ارسال به دیگران پرینت

خودروسازی | صنعت خودروسازی ایران

اوضاع نا به سامان خودروسازی

به‌دلیل مدیریت دولتی و همچنین انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی، صنعت خودروسازی ایران دچار عقب‌ماندگی در فناوری‌ها و امکانات خودرو شده‌است که از این دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اوضاع نا به سامان خودروسازی

نویسنده : پریسا امید / کارشناس ارشد علوم سیاسی

صنعت خودروسازی ایران، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران است.

به‌دلیل مدیریت دولتی و همچنین انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی، صنعت خودروسازی ایران دچار عقب‌ماندگی در فناوری‌ها و امکانات خودرو شده‌است که از این دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. عقب‌ماندگی در حوزه پیشرانه

باوجود آنکه در خودروسازی روز جهان، شرکت خودروسازی یافت نمی‌شود که حتی تولیدکننده یک مدل خودرو با حجم موتور بیش از ۲ لیتر نباشد؛ اما ایران‌خودرو و سایپا به‌دلایل فوق، همچنین به‌دلیل فشار دولت‌ها بر خودروسازان جهت جلوگیری از تولید خودروها با موتور قوی که خود به‌دلیل تملک پالایشگاه‌ها توسط دولت‌ها و شبه‌دولت‌ها و تلاش آنان برای صادرات بنزین می‌باشد؛ به‌علاوه، عدم سرمایه‌گذاری خودروسازان ایران در تحقیق و توسعه و ارتباط با دانشگاه‌ها در حوزه تولید موتورهای قدرتمند و به‌روز، این شرکت‌ها در این زمینه دچار عقب‌ماندگی جدی گردیده‌اند.

۲. عقب‌ماندگی در حوزه تزئینات و امکانات رفاهی

همه مدل‌های خودروی پرفروش و به‌روز جهان از امکاناتی مانند گرمایش و سرمایش صندلی، گرم‌کن فرمان و حسگر باران و نور برخوردار هستند درحالی‌که در خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا بسیاری از امکانات خودروهای دهه ۱۹۹۰ نیز وجود ندارد.

۳. عقب ماندگی در حوزه ی ایمنی 

عقب‌ماندگی و ضعف خودروهای ایرانی در حوزه ایمنی اصلی‌ترین عامل مرگ سالانه ۱۶۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ نفر در تصادف‌های جاده‌ای ایران بوده‌ است. مقامات ارشد پلیس راهور، در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ انتقادات تندی نسبت به ایمنی خودروهای داخلی کردند.از جمله در دی ماه ۱۴۰۰، رئیس پلیس راهور انتظامی، کمال هادیان فر، با اشاره به اینکه ایربگ خودرو‌ها در حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان باز نشد با انتقاد از خودروسازان گفت: چرا ارابه مرگ تولید می‌کنید. در فروردین ۱۴۰۰، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، سید تیمور حسینی، فاصله کیفیت خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا را «کهکشانی» می‌داند و با انتقاد از خودروسازها می‌گوید: «دیگر آن دوران که کاپوت و چراغ خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است.»

انحصار در صنعت خودروی ایران اشاره به مجموعه عواملی دارد که منجر به ایجاد بازار تک قطبی در صنعت خودروی ایران و در نتیجه کاهش کیفیت و افزایش بی رویهٔ قیمت محصولات شده‌است. دو قطب خودرو سازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در راس فهرست انحصار گران هستند.

در اوایل دهه هشتاد با توجه به عدم وجود موانع برای واردات خودرو، محصولات خارجی با قیمت و کیفیت مناسبی در داخل کشور ارائه می‌شد که این مسئله باعث ورود شوک به دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران خودرو شد و آن‌ها را وادار نمود تا محصولات جدیدی را به بازار عرضه کنند. عرضهٔ خودروهای جدیدی چون سمند، پارس، تندر، فیس لیفت‌های متعدد از خودروی پژو ۴۰۵ محصول همین دوران بودند در سال‌های اخیر اما با تکیه بر چتر حمایتی دولت که همان وضع محدودیت برای ورود خودروهای خارجی بود باعث شد تا این دو شرکت نه تنها تلاشی برای عرضهٔ محصولات جدید و با کیفیت بالاتر نکنند بلکه ضمن نگه داشتن خودروهای فوق‌العاده قدیمی در خط تولید خود، که تمامی آن‌ها به قرن گذشته میلادی برمی‌گشت، اقدام به بالابردن شدید قیمت و کاهش کیفیت این محصولات و حذف آپشن‌های آنان نمودند.

یگانه عامل ایجاد انحصار در بازار و صنعت خودروی ایران تحولات نرخ ارز و همین‌طور وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی، بالغ بر ۱۰۰٪، از سوی دولت برای خودروهای وارداتی می‌باشد. این مسئله که بانی افزایش دوچندان بهای خودروهای وارداتی بود منجر شد تا قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو در رنج قیمتی مناسب با درآمدشان انتخابی جز محصولات داخلی نداشته باشند.

چه راهکاری برای پایان این وضعیت وجود دارد؟ 

در درجه ی اول دولت باید از انحصار موجود در صنعت خودرو بکاهد تا بتوان رقابت را در این صنعت گسترش داد زیرا رقابت همیشه به نفع مصرف کننده بوده است و باعث بالا رفتن کیفیت خودرو خواهد که این افزایش کیفیت سودی را هم نصیب تولید کننده می‌کند و آن افزایش خرید می‌باشد.

تحریم ها و عدم واردات و همچنین استفاده از تکنولوژی های خارجی باعث شده است تا خودروسازان هیچ تلاشی در جهت بهبود وضع حاضر نکنند.

تا رقابت به وجود نیاید و قیمت ها پایین نیاید هیچ تغییر اساسی ای در صنعت خودرو اتفاق نمی افتد ، زیرا خودروسازان جایگاه خود را اثبات شده میدانند و این امر ضربه ی خلاصی بر پیکره ی صنعت خودروسازی ایران خواهد بود.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      بنام حق/
      چگونه- ناخواسته یا نداسته- تصمیات مسئولان حاکمیت موجب رانت میشود؟
      نمونه: با وجودی شخصا- مخالف ممنوعیت واردات کالاها هستم و معتقدم هر کسی از راه حلال ثروتمند شده، حق دارد از مزایای ثروتش برخودار شود- اگر بر فرض هم دولت و سایر نهادها تصمیم دارند برای کنترل و مدیریت ارز و حمایت از تولید داخل (امروزه بدحمایتی موجب فساد و احجاف به مصرف کننده و کاهش کیفیت و گرانی کالای تولید داخلی شده بطوریکه قادر نیستند در صورت صادارت با کالاهای خارجی رقابت کنند!)- صرفا بر ممنوعیت یک کالای گران و یا لوکس اقدام نکند، مثلا اگر مدل یا یک قیمت بالا از گوشی همراه ممنوع میکند، بایست با دادن مثلا یک ماه فرصت، تمام گوشی های فلان مدل شرکت خارجی و فلان قیمت را منوع استفاده کند و خط سیکارتها روی آن گوشی ها غیر فعال کند. اگر واردات خودرو و هر کالای دیگر فلان مدل یا فلان قیمت به بالا ممنوع میکند، با یک فرصت یکماهه، هر گونه استافده از آن خودرو و سایر کالا ممنوع کند، اگر کسی به قانون اعتنا نکرد، جریمه سنگین و توقیف طولانی مدت چند ساله آن گوشی یا خودرو کند، وگرنه بلافاصله با استافده رانت اطلاعاتی عوامل نفوذی، برای آن کالا بازار سیاه درست میشود، آن وقت فلان مدل گوشی و یا خودرو قیمتش چندین باربر خارجی میشود و حتی مردم را به سمت دلالی مفسدانه بدان مکیشد و سرمایه مردم بجای صرف سرمایه گذاری در بانکها بورس و بازارهای مولد از ساختمان تا ازدواج، موجب اتلاف سرمایه ها در بازاری دلالی میشود و عوارضش تورم و گرانی و فساد و قاچاق.../
      پ.ن: مسئولان رده بالا هر اتافق ناخوشایندی که احساست مردم جریحه دار کند واکنش فوذری و دستور رسیدگی میدهند (شاید بخاطر بازخورد تبلیغاتی و..) اما عجیب است تصمیمات رانتی و غیرعقلانی مثل مممنوعیت ناقص واردات یک محصول خارجی سکوت میکنند! رئیس دولت چگونه میتواند از عواقب رانتزای ممنوعیت آیفون باخبر نباشد، من از حدود فروردین متوحه شدم برخی به سمت خرید ایفون میرفتند، اما چون یک فرد معمولی بودم تعجب میکرد چرا یک جوان از طبقات متوسط و حتی پایین تر در ایران سی یا چهل میلیون پولش خرج میکند و اما پولها چرا صرف گذاری در کارهای مولد نمیشود؟! ممنوعیت آیفون هیچ مبنای منطقی ندارد، تقریبا همه ریزتراشه ها توسط غربی ها و متحدانش تولید میشود و تصمیات این چنینی جز ایجاد رانت و تب دلالی در میان مردم نیست./ یاد داستان کبکها سرشان زیر برف میکنند میفتم./ ایران در تله های بزرگ خودتحریمی و مافیای داخلی گرفتارست/همه میداند ریشه 43 ساله اشتباهات حاکمیتی در ایران چیست و امروز نسلهای سوخته متاسفانه به حساب دین و مذهب میگذارند چون اقلیتی بنام دین و مذهب حکومت میکنند و دشمنان اخلاقیات و همبستگی اجتماعی ایران به لطف حماقتها و اشتباهات حاکمیت داخلی و نفوذ مفسدان در حاکمیت، هر روز بیشتر بی اخلاقی و لاقیدی مذهبی میکنند./ فقر مزید بر علت شده...

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه