ارسال به دیگران پرینت

تهران | بافت های نا پایدار

وجود بافت های نا پایدار در تهران به ۱۵ هزار هکتار رسید

رئیس شورای شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه حریم نیاز به رسیدگی وجود دارد زیرا که شاهد تعارض بین فرمانداری‌ها و بخشداری هستیم و حرائم از بین رفته و به معضل جدی تبدیل شده است

وجود بافت های نا پایدار در تهران به ۱۵ هزار هکتار رسید

نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در استان تهران ۱۵ هزار هکتار مجموعه بافت‌های ناپایدار وجود دارد که ۴.۵ میلیون نفر از جمعیت ۱۲.۵ میلیون نفری استان تهران در آن زندگی می‌کنند و یکی از موضوعات جدی استان است

.جعفر شربیانی عصر امروز در نشست خبری نخستین اجلاس مجمع روسای کمیسیون‌های معماری و شهرسازی استان تهران با اشاره به اهمیت این اجلاس اظهار داشت: ضرورت تشکیل مجمع کمیسیون‌های معماری و شهرسازی شهرهای استان تهران نشست گرفته از آمار و ارقام موجود در شهر تهران و شامل تراکم جمعیتی 20 برابری استان تهران نسبت به‌کل کشور است.

وی افزود: در استان تهران هشت دهم درصد وسعت و 17 درصد جمعیت کل کشور را داریم که تراکم جمعیت منجر به توجه ویژه به موضوع شهرسازی در این استان شده است و در کنار آن رشد نقاط شهری با سرعت فزاینده‌ای در شهر تهران در حال شکل‌گیری است که از هفت شهر در سال 1335 به 49 شهر در سال 1401 رسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: 60 نقطه در استان تهران وجود دارد که ظرفیت و پتانسیل را از هر حیث دارد تا تبدیل به شهر شود لذا وقتی با چنین تراکمی مواجه هستیم ضرورت داشتن قوانین و مقررات مشترک برای رعایت در کل استان و هم‌افزایی کل شهرها و انتقال تجارب یکی از موضوعات شکل‌گیری این مجمع است.

شربیانی با اشاره به اهداف ترسیم‌شده و این اجلاسیه ابراز داشت: به دنبال شکل‌گیری شبکه همکاری مشترک بین کمیسیون‌های شهرسازی بین شهرهای استان تهران هستیم و در نظر داریم بسترسازی تبادل تجربیات که بخشی از آن در شورای اسلامی شهرستان ری اجرایی شده است از حیث حاشیه‌نشینی، معضلات زیست‌محیطی، سرانه‌ها، آب، بافت فرسوده صورت گیرد.

وی تصریح کرد: استان تهران دارای معماری و شهرسازی‌های مختلفی است که بر اساس آن شکل‌گیری شهرها متفاوت بوده و مشکلات و معضلات خاصی نیز به استان تهران بار شده که با تشکیل این مجمع به این موضوع پرداخته خواهد شد.

نایب‌رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: دو معضل اساسی در استان تهران‌ وجود دارد که شامل سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت فرسوده و ناپایدار است که در این حوزه با آن روبرو هستیم.

وی افزود: در استان تهران شش هزار و 100 هکتار بافت فرسوده و هشت هزار و 700 هکتار سکونت‌گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی وجود دارد که در حدود 15 هزار هکتار مجموعه بافت‌های ناپایدار استان تهران است.

شربیانی در ادامه یادآور شد: 4.5 میلیون نفر از جمعیت 12.5 میلیون نفری استان تهران در این 15 هزار هکتار از سکونت‌گاه‌های ناپایدار زندگی می‌کنند و یکی از موضوعات جدی استان تهران است که باید در مجمع حلقه وصل نهادها و سازمان‌های دارای نقش در حوزه نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه‌نشینی و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان تهران باشیم زیرا که یکی از وظایف مجمع تدوین برنامه‌هایی برای نوسازی بافت فرسوده و ساماندهی سکونت‌گاه‌های رسمی است.

وی ابراز داشت: 60 نقطه در استان تهران از حیث جمعیت و مساحت قابلیت شهر شدن دارند که در صورت انجام و عدم نظارت، حریمی برای شهر تهران وجود نخواهد داشت لذا باید بتوانیم در وهله نخست مدیریت درستی را در حرائم شهری تهران و محدوده مجموعه شهری تهران اعمال کنیم.

رئیس شورای شهرستان ری در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه حریم نیاز به رسیدگی وجود دارد زیرا که شاهد تعارض بین فرمانداری‌ها و بخشداری هستیم و حرائم از بین رفته و به معضل جدی تبدیل شده است و امروز یکی از معضلات مهم حرایم است که در اولویت‌های اصلی این مجمع قرار دارد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه