ارسال به دیگران پرینت

واکسن کرونا | واکسن نزده ها | کرونا | ارائه خدمات به واکسن‌نزده‌ها

هشدار به واکسن‌نزده‌ها | ارائه خدمات به واکسن‌نزده‌ها ممنوع شد !

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانه ایران من براساس دز یادآور ارائه شود، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ ارائه خدمات از ۱۵ مرداد ماه در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دز واکسن به اضافه دز یادآور است.

هشدار به واکسن‌نزده‌ها | ارائه خدمات به واکسن‌نزده‌ها ممنوع شد !

دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانه ایران من براساس دز یادآور ارائه شود، گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ ارائه خدمات از ۱۵ مرداد ماه در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دز واکسن کرونا به اضافه دز یادآور است.

حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با توجه به افزایش موارد بیماری کرونا درباره ارائه خدمات در بستر سامانه ایران من گفت: در شرایطی هستیم که بعد از چند هفته‌ای که بیماری در شرایط آرامی به سر می‌برد، ما شاهد مراجعات سرپایی کمتری بودیم و آمار بیماران بستری به حداقل رسیده و میزان موارد مرگ و میر در برخی از روزها به صفر رسیده بود. مجددا شاهد افزایش مراجعات سرپایی هستیم و اغلب موارد نیز مبتلا به زیرسویه‌های امیکرون هستند. علت این موضوع نیز این است که رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها با توجه به اینکه به دلیل واکسیناسیون در شرایط آرامی بودیم کمتر شده بود و توجهی به این مسائل نمی‌شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که باید به این نکته توجه کنیم که شرایط پاندمی کماکان در دنیا ادامه دارد و به قوت خود ساری و جاری است و اگرچه بحث واکسیناسیون در برخی از کشورها روند خوبی داشته است اما ما کماکان کشورهایی را داریم که درصد قابل توجهی از مردم آن‌ها واکسن کرونا  تزریق نکرده اند. این ویروس هم در حال گردش است و هر چند وقت یک بار سویه‌های جدید آن نمایان می‌شود لذا ما باید در شرایط پاندمی به موضوعاتی که باعث می‌شود بیماری مشکلاتی را ایجاد کند توجه کنیم.

دبیر کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه نباید اصول بهداشتی که مورد توجه است و کاهش بیماری را در پی دارد از یاد ببریم، تصریح کرد: شستن دست ها، استفاده از ماسک به ویژه در اماکن مسقف و تجمعات و… همچنین در کنار رعایت این پروتکل‌ها باید بحث واکسیناسیون را توجه کنیم و زنجیره تزریق واکسن کرونا  را تکمیل کنیم. این دو نکته در کنار دستورالعمل‌های بهداشتی که فعالیت کسب و کارها نیز در شرایط مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شده است و بحث مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه که در حال انجام است باید همواره مورد توجه ما باشد تا زمانی که براساس اعلام سازمان‌ها و مراجع رسمی از شرایط پاندمی خارج شده و شبیه آنفلوآنزا بخواهیم با کرونا مواجه شده و آن را مدیریت کنیم.

قاسمی تصریح کرد: در دو سال و چند ماه گذشته که از شرایط شیوع بیماری می‌گذرد تجربه‌های ارزشمندی را به دست آورده‌ایم که در نهایت منجر به راه اندازی سامانه ایران من و بحث مدیریت هوشمند در بستر این سامانه شد. علاوه بر اینکه تمامی دستگاه‌هایی که خدمات دهنده یا خدمات گیرنده هستند اعم از دانشگاه‌ها، مدارس، اصناف، کارکنان دولت، وزارت خانه‌ها، سیستم حمل و نقل درون شهری، برون شهری و… با توجه به اینکه استعلام از سامانه ایران من برای وضعیت واکسیناسیون و بیمار نبودن کماکان ادامه دارد ما مانند روزها و ماههای ابتدایی کرونا دیگر شاهد اعمال محدودیت‌ها نخواهیم بود مگر اینکه خدایی نکرده با شرایط عجیب و غریبی مواجه شویم که احتمال آن هم بسیار ضعیف است لذا اینکه بخواهیم دوباره محدودیت‌ها را مانند ماههای اول داشته باشیم به نظرم با توجه به بحث مدیریت هوشمند بیماری اتفاق نخواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که برای افرادی که دو دز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند چه برنامه‌ای پیش بینی شده است، گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا تکلیف شده است که خدمات در بستر سامانه ایران من براساس دز یادآور ارائه شود. یعنی افرادی که شش ماه از تاریخ تزریق دز دوم واکسن‌شان گذشته است حتما دز یادآور را تزریق کنند. لذا براساس مصوبه ستاد ملی کرونا که به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است؛ ارائه خدمات از ۱۵ مرداد ماه در بستر سامانه بر مبنای تزریق دو دز واکسن کرونا  به اضافه دز یادآور، برای افرادی که ۶ ماه از تزریق دز دومشان گذشته، صورت می‌گیرد.

دبیر کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: تمام خدماتی که در بستر سامانه ایران من ایجاد شده است بر قاعده این مبنا از ۱۵ مرداد ماه اعمال می‌شود و اگر افرادی باشند که از تزریق دز دومشان شش ماه گذشته باشد و برای تزریق دز یادآور اقدام نکرده باشند براساس این سامانه از ارائه خدمات به آن‌ها خودداری می‌شود.

قاسمی درباره تمهیدات اندیشیده برای بازگشت حجاج گفت: بازگشت حجاج از طریق مرزهای هوایی و فرودگاههای کشور انجام می‌پذیرد. کنترل حجاج در عربستان از طریق سازمان پزشکی حج و جمعیت هلال احمر انجام شده است و خوشبختانه براساس گزارشاتی که سازمان حج و زیارت اعلام کرده است ما مشکلی در بین حجاج نداشته ایم. اما در خصوص بازگشت حجاج مراقبت‌های سندرومیک توسط تیم‌های مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت که در فرودگاه‌ها مستقر هستند انجام می‌شود ضمن اینکه ما اطلاعات حجاج را از طریق سازمان حج و زیارت و جمعیت هلال احمر در اختیار داریم و در بستر سامانه علاوه بر اینکه برای این افراد پیامک‌های آموزشی ارسال می‌شود به خانه‌های بهداشت که در جغرافیای محل سکونت حجاج هستند اسامی این افراد ارسال شده تا اگر در بین حجاج علائمی از بیماری مشاهده شود آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شده و از آن‌ها درخواست می‌شود در قرنطینه بمانند تا جلوی انتشار ویروس گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص برگزاری مراسم‌های مرتبط با بازگشت حجاج ما از آنها درخواست داریم تا با توجه به شرایطی که نسبت به بیماری در حال حاضر داریم و با توجه به اینکه قدرت سرایت زیرسویه‌های امیکرون نسبت به موارد قبلی یک به ۱۸ است یعنی اگر در گذشته یک نفر مبتلا می‌شد ده نفر را مبتلا می‌کرد اما در حال حاضر یک نفر می‌تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند لذا توصیه ما این است که در برگزاری مراسم حتما اصول و موارد مربوط به فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک را مورد توجه قرار دهند.

دبیر کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تردد از مرزهای زمینی گفت: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تردد از مرزهای زمینی در واقع با ارائه کارت واکسن و پی سی آر منفی مشکلی ندارد ضمن اینکه تیم‌های مراقبت مرزی وزارت بهداشت در مرزها مستقر هستند و اقدامات لازم را انجام می‌دهند اگر در بین اتباع سایر کشورها که قصد ورود به کشور را دارند افراد مشکوکی را مشاهده کنند از جمعیت آن‌ها را جدا کرده و تست‌های سریع از آن‌ها گرفته می‌شود و چنانچه مبتلا باشند از ورودشان به داخل کشور جلوگیری می‌شود. در خصوص اتباع ایرانی هم اگر موارد مثبت مشاهده شود از این افراد خواسته می‌شود تا شرایط قرنطینه را رعایت کنند.

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه