ارسال به دیگران پرینت

گردو غبار | سد دجله و فرات

علت اصلی گرد غبار در منطقه چیست ؟ | انگشت اتهام به سمت ترکیه

این مسأله موجب شد تا اراضی کشاورزی و تالاب‌های پایین دست به شدت تحت تاثیر کم آبی رها و خشک شده و منشا گرد و غبار باشند

علت اصلی گرد غبار در منطقه چیست ؟ |  انگشت اتهام به سمت ترکیه

روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست افزود: در برخی رسانه‌های خبری به نقل از بنده اخباری منتشر شده که ترکیه منشأ گرد و غبار برای ایران نیست که موضع‌گیری‌های زیادی را نیز به دنبال داشته است، بله هنوز هم می‌گویم که کشور ترکیه و پهنه سرزمینی آن مستقیم منشأ گرد و غبار نیست اما عملکرد نادرست آن بر روی منابع آبی و احداث سد مشکل گرد و غبار در پایین دست و در کشورهای عراق و سوریه را تشدید کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید گفته‌های مراجع رسمی ملاک قرار گیرند اظهار داشت: اینکه گسیل گرد و غبار را فقط به برخاست از عراق نسبت بدهیم درست نیست بلکه عواملی مختلف در این مسأله دخیل هستند از جمله سدسازی ترکیه که بر روی این ۲ رودخانه در بالادست انجام شده است. 

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: این مسأله موجب شد تا اراضی کشاورزی و تالاب‌های پایین دست به شدت تحت تاثیر کم آبی رها و خشک شده و منشا گرد و غبار باشند، بنابراین به طور قطع ترکیه به طور غیرمستقیم روی شدت و تکرار غبار خیزی و گسیل آن به سمت کشورمان تاثیر گذاشته است، اما نه اینکه خودش کشوری غبارخیز و گسیل کننده گرد و غبار به سمت کشور باشد. 

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: مطالعه ای انجام داده‌ایم که در آن مشخص شد ٢٧٠ میلیون هکتار عرصه غبارخیزی خارجی در اطراف کشور ایران و منطقه خاورمیانه وجود دارد، این مطالعه نشان داد عرصه سرزمینی ترکیه خیلی غبارخیز نیست یعنی نمی‌توانیم بگوییم که از ترکیه برای ما گرد و غبار گسیل می‌شود بلکه حرف ما این است که ترکیه با احداث سد بر روی دجله و فرات بر روی غبار خیزی عرصه‌هایی از کشورهای پایین دست تاثیر گذاشته است، در واقع این کشور موجب شده است تا ۲ کاربری کشاورزی و تالاب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده و گرد و غبار ناشی از آنها به سمت کشور ما گسیل شود. 

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: یعنی عرصه سرزمینی کشور ترکیه راسا منشأ گرد و غبار نیست اما احداث سد باعث شده است که شدت غبارخیزی کشورهای عراق و سوریه افزایش یافته و بر روی کشور ما تاثیر بگذارند. بنابراین تاثیر عملکرد ترکیه بر روی غبار خیزی اراضی پایین دست غیرقابل انکار است. 

وی درباره اینکه آیا سهم کاربری‌های اراضی کشاورزی و تالاب‌ها در گرد و غبار مشخص است گفت: الان عدد متقنی ندارم که چند درصد از این کاربری‌ها تحت تاثیر مدیریت نامناسب آب غبار خیز شده و غبار آنها از کشورهای سوریه و عراق بلند شده و به سمت کشور ما گسیل می‌شود اما در حال انجام مطالعه‌ای در این زمینه هستیم که سهم‌ها را مشخص کنیم.

طهماسبی بیرگانی اظهارداشت: آن موقع می‌توان گفت که سهم اراضی کشاورزی و تالاب‌ها در بروز گرد و غبار چقدر است، همچنین سهم مراتع و اراضی بدون پوشش گیاهی هم مشخص خواهد شد. در واقع این مطالعه بر روی تاثیر محیط زیستی مدیریت نامناسب منابع آب و سدهایی است که ترکیه بر روی دجله و فرات احداث کرده است. این مطالعه بر روی تمام حوضه آبخیز دجله و فرات انجام می‌شود تا تاثیر مدیریت نامناسب ترکیه بر منابع آب و کاربری های اراضی در کشورهای درگیر گرد و غبار مشخص شود.

دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مقابله با پدیده گرد و غبار تاکید کرد: در هر صورت معتقدم همچنان باید از ایجاد جنجال‌های رسانه‌ای در فضای مجازی اجتناب کرد و کار را با گفت و گو و دیپلماسی به پیش برد، به طوری که در آن، منافع تمام کشورهای منطقه مدنظر قرار گرفته و لحاظ شود. در این زمینه اعتقاد دارم دیپلماسی و گفت و گو بهترین راه حل بوده و می‌توانیم مساله را با لحاظ و رعایت منافع محیط زیستی همه کشورها و کل منطقه که منطقه‌ای شکننده از نظر اکولوژیکی است، حل کنیم.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناصر ارسالی در

      متهم خشکی دریاچه ارومیه کیه جوری از مضرات سد سازی میگید انگار تو ایران رودخانه ها خودشون سهم آب دریاچه رو نمیدن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه