ارسال به دیگران پرینت

اسهال ویروسی| خوراکی های مفید

هشدار جدی درباره بخور و نخورهای اسهال ویروسی

یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه معمولا در هوای گرم به دلیل غلبه صفرا افراد بیشتر دچار بیرون روی و اسهال می‌شوند اظهار داشت: مصرف غذاهای ترش مثل رب انار، شربت انار، شربت مورد، آب به ترش، آب سیب ترش و ازگیل برای افراد دچار اسهال بسیار مفید است.

هشدار جدی درباره بخور و نخورهای اسهال ویروسی

دکتر نعمت الله مسعودی در خصوص عوامل موثر بر بروز اسهال گفت: عوامل بسیاری در بروز اسهال موثر است که از جمله آن‌ها می‌توان به تغییر سبک زندگی، تغییر آب و هوا، استرس، گرد و خاک و آلودگی اشاره کرد.

وی افزود: خیلی از بیماری‌ها نیز دستگاه گوارش را ضعیف می‌کنند؛ مثلا مغز و کبد روی گوارش اثر می‌گذارند و بالعکس گوارش نیز روی مغز و سایر ارگان‌ها اثرگذار است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: معمولا وقتی هوا گرم می‌شود، به دلیل غلبه صفرا، کودکان بیشتر دچار بیرون روی و اسهال می‌شوند، چون ضعف بدنی دارند و زیاد می‌خورند.

مسعودی با بیان اینکه درمان خاص و جدی برای اسهال معمولی و موقتی نیاز نیست، گفت: در مواردی که فرد علائم خطر داشته باشد مانند اسهال شدید، تهوع و استفراغ، ضعف بدنی و تغییرات غیر معمول مانند خون در مدفوع، باید به پزشک مراجعه کند؛ چون شاید ربطی به افزایش صفرا نداشته باشد و فرد دچار عفونت و بیماری دیگری باشد.

وی بیان کرد: بهتر است فردی که دچار انواع اسهال می‌شود، حرکت زیادی نداشته باشد و هر چه استراحت بیشتر باشد، بدن بیماری را راحت تر کنترل می کند. افراد بهتر است در این شرایط خیلی غذا نخورند چون معمولا اشتهای فرد در این زمان کم است و حالشان بدتر می شود.

این متخصص طب ایرانی اضافه کرد: در حالت خوابیده بودن به فرد کمک می کند که اخلاطی که در بدن هست ساکن بماند و به بهبودی بیماری کمک می کند. اگر فردی که دچار بیرون روی شده خواست مواد غذایی مصرف کند باید موادی را مصرف کند که حرکت دستگاه گوارشش را آرامتر کند.

مسعودی تأکید کرد: مصرف غذاهای ترش مثل رب انار، شربت انار، شربت مورد، آب به ترش، آب سیب ترش و ازگیل برای افرادی که دچار اسهال شده‌اند بسیار مفید است.

وی گفت: چون بدن افراد در هنگام اسهال آب بیشتری از دست می‌دهد، هضم آش ها و سوپ ها در این شرایط راحت تر است و افراد بهتر است از آش های ترش و ملس مانند آش زرشک، آش انار و آش زرشک استفاده کنند. همچنین اضافه کردن لیمو عمانی به انواع سوپ ها نیز بسیار کمک کننده است و تهیه ی شوربایی با عدس نیز می تواند مفید باشد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: افرادی که دچار بیرون روی می شوند نباید تا زمان بهبودی مواد قندی و شیرین، چرب و سنگین مثل عسل، کره و مواد روغنی را مصرف کنند زیرا اینها دستگاه گوارش را ضعیف کرده و علائمی که دارند را تشدید می کند.

نعمت الله مسعودی اشاره کرد: ساده ترین توصیه  ما برای پیشگیری از انواع اسهال از جمله اسهال ویروسی مصرف شربت های خنک و ملس مانند شربت آبلیمو است که برای همه ی مزاج ها مناسب است و می‌توانند با شکر، نبات و عسل برای شیرینی آن استفاده کنند.

این متخصص طب ایرانی گفت: مصرف انواع سکنجبیات در فصول گرم نیز برای پیشگیری از اسهال بسیار کمک کننده است، ولی بهتر است شربت‌هایی که استفاده می‌کنند خیلی شیرین نباشد چون همین مساله خودش بیرون روی را تشدید می کند.

 

منبع : بهداشت نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه