ارسال به دیگران پرینت

کشف ژن جدید | آلزایمر زنان

کشف ژن جدیدی که نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان آلزایمر می‌گیرند

براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده شده که بیش از 5.8 میلیون نفر فقط در امریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که از هر 10 بیمار 6 نفر از آنان زن هستند.

کشف ژن جدیدی که نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان آلزایمر می‌گیرند

کشف ژن جدیدی که نشان می‌دهد زنان بیشتر از مردان آلزایمر می‌گیرند

تحقیقاتی که اخیراً در زمینه آلزایمر انجام شده نشان می‌دهد که ژنی جدید که عامل ایجاد خطر ژنتیکی است برای بیماری آلزایمر شناسایی شده. به نظر می‌رسد که این ژن در زنان بسیار قوی‌تر از مردان است. همین موضوع نشان می‌دهد که چرا زنان بیش از مردان به فراموشی مبتلا می‌شوند.

به گفته یکی از محققان برجسته در زمینه آلزایمر، این کشف به ما بینشی می‌دهد که بتوانیم راه‌های کاهش یا متوقف کردن این بیماری را پیدا کنیم. براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تخمین زده شده که بیش از 5.8 میلیون نفر فقط در امریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که از هر 10 بیمار 6 نفر از آنان زن هستند.

محققان دانشگاه شیکاگو و دانشکده پزشکی بوستون ژن جدیدی به نام MGMT را کشف کرده‌اند که خطر ابتلا به آلزایمر را در زنان افزایش می‌دهد. لیندزی فارر، مسئول این پژوهش، می‌گوید: «اگر نگوییم این اولین بار است که این کشف صورت گرفته، باید اعلام کنید که تأثیر این رویداد ژنتیکی خاص برای افزایش آلزایمر در میان زنان برای اولین بار است که به اثبات رسیده است.»

فارر گفت که ژن APOE که در سال 1993 کشف شد سه نوع دارد که یکی از آن‌ها خطر ابتلا به آلزایمر را بالا می‌برد. این محقق بیان کرد با وجود اینکه این ژن عاملی قدرتمند برای ابتلا به آلزایمر است، فقط یک‌سوم تا یک‌چهارم از موارد به این دلیل به آلزایمر مبتلا شده‌اند. 

محققان بیش از 30 سال است که به دنبال علت ژنتیکی بروز آلزایمر بوده‌اند. آن‌ها می‌دانستند که شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان بوده ولی گمان می‌کردند که به این دلیل است که زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند و حالا مشخص شده که این مسئله با مکانیسم‌های ژنتیکی در ارتباط است. پژوهشگران دریافتند که در آزمایشات سیگنال ژنتیکی در زنان بسیار قوی‌تر بوده و این آزمایش‌ها کاملاً مورد تأیید قرار گرفت. 

(استفاده از مطالب اختصاصی 55آنلاین بدون ذکر منبع ممنوع است.)

مترجم: مژده اصغرزاده

منبع : ۵۵ آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه