ارسال به دیگران پرینت

برنج ارزان | قیمت برنج | قیمت برنج ایرانی | صادرات برنج هندی | قیمت برنج خارجی

برنج دوباره گران می شود ؟ | خبری مهم از بازار برنج

هند به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج دنیا احتمالاً بخشی از صادرات خود را به‌خاطر تامین نیاز داخلی محدود خواهد کرد.

برنج دوباره گران می شود ؟ | خبری مهم از بازار برنج

کاهش ۸ درصدی کشت برنج در هند؛ صادرات برنج هندی محدود شد

هند به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج دنیا احتمالاً بخشی از صادرات خود را به‌خاطر تامین نیاز داخلی محدود خواهد کرد. این اقدام اختلال در بازارهای جهانی غذا را تشدید می‌کند.

هند 40 درصد از تجارت جهانی برنج را در اختیار دارد و محدود شدن صادرات برنج هندی ضربه دیگری به کشورهایی می‌زند که همین حالا هم درگیر بحران غذایی و گرسنگی هستند. حدود 90 درصد برنج دنیا در آسیا کشت و مصرف می‌شود و میلیاردها نفر وابسته به این ماده غذایی هستند.

دولت هند در حال مذاکره در مورد محدود کردن صادرات برنج شکسته‌است که حدود 20 درصد از صادرات برنج هندی را تشکیل می‌دهد. این تصمیم به‌دنبال افزایش قیمت داخلی برنج صورت‌گرفته است. مذاکرات در این‌مورد در مراحل نهایی قرار دارد و تصمیم‌ نهایی به‌زودی اعلام می‌شود.

هند اکنون صادرات گندم و شکر را محدود و بحران غذایی در دنیا را تشدید کرده‌است.

قیمت برنج به‌خاطر ذخایر بالا، برخلاف گندم و ذرت پس‌از حمله روسیه به اوکراین افزایش شدیدی نداشت و بار اضافی بر بحران غذایی دنیا تحمیل نکرد. اما در 2008، به‌دنبال ممنوعیت صادرات برنج هندی و ویتنام، قیمت این محصول تا بیش‌از هزار دلار در هر تن افزایش‌یافته بود، یعنی بیش‌از دو برابر سطح فعلی.

از برنج شکسته در هند معمولاً برای غذای حیوانات و تولید اتانول استفاده می‌شود. تقاضای بالاتر برای صادرات، قیمت برنج را در سال جاری میلادی بالا برده‌است.

کاهش صادرات برنج هندی در شرایطی صورت می‌گیرد که کشت این محصول 8 درصد به‌خاطر کمبود بارندگی در برخی مناطق کاهش یافته‌است. بارندگی‌های مونسون در سال جاری میلادی 40 درصد در مناطق کشت برنج کمتر از حد متوسط بوده‌است.

در پی این گزارش، برترین خریداران برنج هندی عبارتند از چین که از آن برای غذای دام استفاده می‌کند و همچنین برخی کشورهای آفریقایی که آن را برای مصرف خوراک خودشان وارد می‌کنند.

منبع : برنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه