ارسال به دیگران پرینت

سنگدان مرغ | خواص سنگدان مرغ

دیگه سنگدان مرغ را دور نریز | خواص باور نکردنی سنگدان مرغ که تا به حال نمیدونستی

سنگدان مرغ یا گلوپاتژ (Crop) قسمتی از گوارش مرغ است که در آن غذا را دریافت، نگهداری و آماده تجزیه می‌کند. بعضی از خواص خوراکی و غذایی سنگدان مرغ عبارتند از:

 دیگه سنگدان مرغ را دور نریز |  خواص باور نکردنی سنگدان مرغ که تا به حال نمیدونستی

سنگدان مرغ یا گلوپاتژ (Crop) قسمتی از گوارش مرغ است که در آن غذا را دریافت، نگهداری و آماده تجزیه می‌کند. بعضی از خواص خوراکی و غذایی سنگدان مرغ عبارتند از:

1. منبع انرژی: سنگدان مرغ حاوی قند، پروتئین و چربی است که به عنوان منبع انرژی برای مرغ استفاده می‌شود.

2. جذب آب: سنگدان مرغ محیطی رطوبتی دارد که باعث جذب آب و الکترولیت‌ها از طریق غذا می‌شود.

3. تامین ویتامین: سنگدان مرغ حاوی ویتامین‌های B و C است که برای سلامتی مرغ لازم هستند.

4. فرآوری غذا: سنگدان مرغ غذا را برای دستگاه گوارش مرغ پالپ می‌کند.

5. جداسازی مواد زائد: سنگدان مرغ عملیات جداسازی غذای نامناسب و مواد زائد را انجام می‌دهد.

6. پالپ کردن غذا: بعد از تجزیه غذا در سنگدان مرغ، پالپ تولید شده به مرحله بعد دستگاه گوارش منتقل می‌شود تا هضم و جذب غذا انجام شود.

به طور کلی، سنگدان مرغ یکی از اعضای مهم دستگاه گوارش مرغ است که باعث ذخیره و فرآوری بهتر غذا می‌شود و به دلیل خواص خوراکی و غذایی آن، قابل استفاده در صنعت پرورش مرغ شده است.

سنگدان مرغ خواص بسیاری دارد، برای مطالعه‌ی این خواص، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

راسته میگن سنگدان مرغ خیلی خواص و فایده داره؟

یکی از سئوال هایی که همواره ذهن علاقمندان به مصرف گوشت مرغ را به خود مشغول می کند، فواید و نیز مضرات بخش های مختلف این نوع گوشت است. این ابهام و سئوال در مورد فواید سنگدان مرغ بیشتر وجود دارد و به باور بسیاری سنگدان مرغ  نه تنها مفید نیست بلکه مضراتی نیز دارد؛ باوری که البته با واقعیت چندان همسان نیست.

راسته میگن سنگدان مرغ خیلی خواص و فایده داره؟

 سنگدان، یک ماهیچه در شکم پرندگان است که در فرآیند تجزیه ذرات غذا برای هضم به کار می‌رود، و افراد زیادی از مصرف آن لذت می برند؛ یکی از مغذی ترین بخش های بدن مرغ که از قضا پروتئین زیادی هم دارد و برخی پزشکان بر مصرف آن تأکید دارند.

کارشناسان عقیده دارند یک فنجان گوشت سنگدان می‌تواند تا % ۸۸ مقدار توصیه شده از پروتیین را مصرف کننده در روز برآورده کند. چرا که زمانی که بدن وی پروتئین‌ها را تجزیه می‌کند، این آمینو اسید‌ها هستند که برای رشد ماهیچه و بافت بدن انسان مهم تلقی می‌شوند.

سنگ دان‌ها هم چربی کمی دارند و هم دارای ویتامین بالایی هستند. سنگدان دارای چندین ویتامین شامل ویتامین ب. ۱۲ است که برای عملکرد مغز و تشکیل سلول‌های خونی سفید، نیاسین، که برای گردش و تولید هورمون مناسب است و ریبوفلاوین که پوست و موی شما را سالم نگه می‌دارد، ضروری است.

مصرف سنگدان منجر به افزایش میزان مصرف آهن، فسفر و روی خواهد شد، آهن به بدن انسان کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمز خون را شکل دهند، فسفر که برای عملکرد ماهیچه و و روی، که، عملکرد‌های سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد، کمک می‌کند.

بررسی ترکیبات موجود در سنگدان مرغ

هر ۱۰۰ گرم از سنگدان مرغ که برابر با ۳.۵ اونس است، شامل ۳ گرم چربی است که کم‌تر از ۱ گرم چربی اشباع شده دارد. اگر به دنبال روش‌های کم چربی با افزودن پروتیین به رژیم غذایی خود هستید، سنگدان مرغ یک انتخاب سالم است. همان مقدار سنگدان مرغ نیز ۳۷۰ میلی گرم کلسترول دارد، که به طور قابل توجهی بیش از ۳۰۰ میلی گرم و یا کم‌تر است که باید خودتان را در روز محدود کنید. رژیم غذایی کم چربی اشباع شده و کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و انواع خاصی از سرطان‌ها را کاهش دهد.

پروتئین سنگدان مرغ

سنگدان مرغ حاوی مقدار زیادی پروتئین، یک ماده مغذی ضروری برای تولید انرژی است هم چنین در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم که پروتئین به پر کردن سلول‌هایی که ماهیچه‌های شما و بافت‌ها را می‌سازند، کمک می‌کند. برای هر ۹ کیلوگرم از وزنتان، باید ۸ گرم پروتئین بخورید که هر ۱۰۰ گرم از سنگدان مرغ ۳۰ گرم را برای این هدف فراهم می‌کند.

پروتئین موجود در سنگدان مرغ

هر ۱۰۰ گرم سنگدان مرغ، به شما ۳.۲ میلی گرم آهن و ۴.۴ میلی گرم روی می‌دهد. زنان به ۱۸ میلی گرم آهن و ۸ میلی گرم روی در هر روز نیاز دارند و مردان به ۸ میلی گرم آهن و ۱۱ میلی گرم روی به صورت روزانه نیاز دارند.

این مواد مغذی از سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می‌کنند و التیام زخم و کمک در تقسیم سلول را تقویت می‌کنند همچنین ۱.۰۴ میکروگرم از ۲.۴ میکروگرم ویتامین ب. ۱۲ را به دست می‌آورید که در هر روز نیاز دارید.  ویتامین ب. ۱۲ برای سیستم ایمنی سالم و برای عملکرد مناسب نورولوژیکی ضروری است.

پیشگیری از انواع سرطان

سنگدان غنی از پروتیین و مواد معدنی است و می‌تواند یک مکمل سالم باشد به عنوان مثال، سلنیوم ممکن است در برابر سرطان پستان، مثانه، ریه، پروستات و سرطان پوست شما را محافظت کند.

تاثیر در باروری و تیروئید

مواد معدنی موجود در سنگدان مرغ در تولید هورمون‌های تیروئید کمک است، از استرس اکسیداتیو فرد را محافظت می‌کنند و از بهداشت باروری حمایت می‌کنند.

سنگدان مرغ برای کاهش وزن و لاغری

سنگدان مرغ همچنین گزینه خوبی برای کاهش وزن است. به خاطر محتوای پروتئین بالا، گرسنگی را محدود می‌کنند و به فرد کمک می‌کنند تا در طول روز کالری بیشتری بسوزانید. نتایج حاصل از پنج مطالعه نشان داد که جیره‌های دارای پروتئین بالا، سیری را افزایش می‌دهند و این ماده غذایی می‌تواند به جلوگیری از چاقی و کاهش چربی احشایی کمک کند.

 سنگدان همچنین حاوی ویتامین b۱۲‌ می‌باشد، که نقش کلیدی در عملکرد مغز ایفا می‌کند و از تولید گلبول‌های قرمز حمایت می‌کند. همانطور که موسسات ملی بهداشت اشاره می‌کنند، کمبود ویتامین b۱۲ در گیاه خواران، سالمندان و افراد مبتلا به کم خونی و اختلالات گوارشی شایع‌تر است که اگر درمان نشود، ممکن است منجر به مشکلات حافظه، جنون،  افسردگی و خستگی شود.

لوسین، والین، آرژنین، گلایسین، آلانین و ایزولوسین تنها چند نمونه هستند. هم چنین به حفظ جرم بدون چربی در رژیم غذایی کمک می‌کند، که به نوبه خود به حفظ متابولیسم فرد کمک می‌کند. در مطالعه‌ای که در زمینه تغذیه بیان شد، افرادی که دریافت پروتیین خود را دو برابر کرده بودند، کمبود کالری، کاهش چربی و رشد ماهیچه بیشتری نسبت به رژیم غذایی متوسط داشتند. هر دو گروه شش روز در هفته تمرین کردند,، اما گروه پر پروتئین نتایج بهتری گرفتند.

سنگدان مرغ، ویتامین B۳ و نیاسین به میزان قابل توجهی وجود دارد که هر دو برای درمان مشکل استرس، تعدیل هورمون‌های جنسی در غده فوق کلیوی، بهبود گردش خون، سلامت مو‌ها و جلوگیری از ریزش موی سر و بهبود قدرت بینایی نقش دارند.

در میان نباید از مضرات مصرف بی رویه سنگدان مرغ نیز غافل شد. هر چند مطالعات اندکی در این زمینه انجام شده است، اما افراد اگر سطح کلسترول بالا دارند، ترجیح بر این است که از این مواد غذایی در حد اعتدال استفاده کنند.

محققان همچنین اشاره می‌کنند که سنگدان‌های مرغ حاوی چربی هستند و افراد مبتلا به نقرس باید از آن اجتناب کنند. این ترکیبات آلی، سطح اسید اوریک را بالا می‌برند و ممکن است باعث حملات نقرس شوند، اما در کل اگر در حد اعتدال مصرف شود، فرد دچار عوارض خاصی نخواهد شد.

کشاورزان اغلب از آنتی بیوتیک برای پیش گیری از بیماری در مرغ‌ها استفاده می‌کنند براساس گزارش گاردین، یک رژیم غذایی غنی از طیور ممکن است رشد باکتری‌های مقاوم به دارو را افزایش دهد؛ تنها راه برای کاهش این ریسک‌ها استفاده از مواد آلی است.

در مجموع پیشنهاد این است که افراد سنگدان مرغ را به بخشی از رژیم غذایی خود اضافه کنند، زیرا آن‌ها حاوی کلسترول بسیار بالا هستند و به طور مشخص سنگدان کبابی مرغ با سبزیجات تازه، یک غذای غنی از مواد مغذی سرشار از فیبر،  پتاسیم و ویتامین آ. است.

گفتنی است، خواص معرفی شده فقط و فقط در مورد سنگدان مرغی است که به صورت ارگانیک و با روش‌های طبیعی رشد کرده است و شامل روش های نوین پرورش مرغ نمی شود.

 

منبع : اقتصاد آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • اسی ارسالی در

      سنگدان‌هم‌فایده‌برابدن‌داره‌

    • هموطن ارسالی در

      والا سنگدان مرغ از خود مرغ گرانتره

    • خرمشهر ارسالی در

      حالا که ملت مافقیرشده شما هم هر اشغالی را به خوردشون بدین بگین که منفعت‌طلبی دارد😔

    • ناشناس ارسالی در

      کباب تابه ای درستش میکنم با برنج و گوجه کبابی خیلی خوشمزه میشه جاتون سبز

    • ناشناس ارسالی در

      کوه سنگدان مرغ تو پیدا کن ما دور نمی ریزیم کیلوی ۱۰۰ تومان تمامش کبابها میبرند یک هفته دنبال سنگدان مرغ هستم نیست اگر هم باشه کیلوی ۱۰۰ تومان

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه