ارسال به دیگران پرینت

اهواز

اهواز در ناسا رکورد زد + جزییات

تصویری که ناسا در مورد پیشروی گرما در جهان منتشر کرده است، اهواز را به عنوان یکی از شهرهای گرم کره زمین نشان می‌دهد.

اهواز در ناسا رکورد زد + جزییات

موج‌ گرما در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ۲۰۲۲، اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا را درنوردید زیرا دما در برخی نقاط، به بالای ۴۰ درجه سلسیوس رسید و بسیاری از رکوردهای اخیر را شکست.

نقشه‌ای که در این گزارش ارائه شده است، دمای هوای سطح سراسر نیمکره شرقی زمین را در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. این نقشه به واسطه ترکیب مشاهدات با نسخه‌ای از مدل جهانی سیستم مشاهده زمین گادرد(GEOS) تهیه شده است که از معادلات ریاضی برای نشان دادن فرآیندهای فیزیکی جو استفاده می‌کند.

اهواز گرم‌ترین نقطه نیمکره شرقی کره زمین

استیون پاوسون(Steven Pawson)، رئیس اداره جهانی مدلسازی و همگون‌سازی(GMAO) در مرکز پروازهای فضایی گادرد(GSFC) ناسا گفت: اگرچه یک الگوی واضح از یک موج جوی با مقادیر متناوبی از گرما به رنگ قرمز و سرما به رنگ آبی در مکان‌های مختلف وجود دارد. اما این ناحیه بزرگ که گرمای شدید و رکوردشکنی گرما را نشان می‌دهد، یکی دیگر از شاخص‌های واضح انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط انسان است. فعالیت‌ انسان باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی می‌شود که بر شرایط زندگی ما تأثیر می‌گذارند.

در غرب اروپا که پیشتر خشکسالی شدیدی را تجربه می‌کرد، موج گرما به آتش‌سوزی‌هایی دامن زد که در سراسر پرتغال، اسپانیا و بخش‌هایی از فرانسه رخ دادند. در پرتغال، دمای هوا در روز ۱۳ ژوئیه در شهر لیریا، به ۴۵ درجه سلسیوس رسید و بیش از ۳۰۰۰ هکتار در آتش سوخت. بیش از نیمی از کشور، در حالت هشدار قرمز قرار داشت زیرا آتش‌نشانان با ۱۴ آتش‌سوزی فعال مقابله کردند.

 

تصویر ارائه‌شده در این گزارش، مکان‌های تشخیص آتش‌سوزی را در پرتغال و اسپانیا نشان می‌دهد که توسط مجموعه رادیوسنجی تصویرساز مادون ‌قرمز مرئی(VIIRS) نصب‌شده روی ماهواره Suomi NPP، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۲ مشاهده شده‌اند. تشخیص‌ آتش‌سوزی در غرب مادرید، شهر لاس هردس را شامل می‌شود که در آن، بیش از ۱۵۰۰ هکتار سوخته است.

اهواز گرم‌ترین نقطه نیمکره شرقی کره زمین

گرمای بی‌سابقه در ایتالیا، به فروپاشی بخشی از یخچال مارمولادا(Marmolada Glacier) در سوم ژوئیه منجر شد. ریزش برف، یخ و صخره، جان ۱۱ کوهنورد را گرفت.

 

اداره هواشناسی بریتانیا، هشدارهایی را درباره گرمای شدید صادر کرد زیرا انتظار می‌رفت که دما همچنان به افزایش خود ادامه دهد و احتمالا رکورد بالاترین سطح گرما در طول تاریخ را بشکند.

در شمال آفریقا، تونس، موج گرما و آتش‌سوزی‌هایی را تحمل کرده است که به محصول غلات این کشور آسیب رسانده‌اند. در ۱۳ ژوئیه در پایتخت تونس، دمای هوا به ۴۸ درجه سلسیوس رسید و یک رکورد ۴۰ ساله را شکست.

در ایران، دما پس از رسیدن به ۵۲ درجه سلسیوس در اواخر ژوئن، در ماه ژوئیه در سطح بالایی ماند. تصویر ارائه‌شده در این گزارش، دمای هوا در اهواز را ۴۶.۵ درجه سلسیوس نشان می‌دهد.

تابستان در چین، سه موج گرما را به همراه داشته است که موجب شده آسفالت جاده‌ها خراب شود و کاشی‌های سقف‌ها ترک بردارند. رصدخانه خوجیاهویی شانگهای(Shanghai Xujiahui Observatory) که سوابق هواشناسی از سال ۱۸۷۳ در آن نگهداری می‌شوند، بالاترین دما را ثبت کرده که ۴۰.۹ درجه سلسیوس در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ بوده است. رطوبت بالا و نقطه شبنم(Dew point) همراه با دمای گرم شبانه، شرایط مرگباری را ایجاد کردند.

پاوسون گفت: چنین گرمای شدیدی، تأثیر مستقیمی بر سلامت انسان دارد و همچنین، می‌تواند پیامدهای دیگری نیز به همراه داشته باشد؛ از جمله آتش‌سوزی‌هایی که هم‌اکنون در اروپا و آفریقا رخ می‌دهند و در چند سال گذشته در آمریکای شمالی بیداد کرده‌اند.

منبع : عرشه آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه