ارسال به دیگران پرینت

استرس | کاهش استرس | غذاهای که باعث کاهش استرس میشود

برای کاهش استرس و اضطراب چه غذاهایی بخوریم؟

اگر می‌خواهید میزان استرس و اضطراب خود را کاهش دهید می‌توانید با مراقبه، ورزش و مدیریت خواب شروع کنید اما آیا می‌دانستید که غذاهایی نیز وجود دارند که سطح استرس را کاهش می‌دهند؟

برای کاهش استرس و اضطراب چه غذاهایی بخوریم؟

برای کاهش استرس و اضطراب چه غذاهایی بخوریم؟

اگر می‌خواهید میزان استرس و اضطراب خود را کاهش دهید می‌توانید با مراقبه، ورزش و مدیریت خواب شروع کنید اما آیا می‌دانستید که غذاهایی نیز وجود دارند که سطح استرس را کاهش می‌دهند؟ در این مقاله به معرفی غذاهای کاهش‌دهنده سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است می‌پردازیم.

کورتیزول نقش‌های مختلفی در بدن ایفا می‌کند از جمله: تنظیم خواب، کاهش التهاب، افزایش قند خون، کنترل فشار خون، مدیریت نحوه استفاده بدن از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها.

کورتیزول هورمون استرس است و در پاسخ به استرس‌هایی که به شما وارد می‌شود از سوی غده فوق کلیوی ترشح می‌شود. این هورمون یک هورمون هوشیار‌کننده است که باعث می‌شود که شما نسبت به استرس واکنش نشان دهید.

غذاهای کاهش‌دهنده استرس

مصرف موادی از جمله ماهی، مرغ، انواع میوه‌ها و سبزیجات، غلات و چربی‌های سالم به کاهش استرس کمک می‌کنند. این غذاها در رژیم مدیترانه‌ای استفاده می‌شود و این رژِیم به شدت توصیه می‌شود. 

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین ب

غلات غنی‌شده و برخی منابع حیوانی سرشار از ویتامین ب هستند به ویژه ویتامین ب12 که به متابولیسم کورتیزول و کاهش استرس کمک می‌کند. مصرف گوشت گاو، مرغ، تخم‌مرغ، مخمر خوراکی را فراموش نکنید.

مصرف مواد غذایی سرشار از اسید چرب امگا 3

ماهی‌های چرب منبع غنی از امگا3 هستند و اما با مصرف برخی منابع گیاهی سرشار از امگا3 نیز می‌توانید به کاهش استرس کمک کنید. مواد حاوی امگا3 عبارت‌اند از: آووکادو، دانه چیا، دانه کتان، روغن زیتون، ماهی کولی، ماهی آزاد، ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی ساردین، صدف خوراکی، گردو.

مصرف مواد غذایی سرشار از منیزیم

منیزیم برای متابولیسم کورتیزول و آرامش بدن و ذهن بسیار مفید است. مصرف مواد غذایی سرشاز از منیزیم همچون آووکادو، موز، کلم بروکلی، شکلات تلخ، تخم کدو و اسفناج را فراموش نکنید. مصرف مواد سرشار از منیزیم به کاهش فوری استرس بسیار کمک می‌کنند.

مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین 

از مصرف موادی مانند بادام، سینه مرغ و بوقلمون، تخم‌مرغ، گوشت گاو، عدس، بادام زمینی، کینوآ، ماهی تن و ماهی سالمون، میگو، حبوبات و لوبیا غافل نشوید.

مصرف مواد غذایی مفید برای روده

هفتاد تا هشتاد درصد سیستم ایمنی ما به روده متکی است. بنابراین سلامت روده باعث سلامت سیستم ایمنی می‌شود. غذاهای غنی از پروبیوتیک و تخمیری مانند ماست یونانی، کیمچی، کامبوجا و کلم ترش می‌توانند به تعادل قند خون و کاهش کلسترول کمک کند.

در مقابل مصرف برخی از غذاها سطح کورتیزول را افزایش می‌دهند و باعث استرس و اضطراب در شما می‌شوند که عبارت‌اند از: الکل، کافئین، غذاهای با قند بالا، نوشابه، کربوهیدرات‌های ساده مثل کیک و شیرینی.

فراموش نکنید که برای کاهش استرس تنها متکی به رژیم غذایی نباشید. شما باید در کنار رژیم غذایی، ورزش و مراقبه کنید و خواب خود را تنظیم کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه