ارسال به دیگران پرینت

متقاضیان نهضت ملی مسکن | نهضت ملی مسکن | کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن

کاهش سود تسهیلات مسکن | خبر خوش معاون وزیر راه و شهرسازی برای مردم رسید!

معاون وزیر راه و شهرسازی از ساخت ۵۶۷ هزار واحد مسکن در کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده مطرح شده است.

کاهش سود تسهیلات مسکن | خبر خوش  معاون وزیر راه و شهرسازی برای مردم رسید!

خبر خوب برای متقاضیان نهضت ملی مسکن رسید.

محمود محمودزاده با یادآوری این‌که تاکنون 5.6 میلیون نفر در  7 فاز اعلام شده در طرح‌های حمایتی دولت ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: 90 درصد ثبت نام کنندگان، پالایش شده‌اند و اطلاع‌رسانی نیز توسط ادارات کل استان و شهرهای جدید برای طی مراحل مورد نیاز در تشکیل و تکمیل پرونده انجام شده است.​

وی افزود: عمده 10 درصد باقیمانده نیز شامل دو گروه می‌شوند که یا ثبت نامی‌های جدید و از 15 تیرماه به بعد هستند یا خانواده‌های دارای بیش از 3 فرزند هستند که مشمول قانون حمایت جمعیت می‌شوند و پالایش آن‌ها نیز در حال انجام است.

وی با بیان این که حدود 567 هزار واحد در حوزه مسکن شهری در حال ساخت است که حدود 50 هزار واحد آن بافت فرسوده است، تصریح کرد:  160 هزار واحد مسکن روستایی و 333 هزار واحد نیز خودمالک است، بیش از 400 هزار واحد نیز در مراحل شروع یعنی خاک‌برداری و فونداسیون قرار دارند که مجموع آن‌ها یک و نیم میلیون واحد می‌شود. از 4 میلیون واحد مورد تعهد 3.2  میلیون، مسکن شهری و مابقی آن مسکن روستایی است و برای مسکن شهری یک میلیون و 580 هزار واحد زمین مسکونی تامین شده است.

وی افزود: یک میلیون و 300 هزار واحد هم اراضی برای الحاق به محدوده یا شهرک و ... در مراحل بررسی کاربری در استان‌هاست که مجموع آن‌ها 2.9 میلیون استعداد تامین واحد دارد و بیش از 90 درصد اراضی 4ساله تاکنون تامین شده است.

*توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره شهرک‌سازی و مزایای آن در طرح نهضت ملی مسکن و در مواقعی که توسعه فیزیکی شهرها مناسب نیست، توضیح داد: سیاست ایجاد شهرک‌های جدید با دستورالعملی که در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد، بستر جدیدی را برای تسهیل ایجاد شهرک‌های جدید  توسط بخش خصوصی و بخش دولتی فراهم کرد.

محمودزاده  بیان کرد: برای بیش از 40 شهرک مطالعات اولیه در سطح استان‌ها انجام شده و برای برخی، مصوبات اولیه و برای 9 شهرک هم مصوبات نهایی شورای عالی مسکن دریافت شده که به عنوان فرصت‌های جدید توسعه شهری در طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

وی درباره متقاضیان نهضت ملی مسکن یادآور شد: گفت: بر اساس دستور رئیس جمهور باید کل زمین مورد نیاز برای 4 میلیون واحد مسکونی تا مرداد ماه تامین شود، یعنی تا انتهای مرداد باید زمین یک میلیون و 380 هزار واحد تعیین تکلیف شود و اگر این اتفاق رخ دهد ثبت نام جدید هم برای طرح نهضت ملی مسکن خواهیم داشت.

وی با تاکید بر اهمیت کیفیت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن از امضای تفامنامه‌ای کلی با یک شرکت بیمه برای تضمین کیفیت ساختمان‌ها خبر داد و با اشاره به این‌که طبق مصوبه شورای عالی مسکن که در حال اجراست، تمام ساکنین بافت‌های فرسوده کشور می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند که این تسهیلات برای تهران 450 میلیون تومان به مدت 20 سال و بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است.

محمودزاده افزود: پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نیز مطرح شده که در صورت تصویب می‌تواند برای افزایش تعداد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده کمک کند.

وی با اشاره به این‌که در حوزه صنعتی سازی هم برای افزایش رغبت سازنده‌ها، سقف تسهیلات با تصویب شورای عالی مسکن تا 20 درصد اضافه شد، اظهار کرد: این یک عدد قابل ملاحظه‌ای است و با تفاهمی که با بانک مرکزی در حال انجام دست بیشترین حجم پرداخت در بخش اول خواهد بود که به نفع پروژه‌های صنعتی سازی است.

وی اضافه کرد: برخی تکنولوژی‌های صنعتی دارای مجوز، از نظر قیمت تمام شده قابل رقابت نیستند و چون جامعه هدف ما آورده محدودی دارند، ما باید از بین تمام تکنیک‌های صنعتی گروهی را انتخاب کنیم که مزایای قیمت تمام شده و کیفیت و سرعت را باهم داشته‌باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که از دیماه سال گذشته تا امروز  333 هزار مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و تقاضای تسهیلات کرده‌اند، گفت: در سنوات گذشته به طور متوسط حدود 50 تا 70 هزار واحد در سال‌های عادی پروانه صادر می‌شده اما طی چند ماه اخیر و در این پروسه، برای 48 هزار واحد در شهر تهران تا کنون برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که حدود 10درصد آن‌ها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

محمودزاده ادامه داد: همچنین تفاهمی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت وساز 180 هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران منعقد شده و تا امروز نیز  120 هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌اند که اتفاق بزرگی است و اینکه در یک سال ساخت و ساز بیش‌از 230 هزار واحد انجام شود، رکورد بزرگی به شمار آمده و حتما در بازار مسکن تهران طی نیمه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت.در این خصوص برای 300 هزار واحد تسهیلات در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به این‌که یکی از راهبردهای وزارت راه و شهرسازی ساخت و ساز 800 هزار واحد برای دهک‌های اول تا سوم با حداکثر حمایت دولت و تسهیلات 5 درصدی است، افزود: راهبرد بعدی ساخت مسکن برای گروه‌های متوسط در حد استطاعت و با کمک نسبی دولت، راهبرد دیگر مسکن روستایی و راهبرد آخر نیز جاره‌داری حرفه‌ای است که این بسته در مجموع می‌تواند تاثیر قابل توجهی برای ایجاد تعادل بازار مسکن کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد: دستورالعملی به تمام مدیران کل استان‌ها برای افزایش کیفیت ابلاغ شده که در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت اولویت واگذاری زمین به شکل گروهی و یا فردی است و در شهرهایی مثل یزد و طبس این سیاست انجام شده و حتی در بسیاری از شهرها خانه‌ها به صورت ویلایی ساخته شده است.

وی متقاضیان نهضت ملی مسکن افزود: در 4 الی 5 استان نیاز 4 ساله تامین شده مثل سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و در برخی استان‌ها مثل استان‌های شمالی و برخی استان‌های غربی کوهستانی مشکل تامین زمین وجود دارد که هرچند در شرایط فعلی زمین بیش از ثبت نام شده‌ها تامین شده اما با توجه به دستور رئیس جمهور تا پایان مرداد ماه تامین زمین 4 ساله به اتمام خواهد رسید.

محمودزاده درباره رعایت معماری ایرانی_اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به تاکید قانون جهش تولید مسکن بر اجرای معماری ایرانی_اسلامی وزارت راه و شهرسازی کارگروهی متشکل از نهادهای دولتی و دانشگاهی و صاحب نظران هر استان تشکیل داد تا طرح نهضت ملی مسکن در هر شهر و استانی مبتنی بر معماری بومی آن شهر و استان اجرا شود.

وی تاکید کرد: این کارگروه تمام طرح‌های معماری و تفکیکی پروژه‌ها را کنترل و تصویب می‌کنند اما مسولیت نظارت در نهایت بر عهده شورای مسکن استان می‌تواند باشد.

*تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن تا پایان شهریور ماه

محمودزاده با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور ماه اولین واحدهای طرح نهصت ملی مسکن تحویل داده شود، گفت: پیش‌بینی اولیه این است که حدود 100 هزار واحد از استان‌های مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کرده اند، تحویل داده شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره مبلغ آورده طرح نهضت ملی مسکن و قیمت تمام شده گفت: مبلغ آورده برای هر دهک متفاوت است، دهک‌های اول تا سوم که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده و حدود 800 هزار خانوار حدود 80 درصد قیمت ساخت از طریق تسهیلات ساخت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دهک‌های متوسط حدود 55 درصد هزینه‌ تمام شده از طریق تسهیلات انجام می‌شود.

*تشکیل کارگروه ویژه تامین مالی نهضت ملی مسکن

محمودزاده از تشکیل کارگروه ویژه توسط معاون اول رئیس جمهور و با دستور رئیس جمهور برای تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن با توجه به توان خانوارها خبر داد و گفت: قیمت تمام شده ساختمان به بسیاری از مسائل بستگی دارد و دولت در تامین زمین، سود تسهیلات، یارانه انشعابات و ... کمک می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه آورده اولیه متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان‌های مختلف با توجه به تراکم ساختمان، زیربنا، زمان آغاز ساخت و ... متفاوت است، گفت: در شهرهای زیر 100 هزار نفر که زمین واگذار می‌شود، به نوعی مسکن تدریجی است و فشاری برای میزان آورده وجود ندارد اما در پروژه‌های انبوه‌سازی با توجه به تراکم ساختمان و ... متفاوت است و باید آورده زودتر پرداخت شود اما تلاش می‌شود قیمت‌ها درصد قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از واحدهای مجاور خارج از این طرح و ساخت بخش خصوصی شود.

محمودزاده درباره موضوع اساسی پایه قیمت گفت: این پروژه باید به نحوی انجام شود که هم صرفه اقتصادی برای سازنده‌ها داشته باشد و هم قیمت برای مردم به حداقل ممکن برسد. در برخی شهرهای جنوبی مشکل تامین مصالح و هزینه حمل وجود دارد که بر این اساس ضرایب در نظر گرفته شده و به قیمت پایه اضافه شده است.

محمودزاده انبوه سازان را بازوی فنی اجرای طرح نهضت ملی مسکن دانست و افزود: طی هفته‌های آتی جلساتی با هیئت مدیره جدید انبوه سازان خواهیم داشت تا از نظرات آن‌ها بهره‌مند شویم‌.

وی همچنین این را گفت که با توجه به نقش صندوق ملی مسکن بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن قطعا کمتر خواهد شد و جزئیات آن به اطلاع خواهد رسید.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه