ارسال به دیگران پرینت

واکسن | واکسن کرونا | زدن واکسن کرونا در قاعدگی

تاثیر واکسن کرونا روی قاعدگی چگونه است ؟ | آیا زنان در دوران قاعدگی واکسن بزنند؟

در ادامه به بررسی تاثیر واکسن کرونا بر این دوره می‌پردازیم.

تاثیر واکسن کرونا روی قاعدگی چگونه است ؟ | آیا زنان در دوران قاعدگی واکسن بزنند؟

ویروس کرونا اغلب با علائم تنفسی؛ مانند سرفه و تنگی نفس همراه است. با این حال این ویروس می‌تواند سایر قسمت‌های دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این ویروس می‌تواند بر دوره قاعدگی بانوان نیز تاثیر بگذارد.

در ادامه به بررسی تاثیر واکسن کرونا بر  قاعدگی بانوان می‌پردازیم.

تاثیر ویروس کرونا بر قائدگی

تاکنون تحقیقات کمی در مورد تأثیر ویروس کرونا بر دوره قاعدگی انجام شده است. نتیجه تحقیقی که در سال 2020 انجام شد، نشان داد که پوشش داخلی رحم (آندومتر) در برابر عفونت ایجاد شده توسط ویروس کرونا مقاوم است زیرا این پوشش دارای سطوح پایین‌تری از ACE2 ،گیرنده‌ای که ویروس کرونا به آن متصل می‌شود، است.

اما نتایج دیگری که از این تحقیق به دست آمد نشان می‌دهد که، افراد مبتلا به ویروس کرونا شدید دچار تغییرات موقتی در حجم خون ریزی در دوران قاعدگی و طول چرخه قاعدگی شده‌اند. همچنین طبق این تحقیق برخی افراد ممکن است به دلیل ابتلا به این ویروس، پریود نشوند.

افراد مبتلا به این ویروس ممکن است، چرخه قاعدگی طولانی تر از 37 روز داشته باشند و نیز سطح هورمون‌های جنسی؛ مانند هورمون محرک فولیکول، استروژن و پروژسترون هنگام ابتلا به کرونا تغییر نکرده‌اند.

این تحقیق نشان داد که، افراد مبتلا به ویروس کرونا پس از بهبود از این بیماری به الگوهای قاعدگی قبل خود بازگشتند.

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی

نگرانی در مورد واکسن زدن در دوره قاعدگی برای اولین بار در بهمن ماه 1400 توسط روزنامه اسرائیلی گزارش شد، که برخی از بانوان اسرائیلی واکسینه شده، قاعدگی نامنظم گزارش کردند.

بررسی‌های نشان داده است که تغییر وضعیت قاعدگی عمومیت چندانی ندارد. ولی همه‌ی کسانی که دچار این عارضه شده‌اند دارای دوره سنگین‌تر و طولانی‌تری شده‌اند یا پس از تزریق واکسن دچار عوارض شده‌اند. برخی خانم ها گفته‌اند که پس از دوز اول واکسن آسترازنکا، دارای قاعدگی شدیدتر از معمول بوده‌اند. پس از دریافت دوز دوم این واکسن نیز قاعدگی زودتر از موعد بروز پیدا کرده است.

هنوز مشخص نیست که مکانیسم‌ بیولوژیکی پشت این تغییرات قاعدگی چه چیزی است و چه کسی ممکن است بیشتر در معرض خطر آن باشد. ممکن است یک خانم به دلیل داشتن اختلالات انعقادی از قبل، دچار این عارضه جانبی شود. بهتر است در مورد واکسن کرونا و تغییرات دوران پریودی با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

استرس می‌تواند چرخه قاعدگی را مختل کند. افزایش هورمون استرس یا هورمون کورتیزول بعد از واکسیناسیون می‌تواند با تاثیر بر سطوح هورمون‌های جنسی FSH/LH بر دوره‌های قاعدگی تأثیر بگذارد و حتی باعث توقف آن شود. بنابراین تغییرات در چرخه‌های قاعدگی ممکن است در پاسخ به واکسن‌های کرونا نباشد، بلکه در پاسخ به افزایش سطح استرس بدن باشد.

 آیا در دوران قاعدگی واکسن بزنیم؟

دریافت واکسن کرونا بسیار مهم است و دلیلی به جز مثبت بودن تست کرونا برای به تعویق انداختن واکسن وجود ندارد. میزان پاسخ ایمنی بدن در طول چرخه قاعدگی اندکی کاهش می‌یابد. در واقع بدن پاسخ ایمنی را کاهش می‌دهد تا مطمئن شود که سالم‌ترین تخمک برای بارور شدن توسط اسپرم در دسترس قرار می‌گیرد. از طرفی، در صورت بروز بارداری در مدت کوتاهی بعد از قاعدگی، برای جلوگیری از پس زدن جنین نیاز به سطح ایمنی کمتری است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) یا سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هیچ هشداری درباره خطرناک بودن تزریق واکسن کرونا هنگام پریود نداده‌اند. بنابراین می‌توان اطمینان داشت که تزریق واکسن نه تنها خطرناک نیست بلکه کمک کننده است.

اگر هنوز نگران هستید می‌توانید با پزشک متخصص زنان درباره وضعیت خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید.

جمع بندی

عوامل مختلفی می‌توانند بر روی قاعدگی تاثیر بگذارند همچنین واکسن‌های کرونا بر چرخه قاعدگی درصد کمی از خانم‌ها اثر می‌گذارد، بنابراینتزریق به موقه دوزهای واکسن کرونا میتوان کمکی بزرگ برای مردم یک شهر و کشور باشد.

منبع : فرتاک نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه