ارسال به دیگران پرینت

ویروس جدید | ایران

زنگ خطر روشن شد | شیوع یک ویروس جدید در ایران

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کرونا ضمن تشریح ارتباط بین نارسایی کبد کودکان با ابتلا به کرونای شدید گفت: احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس هایی که دچار اسهال می شوند، بسیار اندک است، اما به هر حال هر بیماری ویروسی که شیوع گسترده ای پیدا کند، احتمال درصدی از مرگ و میر در آن وجود دارد.

زنگ خطر روشن شد | شیوع یک ویروس جدید در ایران

در هفته های اخیر، شاهد شیوع گسترده اسهال و استفراغ در میان ایرانیان بخصوص اسهال خونی در بین کودکان بوده ایم، به نحوی که آمار مراجعات سرپایی به بیمارستان ها بخصوص بیمارستان های کودکان در سطح کشورمان افزایش یافته است. اخیرا در همین راستا، مریم مسعودی فر، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت از افزایش ابتلا به اسهال ویروسی در کشور خبر داده است. به نظر می رسد احتمال ابتلای کودکان به این بیماری بیشتر باشد و این بیماری بتواند در کودکان اسهال ویروسی ایجاد کند.

آیا موارد اخیر اسهال و استفراغ ناشی از شیوع یک ویروس جدید است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر شیوع یک ویروس جدید که منجر به بروز بیماری خفیف و اسهال و استفراغ در میان مبتلایان می شود و در بسیاری از موارد نیز کودکان را دچار اسهال خونی می کند، باعث ایجاد نگرانی هایی در میان ایرانیان شده است. پیام های ارسالی مخاطبان رکنا به این پایگاه خبری نیز نشان می دهد که در چند هفته گذشته، بیمارستان های تهران با مراجعات سرپایی و حتی بستری زیادی با علایم نظیر استفراغ و اسهال خونی مواجه بوده اند و بخش زیادی از مراجعات مربوط به کودکان بوده است.

این اتفاقات اما در حالی رخ داده است که در ابتدای خردادماه، در دو روز متوالی شاهد مسمومیت دانشجویان دو خوابگاه دانشجویی شامل یک خوابگاه دخترانه و یک خوابگاه پسرانه در تهران بودیم که علت این مسمومیت ها، اسهال ویروسی اعلام شد. بعد هم برخی مقامات بهداشتی استان تهران تاکید کردند که احتمالا علت مسمومیت این دانشجویان و البته بسیاری از موارد دیگر دچار شدن به اسهال در هفته های اخیر، ابتلا به روتاویروس بوده است. البته این احتمال هنوز به طور قطعی تایید نشده و مشخص نیست دقیقا شیوع چه ویروسی در چند هفته گذشته منجر به افزایش موارد استفراغ و بخصوص اسهال ویروسی در ایران شده است.

این نکته ای است که دکتر پیام طبرسی، متخصص بیماری های عفونی و دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کرونا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: هنوز نوع ویروسی که منجر به افزایش موارد اسهال ویروسی در کشورمان شده، به طور دقیق اعلام نشده است، ولی شکی نیست که در هفته های شاهد افزایش موارد ابتلای ایرانیان به این بیماری بوده ایم. این بیماری در کودکان و بزرگسالان منجر به اسهال خونی می شود. البته باید توجه داشت که اساسا ما اکنون در فصل اسهال و استفراغ قرار داریم و صرفا یک ویروس منجر به بروز این عارضه نمی شود.

وی افزود: ویروس ها و باکتری های زیادی می توانند منجر به اسهال و استفراغ شوند. این عوامل گوارشی جدید نیستند و سال هاست که در جامعه ما وجود دارند، اما در چند هفته گذشته، شدت شیوع عوامل ویروسی یا باکتریایی منجر به اسهال و استفراغ افزایش یافته، ولی بازهم ما نگرانی زیادی از این بابت نداریم، چون عمده این عوامل گوارشی چندان خطرناک نیستند. البته اگر تعداد موارد دچار این بیماری افزایش یابد، قطعا تعدادی از بیماران نیز به ناچار بستری خواهند شد، ولی بازهم عمده مبتلایان به صورت سرپایی درمان می شوند.

چگونه می توان از ابتلا به اسهال ویروسی پیشگیری کرد؟

طبرسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال مرگ و میر بر اثر ابتلا به اسهال ویروسی وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس هایی که دچار اسهال می شوند، بسیار اندک است، اما به هر حال هر بیماری ویروسی که شیوع گسترده ای پیدا کند، احتمال درصدی از مرگ و میر در آن وجود دارد. البته درباره موارد اسهال ویروسی شایع شده در هفته های اخیر، احتمال مرگ و میر آن قدر پایین است که ما نگرانی زیادی از این بابت نداریم.

وی در ادامه تاکید کرد: رعایت نکات بهداشت فردی، مهمترین عامل پیشگیری از ابتلا به اسهال ویروسی است؛ یعنی ما باید این روزها توجه زیادی به شست و شوی مکرر دست، مصرف غذای سالم و بخصوص آب تازه و پاکیزه داشته باشیم؛ بخصوص که اساسا روزهای پایانی بهار و آغاز تابستان، زمان شیوع این بیماری ها محسوب می شود و ما همه ساله در این ایام با افزایش موارد اسهال و استفراغ ناشی از عوامل ویروسی و باکتریایی مواجه می شویم. البته امسال تعداد موارد ابتلا به این بیماری نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است.

شیوع اندک نارسایی و خودایمنی کبد در میان کودکان مبتلا به کرونای شدید در جهان

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در ماه های اخیر شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری خودایمنی کبد بخصوص در میان کودکان در سطح جهان بوده ایم و در چند هفته گذشته، مواردی از ابتلا به این بیماری نیز در کشورمان گزارش شده است. پیام های ارسالی مخاطبان به پایگاه خبری رکنا حاکی از آن است که عمده کودکانی که به این بیماری دچار شده اند، کودکانی بوده اند که پیش از این دچار انواع شدید کرونا شده اند. به همین دلیل، از دکتر طبرسی درباره رابطه بین ابتلا به کرونای شدید و دچار شدن به بیماری خودایمنی کبد در کودکان سوال کردیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در این باره در پاسخ به رکنا گفت: در ایران هنوز موارد زیادی از دچار شدن به نارسایی کبد بعد از ابتلا به کرونای شدید گزارش نشده، ولی ما در برخی کشورهای آسیایی و اروپایی این مساله در میان تعداد محدودی از کودکان زیر 5 سال مشاهده شده است. مهمترین عامل ابتلا به این بیماری، دچار شدن کودکان آدنو ویروس بوده است، ولی بازهم در برخی موارد ابتلا به این ویروس تایید نشده و هنوز مساله تحت بررسی است.

وی در ادامه تاکید کرد: موارد دچار شدن کودکان به نارسایی یا خودایمنی کبد بعد از ابتلا به کرونای شدید چندان در سطح جهان زیاد نبوده است، بنابراین خانواده ها نباید نگرانی زیادی از این مساله داشته باشند. اساسا هم هر سال بیماری های جدیدی در دنیا در موارد محدود بروز پیدا می کند که علت دقیق آن بعدا مشخص می شود و به نظر می رسد این بیماری نیز یکی از همین بیماری ها باشد.

در صورت مواجهه با فرد مبتلا با آبله میمون، ماسک بزنید

طبرسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا ویروس آبله میمون از راه هوا نیز منتقل می شود یا خیر، اظهار داشت: نوع جدید ویروس آبله میمون که اخیرا در برخی کشورهای جهان شایع شده است، از نظر راه های انتقال، مقداری با ویروس آبله میمون که در سال های قبل در قاره آفریقا مشاهده می شد، تفاوت دارد.

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کرونا ادامه داد: در سال های گذشته در قاره آفریقا، افراد صرفا بر اثر تماس مستقیم با حیوان یا فرد آلوده به آبله میمون مبتلا می شدند، اما برخی موارد گزارش شده ابتلا به آبله میمون در آمریکا و اروپا، هیچ تماس مستقیمی با حیوان یا فرد آلوده به این ویروس نداشته اند، بنابراین مسئولان بهداشتی کشورهای غربی پیشنهاد می دهند که احتیاطات لازم برای احتمال انتقال آبله میمون از راه هوا انجام شود.

وی در پایان تصریح کرد: یکی از مهمترین احتیاطات تنفسی لازم برای پیشگیری از ابتلا به آبله میمون، این است که اگر افراد با شخص مبتلا یا مشکوک به این بیماری مواجه شدند، حتما ماسک بزنند، اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که آیا ویروس آبله میمون از راه هوا منتقل می شود یا خیر.

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه