ارسال به دیگران پرینت

قرص | قرص‌ مولتی‌ویتامین

چه زمانی قرص‌ مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

افرادی که مولتی ویتامین استفاده می‌کنند گزارش می‌دهند که سلامتی‌شان ۳۰ درصد «عالی» یا «بسیار خوب»‌تر از کسانی است که آن را مصرف نمی‌کنند. با این وجود، داده‌های پژوهش از این ادعای آنان پشتیبانی نمی‌کند.

چه زمانی قرص‌ مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

چه زمانی قرص‌ مولتی ویتامین مصرف کنیم؟

افرادی که قرص مولتی ویتامین استفاده می‌کنند گزارش می‌دهند که سلامتی‌شان ۳۰ درصد «عالی» یا «بسیار خوب»‌تر از کسانی است که آن را مصرف نمی‌کنند. با این وجود، داده‌های پژوهش از این ادعای آنان پشتیبانی نمی‌کند.

طبق نتایج یک نظرسنجی بسیاری از ما (۸۶ درصد) قرص مولتی ویتامین یا مکمل مصرف می‌کنیم و تنها ۲۴ درصد از کسانی که آن را مصرف می‌کنند کمبود تغذیه‌ای ثابت دارند.

 با این وجود، آیا این مکمل‌ها تفاوت و تغییری ایجاد می‌کنند؟ یا آن که ما در حال هدر دادن پول‌مان را هستیم؟

در ماه ژوئن، کارگروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده یک کارگروه تخصصی مستقل و داوطلب ۸۴ مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و به این نتیجه رسید که ویتامین‌ها و مکمل‌ها در پیشگیری از سرطان یا بیماری قلبی تاثیر اندکی دارند.

«مانیش پارانجپه» دانشجوی دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون که مسئولیت این پژوهش را برعهده داشته قصد داشت دلیل مصرف مکمل‌ها و تاثیرات آن بر سلامتی را بیابد. او تیمی از پزوهشگران را هدایت کرد که داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را برای ۲۰ هزار نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج مطالعه در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در BMJ Open منتشر شد و یافته‌ها نشان می‌دهند که مزایای مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی برای سلامتی ممکن است صرفا در ذهن افرادی باشد که هر روز صبح آن را مصرف می‌کنند.

افرادی که مولتی ویتامین استفاده می‌کنند گزارش می‌دهند که سلامتی‌شان ۳۰ درصد «عالی» یا «بسیار خوب»‌تر از کسانی است که آن را مصرف نمی‌کنند. با این وجود، داده‌های پژوهش از این ادعای آنان پشتیبانی نمی‌کند. پژوهشگران افرادی را که از این مکمل‌ها استفاده می‌کردند با افرادی که از آن استفاده نکرده بودند مقایسه نمودند و مشخص شد هیچ تفاوتی در این مورد وجود ندارد.

نتایج نشان دادند این موارد در افرادی که مولتی ویتامین مصرف کرده بودند نیز وجود داشتند: برای انجام فعالیت‌های معمول به کمک نیاز داشتند، سابقه ۱۰ بیماری مزمن و ۱۹ بیماری حاد داشتند و در یک ماه گذشته پریشانی روانی را تجربه کرده بودند.

به نظر می‌رسد نتایج پژوهش پارانجپه نشان می‌دهد که بهتر است اقدامات دیگری برای بهبود سلامت خود انجام دهیم. او می‌گوید: «بهتر است به جای مصرف مولتی ویتامین به پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش روی آوریم».

مطالعه فواید مکمل‌ها برای سلامتی مشکل است

با این وجود، ارزیابی این که آیا مکمل‌های مولتی ویتامین و مواد معدنی تفاوتی ایجاد می‌کنند یا خیر دشوار است. عوامل زیادی در رژیم غذایی ما نقش دارند که بررسی اثرات ریز مغذی‌ها به صورت انفرادی را دشوار می‌سازند. این موضوعی چالش برانگیز است، زیرا نظارت بر آن چه که فرد می‌خورد دشوار می‌باشد.

مطالعات مختلف محصولات و فرمول‌های مختلف را بررسی می‌کنند. بنابراین، مقایسه نتایج دشوار است. تولید کنندگان ترکیبات خود را تغییر می‌دهند. بنابراین، مرتبط کردن یک ماده مغذی خاص به یک یک ادعای خاص درباره سلامتی چالش برانگیز است. مطالعه مکمل‌ها برای مدت طولانی برای ردیابی اثرات دشوار است.

آیا به مولتی ویتامین نیاز دارید؟

بسیاری از متخصصان تعذیه، چون «سامانتا کاستی» که در نیویورک مشغول به فعالیت است مولتی ویتامین را برای اکثر مردم توصیه نمی‌کنند و بیش‌تر بر روی غذا تمرکز می‌کنند.

او می‌گوید: «شما می‌توانید بخش عمده نیاز خود را از غذا دریافت کنید. با این وجود، بسیاری از مردم به اندازه کافی خوب غذا نمی‌خورند».

با این وجود، در این میان ویتامین «د» یک ماده مغذی است که به عنوان یک مکمل ارزشمند شناخته شده است. اکثر افراد به ویتامین «د» بیش‌تری نیاز دارند که در تنظیم سیستم ایمنی نقش دارد. سایر مکمل‌ها ممکن است انتخاب‌های هوشمندانه‌ای برای گروه‌های خاصی از افراد باشند: اسید فولیک برای زنان باردار یا در تلاش برای باردار شدن، آهن برای زنان باردار، کلسیم برای زنان یائسه و ویتامین ب ۱۲ برای افراد بالای ۵۰ سال.

در صورت انتخاب مولتی ویتامین چه مواردی را در نظر بگیرید؟

کاستی می‌گوید که برخی از افراد در صورت نیاز به چند مکمل مختلف مولتی ویتامین را ترجیح می‌دهند نه آن که ویتامین‌ها را به صورت جداگانه مصرف کنند. او اشاره می‌کند اگر قصد دارید مولتی ویتامین مصرف کنید باید مولتی ویتامینی را مصرف نمایید که تا حد امکان نزدیک به ۱۰۰ درصد مصرف روزانه توصیه شده ماده در رژیم غذایی (RDA) باشد. قاعدتا شما خواستار مصرف ۵۰۰ درصدی مصرف روزانه توصیه شده ماده در رژیم غذایی نیستید. شما می‌خواهید در محدوده میانگین مصرف کنید و میزان کم‌تر از ۱۰۰ درصد اشکالی ندارد. در هر حال، شما برخی از مواد مغذی مورد نیاز خود را از غذا دریافت می‌کنید.

مکملی را انتخاب کنید که برای سن و جنسیت شما طراحی شده است. محصولاتی برای زنان در سنین باروری، مردان و زنان مسن و سایر زیر گروه‌ها طراحی شده اند.

مولتی ویتامین جایگزین یک رژیم غذایی سالم نیست. کاستی می‌گوید: «اگر می‌خواهید برای اطمینان بیش‌تر از مولتی استفاده کنید اشکالی ندارد، اما مصرف آن را جایگزین کار بر روی عادت غذایی خود نکنید. تمرکز اصلی شما باید روی بهبود عادات غذایی باشد. شواهد بسیار قوی‌تری برای مزایای خوردن رژیم غذایی گیاهی و عمدتا غذا‌های کامل نسبت به مولتی ویتامین‌ها وجود دارند».

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه