ارسال به دیگران پرینت

انجیر | فواید انجیر

فواید انجیر | چند مزیت شگفت انگیز برای پوست و سلامت بدن

اگر می خواهید راجع به فواید شگفت انگیز و بی نظیر انجیر بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

فواید انجیر | چند مزیت شگفت انگیز برای پوست و سلامت بدن

فواید انجیر

انجیر یک میوه شگفت انگیز و مغذی است که برای خیلی از موارد کاربرد فوق العاده دارد. فواید انجیر بر سلامت بدن با تحقیقاتی که روی آن انجام شده ثابت شده است. پس اگر می خواهید راجع به فواید شگفت انگیز و بی نظیر انجیر بیشتر بدانید با ما در این مطلب همراه باشید.

فواید انجیر برای سلامتی

فواید انجیر به خاطر محتوای غنی فیبر آن است. فیبر به تقویت سیستم هاضمه و کنترل سطح قند خون کمک می کند. انجیر همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و به تاخیر انداختن علائم اولیه پیری تاثیرگذار است.

  1. بهبود سلامت دستگاه گوارش

انجیر یبوست را برطرف می کند و به سلامت کلی دستگاه کمک می کند. ۲ تا ۳ عدد انجیر را برای یک شب در آب خیس کنید و صبح روز بعد آن را با عسل میل کنید تا با مشکلات یبوست خود خداحافظی کنید.

فیبر برای هضم غذا عالی است و انجیر سرشار از فیبر غذایی می باشد که به حرکت سالم روده کمک می کند. یبوست را تسکین می دهد. مدفوع را حجیم کرده و عبور آن را از بدن تسهیل می کند. فیبر موجود در انجیر نیز اسهال را درمان کرده و به بهبود کلی دستگاه گوارش کمک می کند. یک رژیم غذایی با فیبر بالا چیزی است که برای تنظیم سیستم گوارشی خود به آن نیاز دارید. انجیر یک خوراکی ضروری است زیرا باعث می شود احساس سیری کنید و از پرخوری اجتناب کنید.

  1. بهبود سلامت قلب

انجیر سطح تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد و به بهبود سلامت قلب شما کمک می کند. تری گلیسیریدها ذرات چربی در خون هستند که عامل اصلی بیماری های قلبی محسوب می شوند. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در انجیر بدن شما را از شر رادیکال های آزاد موجود خلاص می کند. که باعث انسداد عروق کرونر و ایجاد بیماری عروق کرونر قلب می شوند. انجیر همچنین حاوی فنل و اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

  1. فواید انجیر؛ کاهش کلسترول

انجیر حاوی پکتین است، یک فیبر محلول که به کاهش سطح کلسترول معروف می باشد. فیبر موجود در انجیر‌، کلسترول اضافی موجود در دستگاه گوارش شما را پاک می کند و آن را به روده انتقال می دهد تا آن را از بین ببرد. انجیر همچنین حاوی ویتامین B6 است که مسئول تولید سروتونین در بدن می باشد. این سروتونین به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند و کلسترول را کاهش می دهد. انجیر خشک کلسترول کلی بدن را به حداقل می رساند. زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ و فیتوسترول است که سنتز طبیعی کلسترول را در بدن کاهش می دهد.

  1. جلوگیری از سرطان روده بزرگ

مصرف منظم انجیر می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. فیبر موجود در انجیر به دفع سریع ضایعات بدن کمک می کند. که برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ مفید می باشد. دانه‌ های متعدد موجود در انجیر حاوی مقادیر زیادی موسین است که مواد زائد و مخاط را در روده بزرگ جمع‌آوری کرده و آن ها را از بدن خارج می کند.

  1. درمان کم خونی

انجیر کم خونی را کاهش می دهد. کمبود آهن در بدن می تواند باعث کم خونی ناشی از فقر آهن شود. انجیر خشک حاوی آهن است که جزء کلیدی هموگلوبین به حساب می آید. از سویی مصرف انجیر خشک باعث بهبود سطح هموگلوبین خون می شود. کودکان در حال رشد، نوجوانان و زنان در دوره قاعدگی و بارداری به طور خاص باید سطح آهن خود را برای جلوگیری از عوارض دیگر، کنترل کنند. همچنین، اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار گرفته اید، انجیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سطح آهن بدن تان افزایش یابد.

  1. کمک به کاهش سطح قند پایین در بیماران دیابتی

نه تنها میوه، بلکه برگ های آن نیز برای سلامتی شما مفید هستند. برگ انجیر دارای خواص شگفت انگیزی است که به تنظیم سطح گلوکز خون شما کمک می کند. طبق یک مطالعه، گنجاندن برگ انجیر در رژیم غذایی به کنترل افزایش قند خون پس از یک وعده غذایی در بیماران دیابتی وابسته به انسولین کمک کرد.

می توانید برگ انجیر را به شکل چای مصرف کنید. ۴ تا ۵ برگ انجیر را در آب بجوشانید و به عنوان چای بنوشید. همچنین می توانید برگ انجیر را خشک کرده و آسیاب کنید تا پودر شود. می توانید دو قاشق غذاخوری از این پودر را به یک لیتر آب اضافه کرده و بجوشانید و بنوشید.

  1. جلوگیری از سرطان سینه

انجیر از جمله میوه هایی به حساب می آید که دارنده بیشترین مقدار فیبر می باشد. از طرفی زنانی که فیبر رژیمی بیشتری در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی مصرف می کنند، در خطر کمتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. مصرف زیاد فیبر با خطر ۱۶ درصدی کمتر ابتلا به سرطان سینه و ۲۴ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه قبل از شروع یائسگی همراه است. عصاره انجیر و انجیر خشک حاوی عناصری هستند که به پیشگیری از سرطان سینه زنان یائسه کمک می کنند.

  1. تقویت استخوان ها

انجیر حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که همگی به سلامت استخوان کمک می کنند. انجیر تراکم استخوان را بهبود می بخشد و تجزیه استخوان ها را که با افزایش سن شروع می شود، کاهش می دهد. کلسیم برای حفظ استخوان های سالم بسیار مهم است که انجیر یکی از بهترین منابع آن است. همچنین حاوی پتاسیم است که با افزایش از دست دادن کلسیم ادراری ناشی از رژیم های غذایی پر نمک مقابله می کند. این کار مانع از نازک شدن استخوان های شما نیز می شود.

  1. فواید انجیر؛ سرشار از آنتی اکسیدان

انجیر یک نیروگاه آنتی اکسیدانی است و رادیکال های آزاد موجود در بدن شما را خنثی کرده و با بیماری ها مبارزه می کند. هر چه انجیر رسیده تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. انجیر منبع غنی آنتی اکسیدان های فنلی نیز است. آنتی اکسیدان های موجود در انجیر لیپوپروتئین های پلاسما را غنی می کنند و حفاظت اکسیداسیون بیشتری را به عهده دارد.

  1. تنظیم فشار خون بالا

انجیر به کنترل فشار خون بالا کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزانه به کاهش فشار خون کمک می کند. فیبر موجود در انجیر خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد در حالی که محتوای پتاسیم انجیر حفظ آن را به همراه دارد. به غیر از پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ موجود در انجیر نیز به حفظ فشار خون کمک می کند.

  1. جلوگیری از فشار خون بالا

هنگامی که پتاسیم کمتر و سدیم بیشتر مصرف می کنید، تعادل سدیم، پتاسیم در بدن شما را مختل می کند. و راه برای فشار خون بالا هموار می شود. انجیر به دلیل غنی بودن از پتاسیم به بازیابی این تعادل موثر است.

  1. افزایش استقامت جنسی

انجیر به عنوان یک مکمل عالی برای باروری و قوای جنسی در نظر گرفته می شود. این میوه سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی هستند. همچنین سرشار از منیزیم است، ماده معدنی مورد نیاز برای تولید هورمون های جنسی آندروژن و استروژن. انجیر به بهبود انواع مختلف اختلالات جنسی مانند نازایی، اختلال نعوظ و میل جنسی کمک می کند. هیچ مدرک علمی قوی وجود ندارد، اما در بسیاری از فرهنگ ها، انجیر به عنوان نماد باروری در نظر گرفته می شود. آن ها همچنین اسید آمینه ای تولید می کنند که مسئول افزایش تولید اکسید نیتریک است که رگ های خونی را گسترش می دهد. و جریان خون را به تمام قسمت های بدن از جمله اندام های جنسی افزایش می دهد. انجیر را یک شب در شیر خیس کنید و روز بعد بخورید تا توانایی های جنسی خود را تقویت کنید.

  1. فواید انجیر؛ آسم را درمان کنید

یک روش کارآمد برای مقابله با آسم برونش، مصرف مخلوط پودر دانه شنبلیله، عسل و انجیر است. همچنین می توانید برای تسکین آسم آب انجیر مصرف کنید. انجیر منجر به مرطوب کردن غشای مخاطی می شود و خلط را تخلیه می کند که در نتیجه علائم آسم را درمان می کند. آن ها همچنین حاوی ترکیبات فیتوشیمی هستند که با رادیکال های آزاد که سبب تحریک آسم می شوند، مبارزه می کنند.

  1. پیشگیری از بیماری های مقاربتی

خوردن یا استفاده از عصاره انجیر به عنوان تسکین دهنده بیماری های مقاربتی در بسیاری از فرهنگ ها شناخته شده است. انجیر به عنوان مرهم آرام بخش برای بیماری های مقاربتی نیز معروف است.

  1. کاهش درد گلو

انجیر حاوی موسیلاژ بالایی است که گلودرد را التیام می بخشد و از آن در برابر عفونت گلو محافظت می کند. این میوه آرامش‌ بخش گلو است و آب طبیعی آن‌ ها درد و استرس تارهای صوتی را تسکین می ‌دهد. همچنین انجیر یک درمان طبیعی برای ورم لوزه است. این میوه به کاهش تورم و تحریک ناشی از این بیماری نیز کمک می کنند. از انجیر با آب گرم خمیر درست کنید و روی گلوی خود بمالید. نه تنها درد را کاهش می دهد بلکه سبب آرام شدن درد گلو می شود.

  1. جلوگیری از دژنراسیون ماکولا

انجیر می تواند از دژنراسیون ماکولا که یکی از دلایل اصلی کاهش بینایی در افراد مسن است، جلوگیری کند. از طرفی انجیر بینایی شما را تقویت کرده و از دژنراسیون ماکولا جلوگیری می کند زیرا حاوی مقدار زیادی ویتامین A می باشد. ویتامین A یک آنتی اکسیدان می باشد که سلامت چشم را بهبود می بخشد. از چشم ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از آسیب شبکیه نیز جلوگیری می کند.

  1. بهبود سلامت کبد

انجیر انسدادهای کبد را پاک می کند و در نتیجه سلامت آن را افزایش می دهد. یک مطالعه با نشان دادن تاثیر مثبت مصرف عصاره تهیه شده از برگ انجیر بر فعالیت محافظتی کبدی روی موش ها سبب شد که راه برای استفاده از آن در جلوگیری از آسیب کبدی در انسان نیز هموار شود.

  1. فواید انجیر؛ ملین طبیعی موثر

انجیر به دلیل داشتن فیبر زیاد به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند. این میوه مدفوع شما را نرم تر کرده و دفع آسان را امکان پذیر می کند. انجیر ترکیبات عالی در شربت های ملین است.

  1. جلوگیری از بیماری عروق کرونر قلب

آنتی اکسیدان های موجود در انجیر و همچنین خواص کاهش فشار خون آن، رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد که سبب مسدود شدن عروق کرونر می شود. از طرفی منجر به بیماری عروق کرونر قلب می شود. همچنین وجود پتاسیم، امگا ۳ و امگا ۶ در انجیر به پیشگیری از حملات قلبی کمک می کند.

  1. منبع خوب انرژی

افزودن انجیر به رژیم غذایی یک راه مطمئن برای افزایش سطح انرژی است. کربوهیدرات ها و قند موجود در انجیر درصد انرژی بدن شما را افزایش می دهد.

  1. بی خوابی را درمان می کند

یک رژیم غذایی متعادل برای خواب خوب ضروری است. گنجاندن انجیر در رژیم غذایی باعث افزایش کیفیت خواب شما می شود. آن ها حاوی اسید آمینه تریپتوفان هستند که به بدن شما کمک می کند ملاتونین ایجاد کند که در نهایت باعث خواب می شود. انجیر همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به خواب بهتر کمک می کند. تریپتوفان موجود در انجیر به سنتز ویتامین B3 در بدن شما کمک می کند تا از بی خوابی جلوگیری شود. کمبود ویتامین B3 در بدن، شما را بی ثبات و بی قرار می کند که می تواند خواب شما را مختل می کند. از طرفی انجیر منبع غنی منیزیم است، کمبود منیزیم در بدن نیز سبب استرس و تحریک پذیری می شود که منجر به بی خوابی می شود.

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

انجیر باکتری ‌ها و ویروس ‌های موجود در بدن که سبب بروز مشکلات سلامتی می شود را از بین می برد. آن ها حاوی مواد مغذی مانند پتاسیم و منگنز هستند که به همراه آنتی اکسیدان ها، سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند.

فواید انجیر برای پوست

  1. جلوگیری از چین و چروک

انجیر می تواند به جلوگیری از چین و چروک کمک کند. یک مطالعه بیان نمود که عصاره انجیر دارای اثر آنتی اکسیدانی و ضد کلاژناز بر روی پوست چروکیده است. که سبب می شود درصد چین و چروک روی صورت را کاهش می دهد. در مطالعه دیگری، مشخص شد که فرمولاسیون حاوی عصاره میوه انجیر، ملانین پوست، از دست دادن آب ترانس اپیدرمی و سبوم پوست را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین آبرسانی پوست را افزایش می دهد. از این رو، انجیر می تواند به عنوان درمانی برای هایپرپیگمانتاسیون، آکنه، کک و مک و چین و چروک استفاده شود.

  1. جوان سازی پوست

انجیر برای پوست شما بهترین است. چه آن ها را بخورید و چه آن ها را به عنوان ماسک استفاده کنید، پوست شما را زیبا می کنند. برای تهیه ماسک به این نکات توجه کنید. یک انجیر بزرگ یا دو انجیر کوچک بردارید. انجیر را از وسط نصف کرده و محتوای داخلی آن را بیرون بیاورید و کاملا له کنید. اگر می خواهید بافت پوست خود را بهتر کنید، یک قاشق چای خوری عسل یا ماست به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورت خود بمالید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید. سپس آن را با آب بشویید تا به پوستی شاداب دست یابید.

  1. درمان جوش و زگیل

می توانید انجیر را مستقیما روی پوست بمالید تا انواع التهابات پوستی مانند جوش و آبسه را کاهش دهید. یک مطالعه نشان داد که لاتکس درخت انجیر دارای فعالیت ضد زگیل است. که می تواند به دلیل فعالیت پروتئولیتیک آنزیم های لاتکس باشد.

  1. پوست خود را نرم و لطیف کنید

انجیر حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، یک آنتی اکسیدان قوی که به روشن و یکدست شدن رنگ پوست کمک می کند. پنج عدد انجیر را له کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. یک قاشق چای خوری پودر بلغور جو دوسر و شیر و نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را به آن اضافه کنید. خوب مخلوط کنید تا خمیر یکدستی آماده شود. از این ماسک صورت دو بار در هفته استفاده کنید تا پوستی نرم و صاف داشته باشید.

فواید انجیر برای مو

  1. حالت دهنده مو

انجیر می تواند مو را حالت دهد. این میوه در صنعت مراقبت از مو بسیار محبوب است زیرا از عصاره آن برای ایجاد نرم کننده های شگفت انگیز مو استفاده می شود. از طرفی عصاره این میوه رطوبت پوست سر را تامین کرده و به باز شدن گره موها نیز کمک می کند. این میوه مو را بدون این که سنگین کند، مرطوب می کنند.

  1. تقویت رشد مو

ریزش مو معمولا به دلیل عدم تغذیه مناسب رخ می دهد. انجیر حاوی مواد مغذی دوستدار مو مانند منیزیم، ویتامین C و ویتامین E است که باعث رشد مو می شود. مواد مغذی ضروری موجود در این میوه باعث تحریک گردش خون در پوست سر برای تسریع رشد مو می شود.

نکات قابل توجه

هنگام مصرف مقادیر زیاد انجیر باید احتیاط کنید زیرا می تواند باعث واکنش های آلرژیک، از استفراغ تا اسهال و حتی خارش پوست شود. افرادی که پوست حساسی دارند یا سابقه آلرژی دارند باید از خوردن یا مالیدن انجیر روی پوست خودداری کنند. هرگز انجیر نارس مصرف نکنید. آن ها لاتکس سفیدی تولید می کنند که حاوی ترکیباتی مانند فوروکومارین و 5 متوکسی پسورالن (5-MOP) است. که می تواند باعث ایجاد حساسیت شدید در اطراف دهان و لب ها شود و به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

 

منبع : خبرنامه
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه