ارسال به دیگران پرینت

برجام | توافق برجام | احیای برجام | واکنش روزنامه کیهان درباره برجام

انعقاد توافق برجام مخالف منافع روسیه و چین | چرا می‌گویید روسیه مقصر است؟

روزنامه کیهان با انتقاد از موضع یکی از روزنامه‌ها‌ی اصلاح طلب نوشت: ادعا شده که آمریکا و اروپا به ادامه مذاکرات اصرار دارند و در مقابل این روسیه و چین هستند که انعقاد توافق برجام را مخالف منافع خود می‌بینند. ادعا‌های این متن تحریف‌کننده اظهارات نمایندگان روسیه و چین است.

 انعقاد توافق برجام مخالف منافع روسیه و چین | چرا می‌گویید روسیه مقصر است؟

واکنش روزنامه کیهان درباره برجام: چرا می‌گویید روسیه مقصر است؟

: رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل کشور درست در زمانی که آمریکا و اروپا در سیاست‌های خود علیه کشورمان به بن‌بست رسیده و باید گریبان این عهدشکنان را گرفت، توپ را به زمین خودی شوت کرده و عصا زیر بغل آمریکا و اروپا می‌گذارند.

این روزنامه‌ها در حالی در مقام توجیه عهدشکنی غربی‌ها و در حقیقت در نقش سخنگویی دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی برآمده و ندادن امتیازات بیشتر در برجام از سوی ایران را دلیل اصلی به نتیجه نرسیدن این توافق عنوان کرده و به نوعی پیشاپیش جمهوری اسلامی را مقصر شکست احتمالی مذاکرات دانسته‌اند که تا به امروز حتی‌اندیشکده‌ها و رسانه‌های غربی نیز چنین ادعایی را مطرح نکرده بودند!

روزنامه شرق در گزارشی درباره مذاکرات وین بار دیگر به ادعای مخالفت روسیه با توافق برجام پرداخته و نوشته است: «کاهش قیمت نفت در حالی رخ می‌دهد که روسیه با مخارج سنگین جنگ دست‌وپنجه نرم می‌کند و به یمن افزایش قیمت انرژی، اقتصاد خود را از آسیب‌های جنگ دور نگه داشته است. این معادلات سبب شده عده‌ای از تحلیلگران معتقد باشند احیای برجام به نفع روسیه نیست.»

در بخشی دیگر از این گزارش آمده: «دور پنجم مذاکرات احیای برجام به پایان رسید و هیئت‌های سیاسی همچنان حرف‌هایی را تکرار می‌کنند که در ۱۶ ماه گذشته بار‌ها به زبان آورده‌اند. دراین‌میان اخباری از مخالفت چین و روسیه با متن نهایی اتحادیه اروپا منتشر شد. هرچند این اخبار از سوی دو کشور چین و روسیه تأیید نشد؛ اما بازار انرژی جهان یک پای ثابت تحلیل‌هایی است که این روز‌ها درباره نتیجه مذاکرات برجام شنیده می‌شود. برخی اعتقاد دارند آمریکا و اروپا برای مهار بازار انرژی نیاز دارند که حتما از گفتگو‌های برجامی با دست پر خارج شوند و علت اصرار آمریکا برای ادامه این گفتگو‌ها و خودداری از اعلام شکست مذاکرات، بازار انرژی است و برخی دیگر معتقدند احیای برجام با منافع روسیه در بازار انرژی تعارض دارد.»

چنان‌که خواندید در متن شرق ادعا شده که آمریکا و اروپا به ادامه مذاکرات اصرار دارند و در مقابل این روسیه و چین هستند که انعقاد توافق برجام را مخالف منافع خود می‌بینند. ادعا‌های این متن تحریف‌کننده اظهارات نمایندگان روسیه و چین است.

به غیر از این منحرف کردن ذهن مخاطبان از موانع اصلی شکل گیری توافق برجام یک ترفند رسانه‌ای در راه خوش خدمتی به آمریکا و اروپا است. چرا که این آمریکا است که با بهانه جویی‌های بی‌اساس و عدم ارائه تضمین در عدم تکرار بدعهدی مانع اصلی توافق است.

منبع : کیهان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه