ارسال به دیگران پرینت

کودکان | خواب کودکان | مقدار خواب کودکان

کودکان به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

موضوعی که در کودکان بسیار حائز اهمیت است میزان خواب کودکان است. سوالی که مطرح است این است که کودکان واقعا به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

کودکان به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

کودکان به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

موضوعی که در کودکان بسیار حائز اهمیت است میزان خواب کودکان است. سوالی که مطرح است این است که کودکان واقعا به چه مقدار خواب نیاز دارند؟

در این مقاله میزان نیاز کودکان به خواب را بیان می‌کنیم. خواب برای رشد کودکان و داشتن زندگی سالم بسیار حیاتی است. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که به اندازه کافی می‌خوابند در تمرکز و توجه، یادگیری، حافظه، سلامت جسم و روان، کنترل هیجانات و کیفیت زندگی پیشرفت و رشد داشته‌اند.

خواب بهترین دارو است، رایگان است و هیچ عوارض جانبی مضری ندارد. آکادمی پزشکی خواب آمریکا میزان ساعات کافی برای خواب را در هر گروه سنی از نوزادی تا نوجوانی منتشر کرده است. 

گروه سنی میزان ساعت خواب توصیه شده

نوزادان 4 تا 12 ماه شامل چرت زدن 12 تا 16 ساعت در روز

کودکان نوپا 12 تا 24 ماه شامل چرت زدن 11 تا 14 ساعت در روز

کودکان پیش دبستانی 3 تا 5 سال 10 تا 13 ساعت در روز

کودکان دبستانی 6 تا 12 سال 9 تا 12 ساعت در روز

نوجوانان 13 تا 18 سال 8 تا 10 ساعت در روز

 

نوزادان تازه متولد شده (0 تا 3 ماهگی)

میانگین خواب: 11 تا 17 ساعت

نوزادان در چند ماه اول زندگی چرخه خوابیدن، بیدارشدن، غذا خوردن و مدفوع کردن را بدون توجه به روز و شب به نحو احسن انجام می‌دهند و در 6 ماهگی شاهد تفاوت در الگوی خواب شبانه و روزانه آن‌ها خواهیم بود. بیشتر نوزادان در این سن حدود 11 تا 17 ساعت در روز می‌خوابند و توصیه استانداردی درمورد میزان خواب در این سن وجود ندارد.

نوزادان (4 تا 12 ماه)

مدت زمان توصیه شده: 12 تا 16 ساعت شامل چرت زدن

زمانی که نوزاد شما تشخیص تفاوت بین روز و شب را شروع کرد، شما می‌توانید برنامه منظم‌تری برای خواب نوزادتان داشته باشید. در این سن خواب شبانه حدود 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد و بقیه زمان صرف چرت زدن می‌شود. برخی از نوزادان در این سن یک‌بار در روز و برخی دیگر دو یا سه بار در روز چرت می‌زنند. نوزادان بین 6 تا 12 ماه بیشتر اوقات نیازی به تغذیه در شب ندارند و شما می‌توانید شیر شبانه را حذف کنید.

کودکان نوپا (12 تا 24 ماه)

مدت زمان توصیه شده : 11 تا 14 ساعت شامل چرت زدن

هم‌زمان با شروع راه رفتن و صحبت کردن نیاز به خواب در کودک شما تغییر می‌کند و احتمالا فقط یک‌بار در روز چرت بزند و بقیه ساعات خواب را در طول شب داشته باشند.

کودکان پیش‌دبستانی (3 تا 5 سال)

مدت زمان توصیه شده: 10 تا 13 ساعت 

چرت زدن در این سن نادر است و کودکان چرت عصرگاهی را به صورت تدریجی حذف می‌کنند و بیشتر خواب آن‌ها در طول شب است. اگر کودک شما چرت نمی‌زند بهتر است برای جبران چرت‌های از دست رفته، او را هنگام شب زودتر بخوابانید.

کودکان دبستانی (6 تا 12 سال)

مدت زمان توصیه‌شده: 9 تا 12 ساعت

وقتی فرزند شما شروع به مدرسه رفتن می‌کند، اولویت اول او یادگیری است و داشتن خواب کافی به یادگیری او در کلاس درس کمک می‌کند و کودکانی که کمبود خواب دارند در تمرکز و رفتار مناسب دچار مشکل می‌شوند و در جنبه‌های مختلف از همسالان خود عقب می‌مانند.

نوجوانان (13 تا 18 سال)

مدت زمان خواب: 8 تا 10 ساعت

نوجوانان کارهای زیادی برای انجام دارند و بسیار مشغول هستند از انجام تکالیف مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه کلاسی گرفته تا کار کردن که تمام این‌ها باعث می‌شود که نتوانند به اندازه کافی بخوابند و در طول روز احساس خستگی کنند. این یک چرخه معیوب است. در این سن خواب کافی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

خواب یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر است و همه افراد به آن نیاز دارند. برای رشد و یادگیری باید خواب کافی داشته باشید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه