ارسال به دیگران پرینت

محمد علی ایازی | مصاحبه محمد علی ایازی | حوزه علمیه قم

چند درصد از مردم در نماز جمعه شرکت می کنند ؟ تحرکات یک "جناح خاص" از نماز جمعه مشهد و اصفهان آغاز میشود

سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از بروز برخی رفتار و تندروی‌ها در حاشیه نمازهای جمعه کشور به دیده‌بان ایران گفت: عده‌ای با استفاده از امکانات عمومی فضای نماز جمعه را تبدیل به محلی جهت تسویه‌حساب شخصی با افراد کرده‌اند. به نظر می‌رسد، برخی از کانون‌های سیاسی فکر می‌کنند اگر بتوانند اهداف خود را در نماز جمعه مشهد و اصفهان آزمایش کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد تا موضوعات مدنظر خود را به کل کشور تسری دهند.

چند درصد از مردم در نماز جمعه شرکت می کنند ؟ تحرکات یک "جناح خاص" از نماز جمعه مشهد و اصفهان آغاز میشود

سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از بروز برخی رفتار و تندروی‌ها در حاشیه نمازهای جمعه کشور به دیده‌بان ایران گفت: عده‌ای با استفاده از امکانات عمومی فضای نماز جمعه را تبدیل به محلی جهت تسویه‌حساب شخصی با افراد کرده‌اند. به نظر می‌رسد، برخی از کانون‌های سیاسی فکر می‌کنند اگر بتوانند اهداف خود را در نماز جمعه مشهد و اصفهان آزمایش کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد تا موضوعات مدنظر خود را به کل کشور تسری دهند.

 آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر ائمه جمعه کشور با ایشان با تأکید بر اینکه خطبه‌ها باید پُر مغز، آموزنده و پاسخگوی سؤالات عمومی باشد، فرموده‌اند: "ادبیات خطبه باید گرم، صمیمی، اتحادآفرین، امیدبخش، بصیرت‌افزا و آرامش‌بخش به مردم باشد نه آنکه موجب اضطراب، حاشیه‌سازی، تلاطم روحی، بدبینی به وضع کنونی و آینده شود و برای هجمه معاندان نیز دستاویز ایجاد کند."

ایشان تأکید کردند؛ "امامان جمعه همانگونه که در خطبه‌های نماز جمعه، همه را امر به تقوا می‌کنند، خود نیز باید در تحصیل تقوا و عمل به آن حداکثر تلاش خود را انجام دهند زیرا اگر غیر از این باشد، نتیجه عکس خواهد داد. در نماز جمعه قشرها و سلایق مختلف حضور دارند، رفتار امام‌جمعه باید همانند رفتار پدر با فرزندان خود باشد و باید همه را بر سر سفره معنویت و دین بنشاند."

در همین رابطه سید محمدعلی ایازی یکی از اساتید برجسته حوزه‌های علمیه در رابطه با حواشی پیش آمده پس از اظهارات ائمه جمعه در هر هفته به دیده بان ایران گفت؛ به هر میزان که منزلت ائمه جمعه کشور کاهش پیدا کرده و افراد ضعیف و حتی فرصت طلب در پشت تریبون این فریضه مهم قرار بگیرند، به همان اندازه مخاطبان و مشتاقان حضور در نماز جمعه کاهش پیدا خواهد کرد.

او معتقد است؛ نباید فضای نماز جمعه در اختیار برخی از کانون‌های سیاسی جهت تخریب و تسویه حساب با افراد قرار بگیرد. متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که گعده‌های سیاسی هدفمند آن هم با استفاده از امکانات و بودجه‌های عمومی تندترین شعارها را در حین نماز جمعه علیه افراد مطرح می‌کنند.

نماز جمعه باید موجب همبستگی میان مردم شود 

آیت الله سید محمدعلی ایازی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران در خصوص اهمیت جایگاه «نماز جمعه» در جامعه و نظام اسلامی، اظهار داشت: تفاوت اصلی نماز جمعه با سایر نمازهای یومیه و عبادات، در ایجاد زمینه‌های همبستگی و پیوند میان مردم جامعه اسلامی است. 

وی گفت: برگزاری نماز جمعه با یک تشکیلات کامل موجب‌ می‌شود تا نمازگزاران تمامی مساجد در سطح یک شهر در یک مکان گرد هم آمده و همبستگی خود را در یک روز و ساعت مشخص اعلام کنند.

امام جمعه باید در میان مردم مقبولیت داشته باشد 

این استاد برجسته حوزه‌های علمیه با بیان این مطلب که نماز جمعه یک عمل عبادی-اجتماعی است، ابراز داشت: باید فردی به عنوان خطیب نماز جمعه انتخاب شود که به لحاظ جایگاه «علمی»، «تقوا» و «مقبولیت» در میان مردم مورد پذیرش باشد. برای مثال اگر در یک شهر قرار است فریضه نماز جمعه برپا شود، باید فردی در جایگاه خطیب نماز قرار بگیرد که از همه لحاظ نسبت به سایر ائمه جماعات آن شهر، برتری داشته باشد.

آیت الله ایازی با یادآوری نگاه ویژه حضرت امام(ره) به نماز جمعه، بیان داشت: امام راحل برای نماز جمعه تهران مرحوم آیت‌الله طالقانی را انتخاب کردند و پس از ایشان فرد سرشناسی همچون مرحوم آیت‌الله منتظری را معرفی کردند. انتخاب یک فرد تاثیرگذار برای ارتقای منزلت نماز جمعه بسیار مهم است، زیرا چنین فردی موجب می‌شود که جامعه اعتماد زیادی به این تریبون پیدا کند و به صحبت‌های مطرح شده در نماز جمعه توجه کند.

خطیب نماز جمعه باید مراقب ادبیات خود باشد 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: فردی که در جایگاه «امام جمعه» قرار می‌گیرد، باید در ادبیات خود بسیار دقت کند. زیرا این فرد وظیفه دارد با بیان خود نماز جمعه را تبدیل به یک کانون همبستگی کرده و اقشار مختلف را در کنار هم قرار دهد.

وی اضافه کرد: نباید خطیب نمازجمعه یک نگاه محدود سیاسی داشته باشد و تنها به نفع یک حزب و جریان سیاسی نزدیک به خود سخن بگوید. نگاه مطلق به یک جریان سیاسی موجب می‌شود تا روز به روز نمازگزاران کمتری در فریضه مهم نماز جمعه حاضر شوند.

نماز جمعه جای افراد فرصت طلب نیست

سید محمدعلی ایازی در پاسخ به این پرسش دیده بان ایران که آیا مشتاقان حضور در نمازجمعه نسبت به سال‌های نخست پس از انقلاب اسلامی کاهش پیدا نکرده است، بیان داشت: متاسفانه پس از انقلاب اسلامی به هر میزان که منزلت ائمه جمعه کشور کاهش پیدا کرده و افراد ضعیف، فرصت طلب در این جایگاه مهم قرار گرفتند؛ به همان اندازه موجب ریزش مخاطب این فریضه مهم دینی شده است. انتخاب افرادی که خوشنام نیستند و زبان ادبیات ضعیف دارند، در این سالها موجب کاهش حضور مردم در نماز جمعه شده است.

وی با ارائه آماری تأمل‌برانگیز از میزان حضور مردم در نمازهای جمعه سراسر کشور، عنوان داشت: آمارها نشان می‌دهد که تنها دو دهم درصد از جمعیت مردم یک شهر در فریضه مهم نماز جمعه حضور پیدا می‌کنند. این آمار نشانگر آن است که تلاش‌های اشتباه موجب شده تا جایگاه مهم نماز جمعه تقلیل پیدا کند. 

دشمن هم نمی‌توانست تا به این اندازه مخاطب نماز جمعه را کاهش دهد

آیت‌الله ایازی تصریح کرد: اتفاقی که در کاهش میزان حضور مردم در نماز جمعه رخ داده را حتی دشمنان نیز نمی‌توانستند تا به این سطح رقم بزنند.

این استاد برجسته حوزه‌های علمیه با انتقاد شدید از شکل‌گیری برخی گعده‌های سیاسی جهت‌دار در حین نماز جمعه، اظهار کرد: گاهی مشاهده می‌شود که یکسری کانون برای تسویه حساب با اشخاص در نمازهای جمعه شکل می‌گیرد. حملات به اشخاص مختلف و برخی حرکت‌های سیاسی که امروز دیده می‌شود هیچگونه سنخیتی با نماز جمعه صدر اسلام و همچنین اوایل انقلاب اسلامی ندارد.

تندترین شعارها از نمازهای جمعه به گوش می‌رسد 

وی گفت: تندترین شعارهای و موضع‌گیری‌های «سازمان‌دهی» و مدیریت شده از نمازهای جمعه شنیده می‌شود. این اتفاقات به هیچ وجه خودجوش نیست و همه این افراد به صورت تشکیلاتی و با استفاده از امکانات و بودجه‌های عمومی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

سید محمدعلی ایازی در بخش دیگری با پرداختن به برخی حواشی ایجاد شده در نماز جمعه شهرهای مهمی همچون؛ «مشهد» و «اصفهان»، بیان داشت: موضع‌گیری‌های امامان جمعه مشهد و اصفهان نیز را می‌توان ذیل برخی رفتارهای مدیریت شده بررسی کرد. 

ائمه جمعه مشهد و اصفهان سخنان یک جریان خاص را مطرح می‌کنند 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: امامان جمعه مشهد و اصفهان تنها درباره مسأله «حجاب» به صورت حساب شده سخن نمی‌گویند. این افراد درباره مسائلی همچون؛ «موسیقی» و «مسائل سیاسی» اظهارنظر می‌کنند.

آیت‌الله ایازی با یادآوری شکل‌گیری حوادث اجتماعی در چندسال اخیر، خاطرنشان کرد: ریشه حوادث دی‌ماه سال ۹۶ و آبان ۹۸ در برخی کانون‌های شکل گرفته در مشهد بود. این کانون‌های شناخته‌شده با بودجه‌های مختص به خود منجر به رخ دادن برخی اتفاقات و حرکات شدند.

این استاد برجسته حوزه‌های علمیه در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد، برخی از کانون‌های شکل گرفته فکر می‌کنند اگر بتوانند اهداف خود را در مشهد و اصفهان آزمایش کنند، این امکان را پیدا خواهند کرد تا موضوعات مدنظر خود را به کل کشور تسری دهند.

منبع : دیده‌بان ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      خدا امواتت بیامرزه حرف دل مارو زدی .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه