ارسال به دیگران پرینت

کرونا | واکسن کرونا | تاریخ انقضای واکسن کرونا

ماجرای ورود واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا در ایران | آیا واکسن های حال حاضر تاریخ گذشته اند ؟

اطلاعیه‌ای که دیروز وزارت بهداشت منتشر کرد، کمی بحث‌برانگیز شد. در این اطلاعیه تاریخ انقضای واکسن کرونا پاستوکووک یک‌ساله شد.

ماجرای ورود واکسن‌های تاریخ گذشته کرونا در ایران | آیا واکسن های حال حاضر تاریخ گذشته اند ؟

 اطلاعیه‌ای که دیروز وزارت بهداشت منتشر کرد، کمی بحث‌برانگیز شد. در این اطلاعیه تاریخ انقضای واکسن کرونا پاستوکووک یک‌ساله شد.

اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که آیا این واکسن کرونا تاریخ انقضا دارد؟ اگر دارد چرا در همان ابتدا تاریخ انقضای آن مشخص نشده است.

آمیتیس رمضانی، مدیر مرکز تحقیقات انستیتو پاستور در مورد تاریخ انقضای واکسن کرونا می‌گوید: «گاهی برخی از جملات اشتباه برداشت می‌شود، گاهی برای آنکه یک واکسن ساخته شود، ١٠ سال زمان طول می‌کشد تا بتواند مجوز استفاده بگیرد.»

او ادامه می‌دهد که ماجرا در مورد کووید-١٩ کاملا متفاوت بود. در مورد کرونا وقتی آمار مرگ‌ومیرها در جهان بالا رفت و واکسن اولیه آن ساخته شد، در عرض یک سال مجوز اضطراری برای آن صادر شد. در چنین شرایطی برای یک واکسن اعتبار دو تا چهار ساله صادر نمی‌شود، ابتدا این مجوز به‌صورت کوتاه‌‌مدت داده می‌شود تا مردم استفاده کنند. در این مدت کارایی آن بررسی می‌شود که آیا می‌تواند عوارض آن را کم کند یا نه. در مدتی که واکسن مهلت ٦ ماهه دارد، کارشناسان نیز آن را بررسی و از نظر کمیت و کیفیت ارزیابی ‌می‌کنند.  او ادامه داد: «در تمام مدتی که واکسن در کشور وجود دارد، سازمان غذا و دارو به‌صورت ماهانه آن را ارزیابی و داده‌ها را چک‌می‌کند که آیا این واکسن با استانداردهای موجود دنیا تطبیق دارد یا نه.»  وقتی در این مدت همه استانداردهای آن چک شد دوباره مجوزش تایید می‌شود تا مدت زمان بیشتری بتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

او به این موضوع اشاره می‌کند که این روال در همه دنیا وجود دارد و حتی واکسن فایزر نیز هر ٦ و ٣ ماه یک‌بار ارزیابی و اعتبار آن تمدید می‌شود.

این محقق تاکید می‌کند که واکسن ماست و پنیر نیست که کپک بزند و از بین برود و تا زمانی که کارایی آن تایید شود، قابل استفاده است.

آمار فوتی‌های کرونا در تهران چند نفر است؟

مدیر عامل سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران:آمار فوتی های ناشی از کرونا زیر ۱۰ نفر است و در برخی روزها ۲ تا۳ نفر بوده است.

روزانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ متوفی غیرکرونایی در تهران داریم.

منبع : شهروند
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه