ارسال به دیگران پرینت

خواص | زردچوبه

خواص باور نکردنی زردچوبه که نمی دانستید !

در پژوهش های اخیر محققان متوجه شدند که کورکومین موجود در زردچوبه باعث رشد رگ های خونی پرورش یافته شده و می تواند بازسازی سلول های عروقی آسیب دیده را در انسان ممکن کند.

خواص باور نکردنی زردچوبه که نمی دانستید !

زردچوبه یک ادویه طبیعی است که ابتدا توسط هندی ها هم برای تهیه غذا و هم به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می شده و در حال حاضر توسط بسیاری از مردم در سراسر جهان استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که این ماده دارای فواید سلامتی بسیاری ناشی از عمل ماده فعال اصلی آن یعنی کورکومین است.

کورکومین یک ترکیب رنگدانه زرد است که به زردچوبه رنگ زرد می دهد. این ترکیب یک آنتی اکسیدان قوی و دارای خواص ضد التهابی قوی است. به گزارش سیناپرس،جدا از فواید شناخته شده آن از جمله ضد التهاب بودن، کاهش رشد سلول های سرطانی و کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی و مغزی، تیمی از مهندسان زیستی در دانشگاه کالیفرنیا اخیراً کشف کرده اند که این ترکیب رنگدانه زرد به بازسازی رگ های خونی و بافت ها نیز کمک می کند.

مدت‌ها گمان می ‌رفت که کورکومین باعث رشد سلول‌ها و بافت ‌های عروقی می ‌شود، با این حال، این نظریه تا زمانی که گروهی از مهندسان زیستی به رهبری هوینان لیو (Huinan Liu) کشف کردند که این امر می‌ تواند کمک زیادی به دنیای پزشکی کند. 

از آنجایی که رشد سلول های عروقی توسط پروتئین های سیگنال موسوم به VEGF کنترل می شود، محققان دریافتند که یافتن راهی برای ترویج ترشح مداوم این پروتئین ها کلید تسهیل رشد مجدد سلول ها است. بنابراین، پژوهشگران بر یافتن راهی برای ثابت نگه داشتن تولید این پروتئین ها در بدن تمرکز کردند. سپس، دانشمندان ترکیب کورکومین را بررسی کردند تا مشخص کنند که آیا این ماده این کار را انجام می دهد یا خیر.

کاری که پژوهشگران انجام دادند این بود که نانوذرات اکسید آهن را که دارای خواص مغناطیسی قوی هستند، با این ترکیب پوشاندند و آنها را برای تشکیل یک هیدروژل زیست سازگار مغناطیسی مخلوط کردند. محققان سپس این هیدروژل مغناطیسی را به سلول های بنیادی رشد یافته تزریق کردند. در ادامه محققان مشاهده کردند که این ترکیب به آرامی در کشت آزاد شده و به سلول ها آسیب نمی رساند. به گزارش سیناپرس،هنگامی که آنها این سلول ها را با سلول هایی که هیدروژل های ساخته شده از نانوذرات بدون پوشش کورکومین دریافت کردند، مقایسه کردند، متوجه شدند که دومی پروتئین ها را در مقادیر بیشتری نسبت به اولی ترشح می کند.

سپس، پژوهشگران تصمیم گرفتند تا دریابند که آیا می‌ توانند نانوذرات را به مناطقی از بدن هدایت کنند که می ‌خواهند. برای انجام این کار، دانشمندان چند تکه از بافت خوک تازه گرفتند و نانوذراتی را که دارای پوشش کورکومین بودند در لوله ای در پشت آن قرار دادند. محققان با استفاده از آهنربا توانستند نانوذرات را به راحتی به مناطقی از بافت خوک منتقل کنند که در نظر داشتند.

 این مطالعه نشان داده است که دانشمندان اکنون می توانند سلول ها و بافت های عروقی را در مقادیر بیشتری با استفاده از کورکومین رشد داده و حتی آنها را به مناطق مورد نظر بدن منتقل کنند. این امر جایگزینی و بازسازی سلول های عروقی آسیب دیده را در انسان ممکن می کند و در نتیجه کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از آن را موجب می شود.

در انتها لازم به یادآوری است که کورکومین در واقع یک ترکیب با چندین فایده برای سلامتی است و جای تعجب نیست که دانشمندان آن را به عنوان یک مکمل قوی و در دسترس طبقه بندی کرده اند. 

 

منبع : بهداشت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه