ارسال به دیگران پرینت

سبزیجات | انجماد سبزیجات | جوشاندن سبزیجات قبل از انجماد سبزیجات

قبل از انجماد سبزیجات حتما این کار را انجام دهید | ترفندی برای داشتن سبزی سالم در فریزر

چرا باید سبزیجات را قبل از انجماد در آب بجوشانیم؟

 قبل از انجماد سبزیجات حتما این کار را انجام دهید | ترفندی برای داشتن سبزی سالم در فریزر

بسیاری از سبزیجات را می‌توان هفته‌ها در مکان خشک و خنک نگهداری کرد. برخلاف زنجبیل و گوجه‌فرنگی نگه داشتن سبزیجات خام مانند هویج یا کلم بروکلی بدون جوشاندن آن‌ها و قرار دادن در فریزر کافی نیست. انجام این کار بر طعم، بافت و حتی رنگ سبزیجات اثر می‌گذارد. برای حفظ رنگ و طعم این نوع سبزیجات باید ابتدا آن‌ها را بلانچ (جوشاندن در آب برای حفظ مواد اولیه) کنید و سپس در فریزر قرار دهید.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جوشاندن هویج در متوقف کردن فعالیت آنزیمی آن بسیار موثرتر از زمانی است که این فرایند صورت نمی‌گیرد. هویج مانند بیشتر سبزیجات حاوی آنزیم‌هایی است که پس از برداشت محصول حتی اگر در یخچال نگهداری شود شروع به پلاسیده شدن می‌کند. روند پیری و پلاسیده شدن در دماهای سرد و یا حتی در دمای انجماد متوقف نمی‌شود.

برای توقف فعالیت‌ آنزیم‌ها، حفظ طعم، رنگ، بافت و برای جلوگیری از بین رفتن مواد مغذی باید سبزیجات را از جمله سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج را قبل از انجماد بجوشانید.

این کار بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب جوش بیاید. در این فاصله ظرفی را با یخ پر کنید و آب سرد روی آن بریزید. سبزیجات را به آب جوش اضافه کنید و به مدت 2 الی 10 دقیقه بجوشانید. سپس آن‌ها را از آب خارج کرده و بلافاصله در ظرف پر از یخ قرار دهید، آن‌ها را آبکش کرده و روی پارچه بیندازید تا خشک شوند. پس از خشک شدن درون کیسه‌های پلاستیکی گذاشته و داخل فریزر نگهداری کنید.

مدت زمان جوشاندن و بلانچ کردن بسیار حائز اهمیت است و بسته به نوع سبزی و اندازه آن متفاوت است. بلانچ کردن در مدت زمان کم فعالیت آنزیم درون سبزیجات را تحریک می‌کند. انجام بیش از حد این کار باعث از بین رفتن طعم، رنگ، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات می‌شود. 

بیشتر سبزیجاتی را که با این روش تهیه می‌شوند می‌توان تا یک سال در فریزر نگهداری کرد. این کار مدت زمان پخت را کاهش می‌دهد و شما می‌توانید بلافاصله پس از برداشتن از فریزر از آن‌ها استفاده کنید.

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

منبع : 55آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه