ارسال به دیگران پرینت

چای | چای زرد چوبه | طرز تهیه چای زرد چوبه

چای زردچوبه ! | با این دستور چای زردچوبه درست کنید!

زردچوبه در فرهنگ و غذاهای هندی ماده اصلی و اولیه غذا و ادویه‌ای بی نظیر در سراسر جهان محسوب می شود

چای زردچوبه ! |  با این دستور چای زردچوبه درست کنید!

زردچوبه در فرهنگ و غذاهای هندی ماده اصلی و اولیه غذا و ادویه‌ای بی نظیر در سراسر جهان محسوب می شود. از این پودر می توانید برای تهیه یک چای خوشمزه که «شیر طلایی» نامیده می شود، استفاده کنید. در بیشتر دستور العمل های انواع چای زردچوبه بعضی مواد را با شیر ترکیب می کنند، تا نوشیدنی خامه ای طلایی با طعمی غنی و صاف ایجاد شود. این چای دارای رایحه ای خاکی است و طعم متفاوتی دارد.

 

چای زردچوبه چیست؟

چای زردچوبه از ریشه گیاه زردچوبه به دست می‌آید. این گیاه بومی جنوب شرقی آسیاست. چون خواص ضد التهابی دارد، در طب سنتی استفاده می‌شود. بیش از 70٪ تأمین زردچوبه جهان، بر عهده ی کشور هند است. عنصر اصلی زردچوبه ماده «کورکومین» می باشد. کورکومین ماده ای است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد. چای زردچوبه نسبت به زردچوبه ی خام تلخی کمتری دارد؛ زیرا چای زردچوبه اغلب با چاشنی های مختلفی ترکیب و تهیه می شود. همچنین این چای طعمی دلنشین دارد.

 

چای زردچوبه چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

با نوشیدن یک فنجان چای زردچوبه یا مصرف مکمل های زردچوبه می توانید از همه فواید این گیاه بهره ببرید. زردچوبه برای درمان درد و ورم مفاصل ( مخصوصا ورم پا ها در بارداری ) بسیار مفید است. بنیاد آرتریت مطالعات متعددی را ارائه کرده که نشان داده است: « زردچوبه در کاهش التهاب و تسکین درد مفاصل موثر می باشد». یکی دیگر از مطالعات گزارش داده است: «ماده کورکومین از دیکلوفناک ( داروی ضد التهابی است و معمولاً پزشکان آن را تجویز می کنند ) در درمان آرتریت روماتوئید تاثیرگذارتر است».

در گذشته از زردچوبه به عنوان ماده‌ای ضد سرطان استفاده می‌شده است .سعی کنید در پخت بیشتر غذاهایتان، از زردچوبه استفاده کنید؛ چون هم پر خاصیت است و هم به غذا رنگ می‌دهد.

 

چای زردچوبه، موجب تسریع در کاهش وزن می شود. و برای سفید کردن دندان بسیار مفید است. خواص ضد باکتریایی زردچوبه، با باکتری های ایجاد حفره و بیماری لثه مقابله می کند. کورکومین موجود در زردچوبه به محافظت از سلامت قلب و کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد خون ) کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در چای همچنین از ایجاد پلاک در عروق که این پلاک ها می توانند باعث حمله قلبی و لخته شدن خون شوند،جلوگیری می کنند.

چای زردچوبه، به دلیل غلظت بالای آنتی اکسیدان، می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد برای جلوگیری از بیماری های عصبی، مانند: آلزایمر، و همچنین برخی از انواع سرطان ها مبارزه می کنند. زردچوبه حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است که به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن، و بیماری هایی همچون: سرماخوردگی و گرگرفتگی کمک می کند.

چگونه چای زردچوبه درست کنیم؟

مواد لازم

2 فنجان شیر (در صورت تمایل می توانید از شیر بادام یا شیر نارگیل استفاده کنید)؛

یک قاشق چای خوری ریشه زردچوبه یا یک عدد چای کیسه ای زردچوبه؛

یک قاشق چای خوری دارچین؛

به اندازه نوک قاشق فلفل سیاه؛

یک تکه 1/2 اینچی ریشه زنجبیل یا 1/2 قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل.

چگونه این چای را دم کنیم؟

مرحله 1: ترکیبات را داخل آب جوش بریزید

 

ابتدا آب را به جوش بیاورید. تمامی مواد را به یک قابلمه ی کوچک یا یک شیر داغ کن اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه صبر کنید تا به جوش بیاید. هنگامی که عطر و بوی زردچوبه و بقیه چاشنی ها در فضا پیچید، چای شما آماده است.

 

مرحله 2: از صافی رد کنید و چایتان را شیرین کنید

 

چای زردچوبه را از چای صاف کن یا یک الک دستی رد کنید. تا ذرات درشت جدا شوند. حالا می توانید چای زردچوبه طلایی رنگی که درست کردید را داخل یک فنجان بریزید. می توانید این چای را با عسل خام، روغن نارگیل یا شربت افرا شیرین کرده و در کنار عزیزانتان نوش جان کنید.

 

چای زردچوبه را می توانید به سبکی دیگر نیز آماده کنید. نیازی به حرارت گاز نیست. ابتدا آب را در کتری برقی، سماور یا چای ساز، به خوبی به جوش بیاورید. و بعد آب جوش، چاشنی ها و زردچوبه را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزد. دستگاه را روشن کنید تا چایتان خامه ای شود. حالا داخل ظرفی بریزید و خوب هم بزنید. شیر گرم را آرام آرام اضافه کنید و داخل فنجان بریزید و بعد سرو کنید.

 

چگونه می توانیم پودر زردچوبه را تهیه نماییم؟

پودر زردچوبه را به چند شکل می توانید تهیه کنید. یا این که ریشه ی زردچوبه را بخرید و با آسیاب پودر کنید. و یا آن را آماده تهیه کنید. ساده ترین ابزار برای تهیه پودر زردچوبه، دستگاه ادویه ساز است؛ اما شما می توانید برای این کار از مخلوط کن یا رنده نیز استفاده کنید. همیشه از ریشه های زردچوبه تازه برای دریافت خواص درمانی بیشتر و طعمی بهتر، بهره ببرید.

 

از چه چاشنی ها و ادویه‌های دیگری می‌توانیم استفاده کنیم؟زیبایی چای زردچوبه به این است که باید با ادویه ها و چاشنی های مختلف ترکیب شود؛ زیرا ادویه ها طعم چای را تغییر می دهند و آن را خوشایند می کنند. برخی از محبوب ترین ادویه ها برای چای زردچوبه، شامل: زنجبیل، هل، سیر و گشنیز می‌شود.

 

برای تعطیلات آخر هفته که در منزل هستید، می توانید از جوز هندی، میخک و بادیان ستاره ای برای چاشنی چای زردچوبه، استفاده کنید. همچنین برای این که به چایتان طعم متفاوتی بدهید، می توانید یک مقدار جزئی فلفل کاین ( قرمز) به آن اضافه کنید.

 

برای این که چای زردچوبه اثر قدرتمند و فوق العاده ای داشته باشد، می توانید مقداری چای سبز به چایتان اضافه کنید. برای اینکه صبحتان را با سرحالی شروع کنید، بد نیست مقداری چای طبیعی نیز بنوشید؛ زیرا برای اول صبح، مقداری کافئین نیز لازم است. به این صورت، تناسب را در اضافه کردن مواد رعایت کرده‌اید.

 

چای زردچوبه چه عوارض جانبی دارد؟

اگر این چای را به اندازه مناسب بنوشید، بی خطر است. افرادی که به زردچوبه حساسیت دارند، باید از نوشیدن این چای خودداری کنند!

 

برای جلوگیری از لکه شدن چه باید کرد؟

رنگ زردچوبه کمی تند است. و در صورتی که در حین کار بر روی لباستان بپاشد، ممکن است لکه ی آن باقی بماند یا دستتان را لکه دار کند. در حین خرد کردن گیاه زردچوبه، از دستکش استفاده کنید. هنگامی که به تهیه چای مشغول هستید، از پیش بند استفاده کنید، تا لباس هایتان لکه نشود. مقداری جوش شیرین و سرکه را با هم مخلوط کنید. تا خمیری به دست آید. سپس خمیر را به لکه های زرد روی میز بمالید و با پارچه بکشید، تا لکه ها را به خوبی از بین ببرد.

 

تداخلات  آنجا که زردچوبه خاصیت کاهش دهنده التهاب دارد، می تواند با داروهای ضد التهابی همچون NSAIDs و داروهایی که قند خون را تنظیم می کنند، تداخل ایجاد کند. در صورت مصرف هر نوع دارویی، قبل از نوشیدن چای زردچوبه، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

 

خانم های بارد

خانم های باردار در حین بارداری یا شیردهی می توانند، زردچوبه را به مقداری که در پخت و پز استفاده می کنند، مصرف کنند. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که خانم های باردار بیشتر از دو فنجان، از این چای را در طول روز، ننوشند

 

دنیای خود را با چای زردچوبه، پر چاشنی کن

چای زردچوبه، یک نوشیدنی خوش طعمی است که بر اساس سلیقه و ذائقه ای که دارید، می توانید آن را دم کنید. در تهیه این چای می‌توانید ادویه هایی را که دوست ندارید، حذف کنید. در صورت استفاده از ادویه های مختلف برای آن، تنها با صرف 5 دقیقه وقت حاضر می‌شود. در طب چینی، این چای یکی از محبوب ترین داروها محسوب می‌شود. چای زردچوبه به درمان بیماری عصبی و چاقی کمک می کند. از مزارع قاره آسیا تا سواحل آمریکا، چای زردچوبه، یک نوشیدنی بسیار خاص و مجلل است و مصرف آن می تواند به سلامتی بدنتان کمک زیادی بکند

 

این چای را در فصول پاییز و زمستان حتما درست کنید. اگر دوست گیاه خوار دارید، می توانید او را با این چای غافلگیر کنید.ید.ار

منبع : جماران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه