمول هیچ عوارض جانبی وجود ندارد. با این حال افراد مبتلا به فشار خون بالا یا کسانی که باید مصرف سدیم خود را محدود کنند، باید قبل از غرغره آب نمک با پزشک مشورت کنند.

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه