ارسال به دیگران پرینت

سکته قلبی | علائمی در دهان

اگر این علائم را در دهانتان دارید در معرض خطر حمله قلبی هستید

پریودنتیت شدید (التهاب لثه) عفونت جدی لثه است که به بافت نرم آسیب می‌رساند و استخوانی را که دندان‌ها روی آن قرار دارند از بین می‌برد.

اگر این علائم را در دهانتان دارید در معرض خطر حمله قلبی هستید

اگر این علائم را در دهانتان دارید در معرض خطر حمله قلبی هستید 

عوامل زیادی خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. سن و ژنتیک نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلبی دارند. همچنین رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن، سیگار کشیدن و بیماری‌های لثه نیز باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شوند. در تحقیقی که در مجله پریودنتولوژی چاپ شد و دانشمندان دانشگاه هاروارد آن را انجام دادند مشخص شد کسانی که التهاب لثه دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی قرار دارند. 

پریودنتیت شدید (التهاب لثه) عفونت جدی لثه است که به بافت نرم آسیب می‌رساند و استخوانی را که دندان‌ها روی آن قرار دارند از بین می‌برد. التهاب لثه معمولاً به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان است، اما برخی از عوامل نیز باعث افزایش خطر ابتلا به آن می‌شوند. مثلاً افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت‌هایی مثل التهاب لثه هستند. التهاب لثه می‌تواند دیابت را بدتر کند. به همین دلیل اگر شخصی به دیابت مبتلاست و التهاب لثه دارد باید سریع‌تر این مشکل را درمان کند.  

مطالعات نشان داده که ارتباطی بین التهاب لثه و چند بیماری غیرواگیر مثل بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های تنفسی وجود دارد. هنوز شیوه این ارتباط مشخص نیست اما تصور می‌شود که باکتری‌های لثه ملتهب می‌توانند وارد جریان خون شوند و در بدن مشکلاتی به وجود آورند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که تشخیص و درمان زودهنگام پریودنیت می‌تواند راهی برای پیشگیری یا به تأخیر انداختن بیماری‌های مزمن باشد. 

متخصصان می‌گویند ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی عجیب نیست؛ اما این مسئله شگفت‌آور است که بیماری لثه می‌تواند چنین تأثیر زیادی بر بیماری‌های قلبی بگذارد. در این مطالعه نشان داده شد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در افرادی که بیماری لثه دارند سه برابر بیشتر از کسانی است که بیماری لثه ندارند.  

این یافته‌ها باعث می‌شود که بیش از گذشته بر سلامت دهان و دندان تأکید کنیم و بدانیم که حفظ سلامت دهان بر سلامت کلی بدن هم تأثیر می‌گذارد. پس باید آموزش‌ درباره اهمیت سلامت دهان و بیماری‌های مرتبط با لثه بیشتر شود تا همه مردم از خطرات ناشی از مشکلات دهان و دندان آگاه شوند. بدین ترتیب خطر ابتلا به حمله قلبی و بیماری‌های دیگر نیز کمتر می‌شود. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.) 

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه