ارسال به دیگران پرینت

غزه | نوار غزه | شرایط زندگی در غزه

غزه جایی که حتی جای برای مردگان هم نیست! | گشتن به دنبال قبر در نوار غزه

ساکنان نوار غزه در تلاش برای یافتن قبر‌هایی برای دفن مردگان خود هستند. جنگ‌های مکرر تقاضا برای مسکن جدید و اسکان مجدد بی‌خانمان‌ها را افزایش داده است. بنابراین، ساخت قبرستان دیگر اولویت ندارد.

غزه جایی که حتی جای برای مردگان هم نیست! | گشتن به دنبال قبر در نوار غزه

حملات مکرر اسرائیل به نوار غزه طی سالیان گذشته هزاران واحد مسکونی را ویران کرده و هزاران نفر از اهالی غزه بر اثر آن حملات جان‌شان را از دست داده‌اند. این منطقه پرجمعیت ساحلی به شدت به مناطق جدید برای بازسازی خانه‌ها و گورستان‌ها نیاز دارد.

نوار غزه، منطقه کوچکی به وسعت ۳۶۵ کیلومتر مربع محل زندگی بیش از ۲ میلیون نفر است که تحت شرایط بد اقتصادی، زیرساخت‌های ضعیف و ازدحام جمعیت، بدون امید به بهبود وضعیت سیاسی رنج می‌برند.

«احمد الیازجی» که در مرکز نوار غزه زندگی می‌کنند به «المانیتور» می‌گوید: «پدرم در جریان جنگ غزه در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی جان باخت. همه اعضای خانواده ما در قبرستان شیخ رضوان در مرکز شهر غزه دفن شده بودند، اما ظرفیت آن قبرستان در سال ۲۰۲۱ میلادی تکمیل شد بنابراین، ما نتوانستیم پدرم را آنجا دفن کنیم. از ما خواسته شد که مکان دیگری برای دفن او در نزدیکی مرز بسیار دور از محل زندگی خود پیدا کنیم، اما چگونه باید سر قبر پدرمان برویم؟ در نهایت مجبور شدیم او را در قبرستان الفلوجه در شمال نوار غزه دفن کنیم».

یازجی می‌افزاید: «زمین‌های خالی دولتی زیادی در نوار غزه وجود دارند که دولت باید آن را به قبرستان تبدیل کند. دفن مردگان‌مان برای ما مسلمانان امری مقدس است. بنابراین، دولت باید قبرستان‌هایی را فراهم کند که برای درگذشتگان‌مان مناسب باشد و آنان باید نزدیک محل زندگی اعضای خانواده‌شان باشند تا اعضای خانواده بتوانند به راحتی سر قبر درگذشتگان بروند و به آنان ادای احترام کند. دولت در عوض به کارمندان و کارکنان خود در مرکز غزه زمین می‌دهد».

در تاریخ ۵ اکتبر شبکه خبری «الجزیره» گزارشی از فشار بر قبرستان‌ها در نوار محاصره شده غزه منتشر کرد در این باره که در غزه حتی مردگان هم نمی‌توانند در آرامش باشند. در ماه فوریه وزارت اوقاف و امور دینی غزه در ورودی ۲۴ قبرستان را که به ظرفیت رسیده بودند بست و خاطرنشان ساخت که به دلیل ازدحام جمعیت در یافتن زمین برای قبور با مشکل مواجه است.

«مازن النجار» مدیر املاک در وزارت اوقاف غزه به «المانیتور گفت: «ما در بحبوحه جنگ‌های مکرر، افزایش جمعیت و گسترش شهر‌ها در تامین زمین برای قبرستان‌های جدید در نوار غزه با مشکل بزرگی مواجه هستیم.»

او افزود: «۶۴ قبرستان در غزه شامل قبرستان خانوادگی و عمومی داریم که ۲۴ قبرستان را پس از تکمیل ظرفیت تعطیل کرده‌ایم. ما برنامه‌هایی برای ساختن قبرستان‌های دیگری داریم تا بسته شدن قبرستان‌های فعلی را جبران کنیم. با این وجود، برای یافتن زمین و تکمیل پروژه به حدود چهار سال و بودجه هنگفت نیاز داریم. وزارت اوقاف به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. سایر نهاد‌ها از جمله وزارت دولت محلی، شهرداری‌ها و سازمان اراضی فلسطین همگی مسئول یافتن زمین و تامین بودجه هستند».

نجار در ادامه افزود: «جنگ‌های مکرر تقاضا برای مسکن جدید و اسکان مجدد بی‌خانمان‌ها را افزایش داده است. بنابراین، ساخت قبرستان دیگر اولویت ندارد. با این وجود، دولت باید برای مردگان و هم چنین زندگان مسکن فراهم کند. باید به منظور تخصیص زمین برای قبرستان‌ها و تامین نیرو‌های امنیتی برنامه توسعه‌ای انجام دهد. امروزه تنها ۳۰ نگهبان از ۶۴ قبرستان نگهبانی می‌کنند که این امر منجر به بروز تخلفات بسیاری از سوی سارقان قبر شده است».

 

منبع : فرارو
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه