ارسال به دیگران پرینت

بازی بانوان در مافیا | شب های مافیا

آیا بازی بانوان در شب‌های مافیا، جذابیت و کیفیت کمتری نسبت به آقایان دارد؟

همه چشم‌های خود را ببندند. گروه مافیا چشم‌های خود را باز کنند. شهروندان هنوز چشم‌های خود را بسته نگه دارند.

آیا بازی بانوان در شب‌های مافیا، جذابیت و کیفیت کمتری نسبت به آقایان دارد؟

سایه مرتضوی /بازیگر و فیلمنامه‌نویس 

همه چشم‌های خود را ببندند. گروه مافیا چشم‌های خود را باز کنند. شهروندان هنوز چشم‌های خود را بسته نگه دارند.

این مقدمه، شروع جنگی‌ست میان عقل، منطق، قدرتِ کلام، قدرتِ تجزیه و تحلیلِ بازیکنان و در یک کلام، قضاوت‌کردن و قضاوت‌شدن.

بازی مافیا، یک بازی‌ دورهمی‌ست که در چند سال اخیر از طریق سازمان ورزش‌های همگانی، بخش بازی‌های رومیزی، معرفی و در کافه بازی‌های رومیزی به نام ایونت مافیا به یکی از بازی‌های دورهمی جذاب تبدیل شد. این بازی آنقدر هیجان‌انگیز بود که در بیشتر جمع‌های دوستانه بدون توجه به جنسیت، سن و شغل همه‌گیر شد. اما در دوران همه‌گیری کرونا از طریق برنامه تلویزیونی شهروند-مافیا در شبکه سلامت به شهروندانِ بیشتری شناسانده شد. ولی اوج محبوبیت و شهرت این بازی با پخش برنامه‌ای به‌نام شب‌های مافیا به تهیه‌کنندگی سعید‌ ابوطالب در پلتفرم فیلیمو بود.

شب‌های مافیا با همبازی‌شدنِ هنرمندان و ورزشکاران معروف و شناخته شده که در سنین مختلف‌ بودند، به برنامه‌ای ۲ساعته پر از هیجان و اتفاق‌های خنده‌دار تبدیل شد.

اما جالب است نظر کارشناسان را در این باره بدانید. بازی مافیا را بازی‌ای می‌دانند که باعث تقویت توانایی استدلال، روابط عمومی، نقش‌پذیری، برنامه‌‌ریزی، بهبود زبانِ‌بدن و قابلیت‌های گفتاری-ارتباطی و بالارفتن قدرت تجزیه و تحلیل می‌شود. در کنار این، بسیاری عقیده دارند که بازی مافیا به فرد می‌آموزد که در مقابل فریب‌کاران و دروغ‌گویان به بهترین شکل ایستادگی کنند. در این میان گروهی هم عقیده دارند که بازی مافیا بهترین آزمون سنجش آی‌کیو است.

حال با توضیحات بالا سوالاتی مطرح می‌شود:

آیا بازی مافیا باعث بالارفتن و تقویت آی‌کیو و ای‌کیو می‌شود؟!

آیا جنسیت در تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری بازی تاثیر دارد؟! 

کارشناسان و متخصصان در زمینه کارکرد مغز، بر این عقیده هستند که باتوجه به اینکه هوشِ هر فرد، نسبی‌ست پس می‌شود با تغییر سبک زندگی، آن‌ را کم یا زیاد کرد. برای بالارفتن و تقویت‌ هوش، یکی از این را‌ه‌ها انجام بازی‌های فکری mind game چه به صورت رومیزی، چه به صورت کامپیوتری‌ست. این بازی‌ها با این هدف طراحی شده‌ است که کمک می‌کنند به بالارفتن و تقویت هوش، اما بازی‌هایی که تعاملی هستند و نیاز به تجزبه و تحلیل دارند به‌جز تقویت هوش، کمک به بالارفتن هوشِ‌هیجانی هم می‌کنند. یعنی هم کمک می‌کنند که ضریبِ‌هوشی(IQ) و هم هوشِ‌هیجانی(EQ) باهم تقویت شود.

 

از آنجایی که بازی مافیا هم جزو بازی‌های تحلیلی‌ست، پس می‌توان نتیجه گرفت که با انجام این بازی به بالارفتن IQ و EQ کمک می‌کنیم.

بهتر است بدانید که هوش‌ِهیجانی، ربطی به جنسیت ندارد. اما علت ضعیف‌تر بودن بعضی از بازیکنان مخصوصا خانم‌ها به علت دخیل کردن احساسات و عواطف بر تصمیم‌گیری‌شان است. در نظر داشته باشید که قسمت چپ مغز، مسئول داده‌های ریاضی و همچنین تجزیه و تحلیل است و قسمت راست مغز، مسئول داده‌های حسی و عواطف.

 

زنان به علت فیزیکِ بدن‌شان که مسئول بقا هستند احساسی و عاطفی‌تر نسبت به مردان عمل می‌کنند. به همین علت بیشتر زنان نیمکره راست مغزشان فعال‌تر است و همین فعالیتِ بیشترِ نیمکره راست، تاثیر می‌گذارد روی تصمیم‌گیری‌شان در بازی‌ مافیا. به عبارت دیگر احساسات‌شان بر منطق آنها غلبه می‌کند و به درستی نمی‌توانند تجزیه و تحلیل کنند.

اما در کل، ایونت مافیا یک بازی مفرح گروهی‌ست که علاوه بر بالابردن روحیه کار تیمی و همچنین تقویتِ قدرتِ گفتار و سخنوری، باعث افزایش خوشحالی در جامعه هم می‌شود.

حتی تماشای ایونت مافیا در قالب برنامه‌های سرگرم‌کننده هم می‌تواند علاوه بر سرگرمی همه مواردی که در بالا ذکر شد را هم افزایش دهد. با این حال که شاید بازی مافیای بانوان برای عده‌ای جذابیت نداشته و تماشایی نباشد، ولی می‌توان به جرات گفت که بازی شب‌های مافیا با گردانندگی «محمدرضا علیمردانی» کاملا توانست تمام این انتظارات را که از یک برنامه سرگرم‌کننده وجود داشت، برآورده کند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه