ارسال به دیگران پرینت

درگذشت | درگذشت کارتونیست معروف

کارتونیست معروف درگذشت | کارتونیست معروف در اقامتگاه تعطیلات خود درگذشت

کارتونیست معروف در اقامتگاه تعطیلات خود درگذشت

کارتونیست معروف درگذشت | کارتونیست معروف در اقامتگاه تعطیلات خود درگذشت

ژان ژاک سامپه تصویرگر مجموعه داستان‌های کودک «نیکولا کوچولو»در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

مارک لکارپنتیه زندگی‌نامه‌نویس و دوست این ژان ژاک سامپه، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ژان ژاک سمپه، کاریکاتوریست در هشتاد و نهمین سال زندگی‌اش، در اقامتگاه تعطیلاتش، در کنار همسر و دوستان نزدیکش، در آرامش درگذشت».

اثر «ژان ژاک سامپه» تصویرگری سری داستان‌های کودکانه و فرانسوی «نیکولا کوچولو» است که اولین سری از آن در تاریخ ۲۹ مارس ۱۹۵۹ به قلم «رنه گوسینی» نوشته شد و همکاری این دوچهره فرانسوی موجب شد که آثارشان با نام «سمپه-گوسینی» نیز شناخته شود.

این داستان‌ها که چشم‌اندازی ایده‌ال به کودکی در دهه ۱۹۵۰ فرانسه دارد به یک کتاب فروش در سطح بین‌المللی تبدیل و به چندین زبان نیز ترجمه شد.

سامپه علاوه بر تصویرگری «نیکولا کوچولو»، بیش از هر هنرمند دیگری طراحی جلد نخست مجله نیویورکر را بر عهده داشته است.

تصویرگر «نیکولا کوچولو» درگذشت

 

سامپه که در ابتدا می خواست پیانیست شود و دوران کودکی سختی را پشت سر گذاشت، در ۱۴ سالگی قبل از اینکه به اعلام دروغین سن خود به ارتش بپیوندد، مدرسه را رها کرد. با این حال، زندگی نظامی با او سازگار نبود و شروع به فروش نقاشی به روزنامه‌های پاریس کرد.

زمانی که در یک آژانس مطبوعاتی کار می کرد، با اسطوره کاریکاتور «رنه گوسینی» آشنا شد و با هم در سال ۱۹۵۹ داستان‌های «نیکلا کوچوکو» را خلق کردند.

امروزه این کتاب‌ها با بیش از ۱۵ میلیون نسخه در ۴۵ کشور جهان از جمله پرفروش‌ترین کتاب‌های بین‌المللی هستند و یک مجموعه فیلم و کارتون محبوب با اقتباس از آنها ساخته شده است اما در سال ۱۹۵۹ این مجموعه داستان‌ها تا حد زیادی مورد توجه قرار نگرفتند و «سامپه» همچنان به فروش نقاشی به روزنامه ها برای گذران زندگی ادامه داد و در سال ۱۹۷۸ بود که او توسط نیویورکر استخدام شد و به موفقیتی پایدار دست یافت.

«سامپه» در آثارش شخصیت‌های کوچک را در دنیایی بزرگ از خطوط نرم قرار می‌دهد و حقایق خنده‌دار و گاه تند در مورد جهان را بدون توسل به تمسخر بیان می‌کرد.

 

منبع : چند ثانیه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه