ارسال به دیگران پرینت

مکمل های ورزشی و تغذیه

در اخبار ورزشی در خصوص قهرمانی افراد مختلف معمولا اخبار زیادی را می شنوید، اما در این بین آیا تا به حال پیش آمده است که چیزی در مورد مصرف مکمل های ورزشی و یا رژیم تغذیه ای که آن فرد قهرمان رعایت کرده است چیزی شنیده باشید؟ این موضوع همان چیزی است که در مطلب امروز قصد صحبت کردن در مورد آن را داریم.

مکمل های ورزشی و تغذیه

در اخبار ورزشی در خصوص قهرمانی افراد مختلف معمولا اخبار زیادی را می شنوید، اما در این بین آیا تا به حال پیش آمده است که چیزی در مورد مصرف مکمل های ورزشی و یا رژیم تغذیه ای که آن فرد قهرمان رعایت کرده است چیزی شنیده باشید؟ این موضوع همان چیزی است که در مطلب امروز قصد صحبت کردن در مورد آن را داریم.

مکمل های ورزشی

مکمل های ورزشی یکی از اصول جدایی ناپذیر زندگی هر ورزشکار حرفه ای و به خصوص هر بدنساز حرفه ای است. این مکمل ها به نحوی طراحی و تولید شده اند که بتوانند در مدت زمان کوتاه تری شما را به بدن و فرم دلخواه جسمانی که می خواهید برسانند. برای آن که بتوانید هرچه بهتر و ساده تر نیازهای بدنتان را تامین کنید، می توانید از مکمل های ورزشی استفاده نمایید.

مکمل های ورزشی در حقیقت شامل ویتامین ها و مواد معدنی خالص شده ای می باشند. این مواد می توانند تاثیرات سریع تری بر روی بدن شما داشته باشند و علت این موضوع نیز آن است که این مواد به صورت خالص وارد بدن می شوند و دیگر نیازی نیست تا سیستم گوارشی یدن تلاش زیادی برای جداسازی مواد مفید و مواد بی اثر از هم داشته باشد.

مضرات و نکات منفی مکمل های ورزشی

اما مضرات و نکات منفی که با مصرف کردن مکمل های ورزشی می تواند برای شما به وجود بیاید شامل چه مواردی می شود؟ در صورتی که شما نیز در حال مصرف این مکمل ها هستید و یا هنوز شروع به این کار نکرده اید و تصمیم قطعی را برای آن نگرفته اید، بهتر است ابتدا از این عوارض آگاه شده و سپس شروع به این کار نمایید.

*آسیب به سیستم گوارشی

اولین موردی که می توانیم جز نکات منفی مصرف مکمل های ورزشی در نظر بگیریم، مربوط به آسیب دیدن سیستم گوارشی می شود. سیستم گوارشی شما است که باید این مواد را جذب کرده و وارد رگ های لنفی و یا رگ های خونی کند که جذب بدن شود. در صورتی که استفاده از مکمل ها را بیش از حد داشته باشید و دوره های مصرف را به امید تاثیر گذاری بیشتر بدون اهمیت تلقی کنید و یا آن که از مکمل های ورزشی تقلبی استفاده کنید، احتمال آن که دچار نفخ، دل پیچه، مشکلات روده و یا مشکلات معده شوید، بسیار زیاد خواهد بود.

*آسیب کبد

کبد عضو و اندامی است که مسئولیت سم زدایی بدن و پاکسازی خون را بر عهده دارد. تمامی داروها و سم هایی که وارد بدن می شوند از فیلتر کبد عبور کرده و در آن جا سم زدایی می شوند. مکمل های ورزشی نیز به دلیل خالص بودن بیش از حد می توانند برای کبد آسیب زا باشند. در صورتی که کبد به دلیل مصرف بیش از حد مکمل ها دچار آسیب شود، امکان این موضوع وجود دارد که حتی در موارد شدید و حاد نیز نیاز به پیوند کبد باشد.

*آسیب کلیه

مورد بعدی در خصوص آسیب کلیه است. آسیب کلیه به این دلیل است که به دلیل مصرف بسیار زیاد مکمل ها، امکان فیلتراسیون مواد و خون بسیار کاهش پیدا می کند و در حقیقت نفرون ها حتی ممکن است شامل گرفتگی نیز شوند.

*کاهش جذب کلسیم

کلسیم ها موادی هستند که برای دوام و استحکام استخوان ها بسیار ضروری بوده و لازم است تا به طور متوسط و معمول به بدن وارد شوند. مکمل های ورزشی دارای مقادیر بسیار زیادی فسفر و پروتئین می باشند. همین موضوع سبب می شود تا میزان جذب کلسیم بدن به حداقل مقدار ممکن برسد که سبب بروز مشکلات متعدد و مختلفی خواهد شد.

*افزایش قند

یکی دیگر از مشکلاتی که در پی مصرف بیش از اندازه مکمل های ورزشی می تواند بروز پیدا کند در خصوص بالا رفتن میزان قند افراد است. میزان قند افراد ممکن است بنا به دلایلی همچون وارد شدن پروتئین و فسفر بسیار زیاد به بدن بالا رود که اگر به این موضوع توجه کافی نشود می تواند در موارد شدید حتی سبب بروز دیابت نیز در افراد گردد.

جمع بندی

موارد مطرح شده در خصوص عوارض و نکات منفی مصرف بیش از حد مکمل های ورزشی همان موضوعی است که می تواند سبب شود تا شما از انجام این کار صرف نظر کنید. فراموش نکنید که برای رسیدن به اندام دلخواهتان نباید به هر چیزی متوسط شوید و این کار را به هر قیمتی انجام دهید. 

 

منبع : شهر خبر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه